نماد سایت مجله ایرانی

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل ترافیک جاده ها

از دوربین های مداربسته در صنایع و کسب و کارهای زیادی استفاده می‌شود که ممکن است در این میان هدف اصلی در برخی از صنایع فقط امنیت نباشد.

به عنوان مثال از کاربردی ترین و قدیمی ترین موارد استفاده دوربین های مداربسته، استفاده در جاده ها و معابر درون شهری و برون شهری است. در این موارد راه اندازی سیستم تشخیص پلاک خودروها کمک می‌کند که کنترل کامل تر و هوشمندانه تری در ثبت تردد و ورود و خروج خودروها و ترافیک و کنترل سرعت ها داشت.

شرکت های بزرگی مثل هایک ویژن و داهوا به طور ویژه به این نیاز پرداخته اند و سولوشن های کاملی برای تشخیص پلاک خودرو ها آماده کرده اند.

آنها به کمک هوش مصنوعی و توسعه یادگیری ماشین توانستند روز به روز تولید دوربین های هوشمند تشخیص پلاک خورو بپردازند. این دوربین ها به کمک سنسورهای هوشمند و برنامه های پیشرفته آنالیز ویدئویی می‌توانند در شرایط نوری و محیطی مختلف به کار ضبط و پردازش تردد خودرو ها بپردازند.

از نرم افزار های پرکاربرد هایک ویژن در این زمینه می توان به IVMS-5200 اشاره کرد که می‌تواند به صورت هوشمند دستگاه های ضبط NVR را مدیریت کند.

برای پلاک خوانی کافی است که وسایل نقلیه در برابر دوربین های پلاک خوان یا ANPR قرار بگیرند، سپس به سرعت پلاک خودرو توسط دوربین خوانده شده و سوابق آن براساس داده های از پیش موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه تخلفی صورت گیرد افسر راهنمایی رانندگی می‌تواند خودرو را متوفق کرده و جریمه کند. یا اینکه به صورت اتوماتیک از سمت مرکز کنترل تصاویر تخلفات ضبط شده به شماره همراه صاحب خودرو و میزان جریمه پیامک شود.

البته از ANPR در تشخیص تخلفات دیگر هم استفاده می‌شود. مثل سرقت خودرو، درگیری های موجود در تصادفات و سایر جرائم. هرچند عملکرد صحیح و ایده‌ال این دوربین به عواملی مثل نتظیم درست لنز، روشنایی محیط و زاویه دید و … هم بستگی دارد و چنانچه یکی از این موارد درست انجام نشود مشکلاتی پیش خواهد آمد از جمله اینکه تصاویر پلاک ها تار شده و دوربین قادر به تشخیص شماره های پلاک نخواهد بود.

از جمله مزایای دوربین های پلاک خوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت بالا، ارائه شواهد معتبر، استحکام بالای دوربین

 

تاریخچه تشخیص پلاک خودرو

اولین بار در سال 1976 در مرکز تحقیقات پلیس انگلستان اختراع شد. نمونه اولیه آن زمان برای اولین بار در سال 1981 یک ماشین سرقت شده را کشف و شناسایی کرد. این سیستم اولین بار در جاده و تونل دارت فورت نصب شده بود و بعد از آن استفاده از آن در سایر کشورها گسترش پیدا کرد.

البته در ایران به طور جدی از چندسال اخیر استفاده از سامانه های تشخیص پلاک خودرو آغاز شد. ولی در این مدت هم به سرعت توانست بسیاری از مشکلات و حوادث درون شهری و جاده ای کشور را حل کند و عملکرد پلیس ایران را بهبود دهد.

 

 

شرکت هایک ویژن به عنوان یکی از بهترین برندهای تولیدکننده سیستم‌های نظارت تصویری و دوربین مداربسته در جهان، در آبان ماه سال 1380 با 49 درصد سرمایه خارجی تأسیس شد.

شرکت هایک ویژن با توجه به تنوع زیاد محصولات، نیاز تمام کسب‌وکارها مانند بانک‌ها و موسسه‌های مالی اعتباری، مراکز تجاری و فروشگاه‌ها، صنعت حمل و نقل، مراکز دولتی، مدارس و دانشگاه ها را برآورده ساخته است.

https://www.isna.ir/news/99032516137/%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A1-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF

 

خروج از نسخه موبایل