اقتصادیمجله کسب و کار

دوربین های مدرابسته IP چگونه کار می‌کنند؟

علی رغم اینکه همچنان دوربین های غالب و پرفروش بازار از نوع دوربین های HD هستند. بااین وجود آمارها نشان از رشد زیاد تمایل مشتریان و تولید کنندگان به استفاده از دوربین های IP و تحت شبکه دارد.

دوربین های تحت شبکه خواه از برند های معروفی چون هایک ویژن باشد یا داهوا و خواه از برند های به اصطلاح noname، امروزه رواج زیادی یافته اند. چراکه در مقایسه با دوربین های اچ دی از کیفیت تصویر بهتر و نصب آسانتری برخوردارند.

با این وجود از آنجاییکه نیاز به بسترسازی شبکه دارند و کابل های شبکه با وجود مزایای زیاد، گرانتر هستند لذا هنوز تا پیروزی در این رقابت ظاهرا مسیر زیادی مانده.

البته در کشورهای توسعه یافته تر دوربین های تحت شبکه جای خود را بازکرده اند و کم کم استفاده از دوربین های HD رو به زوال می‌رود. ولی در کشورهای دیگر از جمله کشورما ایران، به دلیل آشنایی کمتر مردم با مزایای این دوربین های و هزینه های سنگین آن در داخل، هنوز رغبت بازار به سمت دوربین های ارزان قیمت تر است.

و اما بگذارید با مزایای دوربین های مداربسته آی پی بیشتر آشنا شویم.

 

مزایای دوربین های IP

خبر خوب این است که اکثر دوربین های IP جدید، قابلیت اتصال به ویندوز و اتصال خودکار به شبکه را دارند. برخی از دوربین های آی پی و دستگاه های ان وی ار، می‌توانند رزولوشن های HD را در محدوده کیفیت FHD یا حتی 4K و بالاتر ضبط نمایند.

 

مزیت و تفاوت دیگر دوربین های IP نسبت به HD، استفاده آنها از درگاه POE یا تغذیه از طریق اترنت است که باعث می‌شود هم ویدئو و هم برق به جای منتقل شدن از طریق 2 کابل مجزا، تنها توسط یک کابل ترکیبی منتقل شوند.

نکته جالب دیگر این است که دوربین های ای پی، بدون نیاز به کارهای تقویتی می‌توانند تا فاصله تقریبی 100 متر تصاویر را ضبط نمایند. همچنین برای فاصله های بیشتر کافی است که ریپیتر و سوئیچ های اضافی را در مسیر کابل کشی استفاده کرد.

مدل های جدیدتر دوربین های IP از نوع بی سیم یا وایرلس نیز تولید شده اند که مزایا و معایب خود را دارند.

به طور مثال امکان جابه جایی راحت و روشن بودن بدون نیاز به برق شهری از مزیت های این نوع از دوربین های تحت شبکه است. از طرفی نیز محدودیت نگهداری شارژ باطری و برد کمتر این دوربین ها می‌تواند از معایب آنها به شمار آید.

دوربین های IP شما چه از نوع باسیم باشند و چه از نوع بیسیم، نکته جالب و پرطرفدار آنها قابلیت کنترل از راه دور با تلفن همراه است. چرا که به کمک نرم افزارهای انتقال تصویری که ویژه این نوع دوربین ها ساخته شده است هر فردی می‌تواند با اتصال به اینترنت بر محل های تحت پوشش دوربین ها نظارت کند.

تصاویر را چگونه ببینیم؟

در دوربین های IP عمدتا از دستگاه های ذخیره‌سازی NVR استفاده می‌شود. برای این امر تنها کافی است که دوربین ها را توسط کابل های شبکه به دستگاه متصل کنیم.

البته در مورد دوربین های بی سیم دیگر نیازی به این دستگاه های نیست، چراکه کار ذخیره سازی بر روی کارت حافظه یا همان فلش مموری که داخل دوربین کار گذاشته می‌شود انجام می‌شود.

منبع

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا