دانش و سلامت

خطر اوج مجدد کرونا در کشور/ افراد بی‌علامت هم ماسک بزنند

یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: زمان امواج دوم و سوم تاج بستگی به رفتار افراد دارد. ما در حال بازگشت به اوج بیماری در کشور هستیم.

در مصاحبه با مجله ایرانی ، دکتر مسعود مردانی ، وی با تأکید بر اینکه موج دوم کورونا هنوز آغاز نشده است ، اظهار کرد: ما واقعاً باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. در مارس سال گذشته ، روزانه حدود پنج تا هفت روز در اهواز داشتیم بیماران کرونری وجود داشتند ، در همین حال ، در همان زمان ، بیماران بیشتری در قم ، گیلان ، تهران و … داشتیم که این نشان می دهد در شیوع کورونا ، اهواز تحت تأثیر این بیماری نبوده است اما اکنون ، مراسم ها ، عروسی ها ، عزاداری ها با تشریفات و غیره ، تعداد مبتلایان به ویروس افزایش یافته است.در واقع ، طبق مشاهدات ما در آن منطقه ، وضعیتی که در اهواز به وجود آمده است ، اولین موج بیماری است که دیر شروع شده است.

کرونا تمام نشده است

وی گفت: “سه دلیل برای این امر وجود دارد: موارد جدید کوویدس 19 در حال افزایش است.” اول ، ما شاهد پیشرفت در سیستم تشخیص بیماری در کشور هستیم و دوم اینکه افراد برای آزمایش PCR به آزمایشگاههای بالینی مراجعه می کنند که بیش از هر زمان دیگری است. از آنجا که در ابتدای شیوع بیماری سه آزمایشگاه در کشور فعال بودند ، اکنون بیش از 60 مرکز آزمایش در حال فعالیت هستند. در وهله سوم ، که بسیار مهم است ، رشد جنبش های اجتماعی است. پیگیری خوبی در نوروز و سیزده بدر اتفاق افتاد ، اما اکنون می بینیم که قبل از گسترش تاج در کشور ترافیک بیشتری در جاده ها وجود دارد. این نشان می دهد که درک مردم از تاج تمام شده است.

وی از این واقعیت پشیمان شد که مردم کوید 19 را عادی می دانند. به عنوان مثال ، زنان باردار قبل از ورود به زایمان مشاوره می گیرند ، و به همه خانم های باردار که دو هفته پیش دیدم در شمال سفر می کنند. آیا برای یک زن باردار که از 9 ماه به مراقبت از فرزند خود رسیده و در آخرین ماه بارداری است ، لازم است به شهرهای شمالی سفر کند؟ همین افراد در صورت ابتلا به بیماری کرون ، در بیمارستان بستری می شوند ، انتقال بیماری را تقویت می کنند و …

این متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: مردم به سه دلیل از این بیماری ناامید شده اند ؛ اول اینکه آنها از تاج می ترسند ، اکنون مردم فهمیده اند که هیچ کس از بیماری کرون نخواهد مرد. آیا این حتی اگر به این بیماری آلوده شوند ، بهبود می یابند و دوم اینکه اعتماد به نفس در مسافت اجتماعی 30 درصد کاهش یافته است و دلیل سوم افزایش مسافرت است. سفر که در ماه آوریل و در نوروز 80 درصد کاهش یافته است. اکنون اکنون بیش از زمانی است که کرونا در این کشور شیوع پیدا نکرده است. مثال بارز آخر هفته است که باعث افزایش تعداد افراد به شهرهای شمالی می شود.

وی گفت: “در کلیه اپیدمی های عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ، اولین مکانی که باید تعطیل شود ، مدارس و دانشگاه ها است و آخرین جایی که بازگشایی مجدد در مدارس است.” دانشگاه ها هستند؛ اما اکنون به دانشگاهها خواسته می شود که شهریه را باقیمانده ، شهریه خود را باز کنند. درست است که چنین مواردی برای اقتصاد کشور مؤثر است ، اما وقتی سلامتی ندارید ، اقتصاد چقدر خوب است؟

وی اظهار داشت: با حذف طرح ترافیک ، افزایش ترافیک در مناطق مرکزی تهران بسیار وحشتناک بود و ترافیک افزایش یافته است. یکی از دلایل اجرای طرح ترافیک کنترل مسئله بود اما طرح ترافیک باید به مدت دو هفته به صورت آزمایشی اجرا شود و اگر ببینند منجر به افزایش موارد تست آزمایشی می شود ، بنابراین قطعاً دوباره منتشر خواهد شد.

حتی افراد بی هدف ماسک می پوشند

در مورد استفاده از ماسک ، این مردان گفتند: “سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که حتی کشورهایی مانند کشور ما ، جایی که برخی افراد مسافت اجتماعی را مسخره می کنند ، حتی در خارج از خانه از افراد عجیب استفاده کنند. متعجب.”

اگر مردم این اخطار را جدی نگیرند ، ما با تجدید حیات کورونا در کشور روبرو خواهیم شد

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا می توان میزان بروز كروونوویروس را در روزهای آینده افزایش داد ، و همچنین اجرای طرح ترافیك ، مسافرت افراد در اوقات اخیر ، انجام امتحان نهایی مدرسه و غیره را انجام داد؟ وی اظهار داشت: اگر افراد از فاصله های اجتماعی پیروی نمی کنند ، از ماسک استفاده نکنید ، به پیروی از مسائل بهداشتی اعتقادی ندارید و … مطمئناً در کشور با عود بیماری روبرو خواهیم شد. “” موج دوم کورونا هنوز آغاز نشده است ، اما موج دوم و سوم در حال وقوع است ، اما زمان به رفتار افراد بستگی دارد ، امیدواریم که این هشدارها را جدی بگیرند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا