دانش و سلامت

این ۸ میوه را بخورید تا باهوش‌تر شوید

آفتاب‌‌نیوز :

در این مطلب ۸ میوه مغذی به شما معرفی می‌شود که برای بهبود ضریب هوشی و سلامت مغز مفید هستند.

۱) انار
انار سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آب انار، حافظه و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و مصرف منظم آن به مدت چهار هفته باعث بهبود عملکرد حافظه در بزرگسالان و میانسالان می‌شود.

۲) پرتقال
پرتقال با دارا بودن ویتامین C، برای حفظ سلامت مغز و عملکرد شناختی ضروری است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، مصرف بیشتر ویتامین C با عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن مرتبط است. هم‌چنین خوردن پرتقال به دلیل دارا بودن فلاونوئیدهایی چون هسپریدین و نارینژنین در حفظ بافت‌های مغز نقش دارد.

۳) سیب
سیب منبعی غنی از کوئرستین است؛ ترکیبی طبیعی که از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. کوئرستین یک فلاونوئید است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم آب سیب به مدت چهار هفته باعث بهبود عملکرد حافظه در افراد مسن، که اختلالات شناختی خفیفی دارند، می‌شود.

۴) موز
موز سرشار از پتاسیم است و مصرف آن در حفظ عملکرد صحیح مغز نقش پررنگی دارد. پتاسیم به تنظیم فعالیت الکتریکی مغز و بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند. موز هم‌چنین منبع خوبی از ویتامین B۶ است که برای سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی ضروری است. یک مطالعه منتشرشده در مجله Nutrients نشان داد که مصرف بیشتر پتاسیم با عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن مرتبط است. هم‌چنین وجود منیزیم در موز، ذهن را هوشیار نگه می‌دارد؛ زیرا این ماده، فعالیت الکتریکی مناسبی بین سلول‌های عصبی در مغز ایجاد می‌کند.

۵) توت فرنگی
توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C و آنتوسیانین است؛ این ترکیبات طبیعی می‌توانند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم توت فرنگی به مدت هشت هفته، عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف بهبود می‌بخشد.

۶) انگور
انگور سرشار از رسوراترول است؛ یک ترکیب طبیعی که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و التهاب مغز را کاهش می‌دهد. رسوراترول یک پلی فنول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. براساس مطالعات انجام‌شده، مصرف مکمل‌های رسوراترول به مدت شش ماه باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شود.

۷) هندوانه
هندوانه منبع خوبی از لیکوپن است. لیکوپن یک کاروتنوئید است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کولین یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های موجود در هندوانه است که در ارتقای یادگیری و حافظه نقش دارد.

۸) کیوی
کیوی سرشار از ویتامین C است و به محافظت از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می‌کند. کیوی همچنین منبع خوبی از فولات است و در ارتقای سلامت مغز و عملکرد شناختی نقش دارد. هم‌چنین مصرف منظم کیوی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در افراد می‌شود.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا