اقتصادی

ناترازی بانکی را به صفر رساندیم/ پرداخت بیش از ۹۰ درصد تعهدات در زمینه تسهیلات تکلیفی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه به‌طور میانگین بیش از ۹۰ درصد تعهدات بانک در زمینه تسهیلات تکلیفی پرداخت شده است، گفت: در کنار تکلیف سنگین و انجام تعهداتی که بانک مرکزی در قانون بودجه تعیین کرده بود، اضافه‌برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم و ناترازی بانکی ما صفر بوده است.

به گزارش مجله ایرانی، محمد شیخ حسینی امروز در نشست خبری با اشاره به عملکرد بانک توسعه تعاون اظهار کرد: بانک توسعه تعاون، بانک تخصصی بخش تعاون و بخش واقعی اقتصادی به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی کشور است. افتخار ما این است که تمرکز و تمام منابع، امکانات و ابزارهای تامین مالی بانک ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی در بخش واقعی اقتصاد به جامعی واقعی هدف که تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط و کسب‌وکارهای خرد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستاوردهای بسیار قابل توجه و بزرگی داشتیم، افزود: از زمان تشکیل بانک توسعه در ۱۳۸۸ به واسطه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تا امروز بیش از ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی در دولت سیزدهم انجام شده است. سرمایه بانک توسعه تعاون در ابتدای دولت ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده که اکنون به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده است و حدود ۱۲۴ درصد رشد سرمایه داشتیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به نسبت کفایت سرمایه بانک به‌عنوان یکی از از شاخص‌های مهم و کلان بانکی، بیان کرد: این شاخص در ابتدای دولت منفی ۰.۲۴ بوده که با افزایش سرمایه در بانک و سایر شاخص‌ها از جمله سوددهی بانک، کیفیت و ترکیب دارایی‌های بانک، کاهش mpl یا نسبت مطالبات غیرمالی بانک و کفایت سرمایه رشد قابل توجهی داشته و بر اساس صورت‌های مالی ۱۴۰۱ به ۶.۶ درصد رسیده است.

بعد از ۱۰ سال، در ۱۴۰۱ به سوددهی رسیدیم

شیخ‌حسینی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ هرسال زیان داشته است، افزود: ما بعد از ۱۰ سال در پایان ۱۴۰۱ به سوددهی رسیدیم، این سوددهی در ۱۴۰۲ هم ادامه دارد و بانک در ریل سوددهی قرار گرفته است که نشان‌دهنده عملکرد خوب بانک بوده و به سمت این می‌رویم که ناترازی هزینه و درآمدهای بانک را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال و کنترل تورم و رشد تولید، ناترازی نقدینگی بانک را به صفر رساندیم، گفت: در کنار تکلیف سنگین و انجام تعهداتی که بانک مرکزی در قانون بودجه در حوزه تسهیلات تکلیفی تعیین کرده بود، از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶، تسهیلات فرزندآوری، مشاغل خانگی، قرض‌الحسنه ازدواج، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، اضافه‌برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم و ناترازی بانکی ما صفر بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه عامل اصلی تورم رشد نقدینگی است، اظهار کرد: یکی از عوامل رشد نقدینگی، اضافه‌برداشت بانک‌ها به علت ناترازی بین منابع و مصارف است که باعث تزریق پول پرقدرت بانک به بانک‌ها و تورم می‌شود، اما ما علی‌رغم تعهدات سنگین این موضوع را مدیریت کردیم و با وجود اینکه در بیشتر ماه‌های سال در بازار بین بانکی هم بانک تسهیلات‌دهنده بودیم، تراز ما مثبت بوده است.

شیخ‌حسینی بیان کرد: نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۲ تسهیلات پرداخت کردیم که خالص تسهیلات بدون امحا شدن بوده و تماما در بخش کسب‌وکارهای خرد و توسعه تعاون و در راستای حمایت از شعار سال و رشد تولید پرداخت شده است. این در حالی است که بانک توسعه تعاون بنگاه اقتصادی ندارد که بخواهد از این تسهیلات استفاده کند، تنها شش شرکت صرافی، لیزینگی، آی‌تی، پشتیبانی توسعه تعاون، گروه مالی و کارگزای پوشش بیمه داریم که سبد خدمات و سرویس‌های بانک را تامین می‌کنند.

۱۰۰ درصد تسهیلات تکلیفی ازدواج را پرداخت کردیم

وی ادامه داد: تسهیلات تکلیفی در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، میراث فرهنگی، تعاون‌ و خدمات بوده است و به‌طور میانگین به بیش از ۹۰ درصد تعهدات خود عمل‌کردیم. از جمله اینکه ۱۰۰ درصد تسهیلات ازدواج، ۹۳ درصد تسهیلات حمایتی سازمان بهزیستی، ۸۵ درصد تسهیلات فرزندآوری را پرداخت کردیم؛ به خصوص در زمینه نهادهای حمایتی و مسئولیت اجتماعی در قبال تسهیات به تکلیف خود عمل کردیم.

ادامه دارد

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا