دانش و سلامتمجله کسب و کار

حرکات آب درمانی برای رباط صلیبی

شایع ترین آسیب فیزیکی در میان ورزشکاران؛ آسیب رباط صلیبی قدامی

یکی از مشکلات شایع در میان ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی، آسیب رباط صلیبی قدامی در حین انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی است. انجام توانبخشی با تردمیل آبی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی، بسیار ضروری است. انجام توانبخشی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی یکی از موارد پزشکی است که آزمایشات بسیاری روی آن انجام شده است و روش‌های مختلفی برای بهبود آن انتخاب گردیده است. با این حال هیچ اتفاق نظری در مورد بهترین راه برای توانبخشی بیمار پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی وجود ندارد.

نتایج نشان داده است که پس ترمیم رباط صلیبی قدامی، ۳۵-۴۵٪ از بیماران به ورزش باز نمی‌گردند. ۳۰% از ورزشکاران جوان نیز در دو سال اول پس از بازگشت مجدد به دنیای ورزش، دچار آسیب مجدد می‌شوند. علاوه بر این، امکان بروز عوارض طولانی مدتی مانند بروز آرتروز زانو در این افراد وجود دارد. با توجه به آماری که در بالا به آن اشاره شد، اخیراً پیشنهاد شده است که برای بهینه‌سازی روند بهبودی در این بیماری، بهینه‌سازی فرآیند توانبخشی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی امری بسیار ضروری است. یکی از حوزه‌های توانبخشی که توجه محققان و پزشکان را به خود جلب کرده و ممکن است به طور بالقوه در بهینه‌ سازی فرآیند توانبخشی رباط صلیبی قدامی مفید باشد، آب درمانی است.

آب درمانی برای پارگی مینیسک زانو | پیاده روی برای پارگی رباط صلیبی | تمرینات آب درمانی برای لگن

یک روش موثر در توانبخشی رباط صلیبی قدامی

 آب درمانی در فرایند توانبخشی تنها به انجام سبک‌های مختلف شنا مانند کرال پشت سینه و غیره در درمان اشاره نمی‌کند، بلکه شامل استفاده کامل از محیط آبی برای اهداف درمانی در طول فرآیند توانبخشی است. اگر خواص آب به خوبی درک و به درستی از آن استفاده شود، محیط آبی می تواند برای توانبخشی ورزشکاران پس از آسیب‌های ورزشی بسیار مفید باشد. اثرات بیولوژیکی غوطه وری در آب به اصول بنیادی هیدرودینامیک مربوط می‌شود.

 درک این اثرات و خواص فیزیکی آب، مانند چگالی و وزن مخصوص، فشار هیدرواستاتیک، ویسکوزیته و شناوری، ممکن است به تیم پزشکی ورزشی کمک کند تا از این خواص آب حداکثر استفاده را بکنند و در برنامه توانبخشی بهینه پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی از آن استفاده نمایند. مزیت اصلی آب درمانی در فرایند توانبخشی این است که فعالیت‌ها یا تمرینات آبی را می ‌توان سریع‌تر از روش‌های توانبخشی دیگر که در آب انجام نمی ‌شوند، شروع کرد.

در این صورت انجام توانبخشی بعد از ترمیم رباط صلیبی قدامی روند بهبودی سریع‌تری خواهد داشت و زمان کلی بهبودی، کاهش پیدا خواهد کرد. علی رغم آگاهی دانشمندان، پزشکان و محققان از تاثیرات مفید آب درمانی در فرایند توانبخشی، تحقیقات زیادی در رابطه با ارزیابی اینکه آیا آب درمانی می‌تواند در توانبخشی بعد از ترمیم رباط صلیبی قدامی موثر واقع شود یا خیر، وجود ندارد. بنابراین در سال  ۲۰۱۹ یک تحقیق جامع توسط باک‌تراپ و همکاران انجام شد، که نتایج جالبی به همراه داشت.

نتایج تحقیق تاثیر آب درمانی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی

در این تحقیق و بررسی فواید کوتاه ‌مدت و بلند مدت توانبخشی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی در افراد جوان و مسن ارزیابی گردید و مزایای تمرینات تقویت عضلات و قلب و عروق بررسی شد. علاوه بر این، در یک بررسی سیستماتیک، اثرات آب درمانی و تمرینات خارج از آب با یکدیگر مقایسه شد و در افراد مبتلا به آرتریت نشان داد که درمان در آب از نظر نتایج نهایی با تمرینات زمینی قابل مقایسه است.

نویسندگان این تحقیق توصیه کردند که فیزیوتراپی در آب به عنوان جایگزینی برای فیزیوتراپی خارج از آب،. در زمانی که افراد به راحتی قادر به انجام تمرینات خارج از آب  نیستند، استفاده شود. با توجه به محدودیت‌هایی که پس از ترمیم رباط صلیبی در ورزشکاران دیده می‌شود، آب درمانی مزایای زیادی دارد که می‌تواند باعث بهبود و تسریع روند درمان شود. آب درمانی باید به طور منظم در طول فرایند توانبخشی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی استفاده می شود.

مزایای آب درمانی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی

در ادامه مقاله توانبخشی پس از ترمیم بافت صلیبی قدامی به بررسی مزایای آب درمانی می‌پردازیم. استفاده از خواص منحصر به فرد آب می‌تواند در  برنامه‌ریزی بهینه‌ی جلسات توانبخشی تاثیر بسزایی داشته باشد و روند درمان را تسریع کند. شش مزیت عمده آب درمانی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی عبارتند از:

۱. کاهش درد و تورم و بهبود دامنه حرکتی مفصل

۲. بهبود روند طبیعی در راه رفتن

۳. حفظ و یا توسعه عملکرد اندام قلبی عروقی

۴. آموزش انجام الگوی حرکتی صحیح و ایجاد هماهنگی در عضلات

۵. معرفی اولیه آموزش پلایومتریک

۶. بررسی روند بهبودی، مقایسه پیشرفت در هر جلسه و بهینه‌سازی روند بهبودی.

شرایط لازم برای تاثیر مطلوب آب درمانی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی

برای اینکه بتوانیم برنامه آب درمانی مناسب را بعد از ترمیم رباط صلیبی قدامی به طور موثر طراحی کنیم، مهم است که این فرایند ساختار مناسبی داشته باشد. در عمل، نمی ‌توان هیچ رویکردی را به عنوان استاندارد طلایی برای مرحله توانبخشی تعریف کرد،. اما انجام توانبخشی به صورت هدفمند و مبتنی بر برنامه ریزی دقیق، بهترین نتایج درمانی را به همراه خواهد داشت. در ادامه به بررسی مراحل مختلف آب درمانی پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی پرداخته‌ایم، که شامل موارد زیر است:

۱. توانبخشی در مراحل اولیه که روند آن بر رفع درد و تورم، بهبود دامنه حرکتی کافی مفصل زانو و بهبود فعالیت های روزمره زندگی از جمله توانایی راه. رفتن بدون عصا و به حداقل رساندن آتروفی عضلانی متمرکز است.

۲. توانبخشی در اواسط مرحله که بر بازگرداندن تعادل هماهنگ عضلات. (تا ۲۰ درصد)، الگوبرداری حرکتی اولیه (مانند تمرینات عملکردی مانند اسکات و راه رفتن) و آماده سازی مجدد جسمانی متمرکز است.

۳. توانبخشی در مراحل پایانی که بر بهینه سازی عملکرد سیستم عصبی، عضلانی و حرکتی متمرکز است.

۴. تمرین مجدد و بازگشت به ورزش که شامل توانبخشی خارج از آب، بازگشت به تمرین و بازگشت به مسابقات می باشد.

این موضوع هائز اهمیت است که برنامه آب درمانی و فعالیت ‌های وابسته به آن، در هر مرحله متناسب با سن و وضعیت جسمی فرد. بیمار طرح ریزی شود تا بهبودی کامل حاصل شود.

جمع‌بندی نهایی

از خواص آب (شناوری، چگالی، فشار هیدرواستاتیک و ویسکوزیته) می ‌توان برای اجرای یک برنامه توانبخشی در آب استفاده کرد که اگر به درستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند به بهینه سازی نتایج بیماری پس از ترمیم رباط صلیبی قدامی کمک کند. شش مزیت مورد بحث آب درمانی شامل کاهش درد و تورم و بهبود دامنه حرکتی مفصل، بازیابی چرخه طبیعی راه رفتن، حفظ و یا بهبود تناسب اندام، بهبود. الگوهای حرکتی/ آموزش هماهنگی، معرفی اولیه پلایومتریک و مدیریت بهینه روند درمان باید به طور مؤثر برای تکمیل فرایند بازیابی عملکردی استفاده شود.

همچنین اطمینان از همسویی برنامه آب درمانی با رویکرد بهبود عملکرد رباط صلیبی قدامی امری ضروری است. متخصصان باید یک برنامه آب درمانی چهار مرحله‌ای را برای تکمیل برنامه‌های بهبود عملکرد رباط صلیبی قدامی، خارج از آب  ارائه دهند که شامل موارد زیر است:

۱. استفاده از استخر پس از عمل جراحی

۲. حرکت دادن بدن در آب و تقویت سیستم قلبی عروقی

۳. آماده سازی میدانی به صورت متمرکز

۴. انجام تمرینات پیشرفته در استخر

برگرفته شده از: ایکس بادی پاسداران

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا