دانش و سلامت

ادامه پیک کرونا در تهران تا یک ماه دیگر / احتمال جهش جدید ویروس در ایران

معاون ستاد مرکزی کرونا در استان تهران با اشاره به روند رو به رشد بیماری در پایتخت تأکید کرد: تصور می کنم تا ماه آینده نتوانیم به آرامشی که می خواهیم در پایتخت برسیم. این معافیت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تعداد بیماران سرپایی کاهش یابد. به این ترتیب بعد از دو هفته تعداد بستری شدن ها در بیمارستان و بعد از چهار هفته از مرگ کاهش می یابد.

در مصاحبه ای با مجله ایرانی ، دکتر نادر توکلی وی با اشاره به بالا بودن تعداد بیماران سرپایی تاج در بیمارستان ها و مراکز درمانی پایتخت گفت: اکنون روزانه بیش از 10 هزار بیمار سرپایی در مراکز درمانی داریم. علاوه بر این ، تعداد بیمارستانهای روزانه حدود 1400 نفر است و تنها نکته مثبت افزایش تعداد ترخیص ها است که این نیز به دلیل فعالیت های کمیته ترخیص بیمارستان و کلینیک های سرپایی است.

وی اصرار داشت: البته ما هنوز در اوج بیماری هستیم و تا ماه آینده نمی توانیم از شر این بیماری خلاص شویم. در حال حاضر افزایش موارد سرپایی را تجربه می کنیم و طی دو هفته آینده موارد بستری در بیمارستان افزایش می یابد. در حقیقت ، ممکن است افزایش سریعی نداشته باشد ، اما در موارد ناسازگار و سرپایی در پایتخت کاهش چشمگیری نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه در تهران به اوج بیماری رسیده بودیم ، گفت: همچنین پیک های خاصی داشتیم که از وضعیت خوبی برخوردار نبودند. چیزی که از آن می ترسیم بیماری است. البته هنوز جهش های تاجی ایرانی شناسایی نشده اند اما احتمالاً جهش جدید به دلیل شدت و تسریع زنجیره انتقال ویروس است.

توکلی درباره کمبود داروهای اخیر مربوط به بیماری شریان ویروس کرونا (Ramedesier) گفت: به دلیل افزایش نیاز به دارو به صورت پاره وقت ، با کمبودهایی روبرو شدیم که به سرعت برطرف کردیم. انشاالله تولید دارو از هفته آینده از سر گرفته شود و ما پیش بینی هایی برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی دارو کرده ایم.

وی همچنین کمبود اکسیژن را با توجه به روند بستر تاج توضیح داد: کمبودهای این منطقه نیز مقطعی است و توسط مخازن اکسیژن مایع پوشانده می شود. در عین حال ، ما نرم افزاری داریم که اکسیژن را به صورت الکترونیکی کنترل می کند و در طول روز ، وضعیت اکسیژن رسانی بررسی می شود و در صورت بروز هر گونه مشکل با این نرم افزار ، مشکل پیگیری می شود و تحقیقات انجام می شود.

با مراجعه به معاون رئیس تاج در استان تهران ، طرح جایگذاری تخت خالی برای بیماران ویروس کرونا با عنوان “6070”وی گفت: “این پروژه در پایتخت بسیار موفقیت آمیز است ، هدف آن ایجاد واکنش مردم برای جلوگیری از سردرگمی است.” این سیستم برای کسانی که براساس دستور پزشک کتبی یا براساس اقامت ، نوع بیمه و غیره در بیمارستان بستری می شوند ، قرار دارد و به بیمار هدایت می شود. اگر بیمارستان طبق دستورالعمل این سیستم از پذیرش بیمار امتناع کند ، پرونده توسط ما پیگیری می شود و با بیمارستان برخورد می شود.

وی گفت: “در این سیستم بیش از 1000 تماس در روز برقرار می شود و تماس های اصلی غیرمرتبط هستند ، به عنوان مثال در مورد واكسن ها یا سایر موارد.” ولی ما حدود 300 تماس برای بستری و بستری شدن در بیمارستان داریم که نیمی از آنها معمولاً توسط کلینیک های سرپایی پذیرفته می شود و کار آنها در بیمارستان بستری نیست و مابقی به بیمارستان ها ارسال می شود.

وی بر احتمال تبدیل سویه کرونا از انگلیسی به نوع دیگری از جهش تأکید کرد: “خیلی قابل پیش بینی نیست.” با افزایش سطح انطباق با پروتکل ، روند بیماری کند می شود. ما نگران جهش هستیم و یکی از ترس های ما این است که اوج فعلی بیماری به دلیل جهش طولانی مدت و مزمن شود.

توکلی با ذکر چند گردهمایی پس از برخی جشن ها ، در مورد روند بیماری در پایتخت طی ماه های آینده گفت: “من فکر می کنم تا یک ماه دیگر به آرامشی که می خواهیم در پایتخت نرسیم.” عود بیماری ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تعداد بیماران سرپایی دو هفته بعد و چهار هفته بعد فوت کند. در حالی که میزان مراجعه سرپایی ما برای دو یا سه هفته آینده بالا خواهد ماند.

وی در مورد واکسیناسیون ویروس کرونا و الزامات آن ، به ویژه در افراد مسن ، اظهار داشت: تنها یک جنبه فردی برای واکسیناسیون وجود دارد و به فرد کمک می کند بیماری نداشته باشد یا شکل خفیف آن را تجربه نکند. در مورد افراد مسن ، انجام آزمایش قبل از تزریق واکسن ضروری نیست.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا