اقتصادی

سهم ۵۴ درصدی نفت و گاز از سبد انرژی

اوپک پیش‌بینی‌های میان مدت و بلندمدت تقاضای جهان برای نفت در دورنمای سالانه را بازبینی صعودی کرد و هشدار داد ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تامین تقاضا، ضروری است.

به گزارش مجله ایرانی، دیدگاه اوپک در گزارش دورنمای نفت جهان ۲۰۲۳ منتشر شد و برخلاف سایر پیش‌بینی‌کنندگان از جمله آژانس بین‌المللی انرژی است که می‌گویند تقاضا برای نفت ممکن است در دهه جاری، به اوج خود برسد.

طبق گزارش اوپک، سهم سوخت‌های فسیلی از سبد انرژی، از بیش از ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۲، به حدود ۶۹ درصد در سال ۲۰۴۵ کاهش پیدا می‌کند که به دلیل افول زغال سنگ است. با این حال، نفت و گاز از سبد انرژی در سال ۲۰۴۵، مجموعا سهم ۵۴ درصدی خواهند داشت.

یک دهه یا بیشتر رشد مصرف، به نفع اوپک خواهد بود که اعضایش به درآمد نفتی متکی هستند. این گروه اعلام کرد نفت باید بخشی از گذار انرژی باشد و به تصمیمات برخی از دولت‌ها و شرکت‌ها برای کند کردن روند عقب نشینی از سوخت‌های فسیلی اشاره کرد.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در پیش گفتار این گزارش نوشت: تحولات اخیر، باعث شد تیم اوپک در ارزیابی خود از انرژی‌ها، تجدیدنظر کند. درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی جدید، اشتباه است و ممکن است به آشوب اقتصادی و انرژی منتهی شود. دبیرکل اوپک، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بخش نفت تا سال ۲۰۴۵ را ۱۴ میلیارد دلار تخمین زد که نسبت به ۱۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده در گزارش سال گذشته اوپک، بالاتر است.

اوپک انتظار دارد تقاضای جهان برای نفت تا سال ۲۰۴۵، به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز برسد که حدود شش میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی گزارش سال گذشته این گروه است. چین، هند و سایر کشورهای آسیایی و همچنین آفریقا و خاورمیانه، پیشران این رشد خواهند بود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفته بود مصرف جهانی برای زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، ممکن است پیش از سال ۲۰۳۰، به اوج خود برسد.

اوپک با اشاره به تقاضای قوی در سال میلادی جاری با وجود موانع اقتصادی مانند افزایش نرخ‌های بهره و رشد حمل و نقل جاده‌ای، در پیش‌بینی خود از میزان تقاضا برای نفت در میان مدت تا سال ۲۰۲۸ را به صورت صعودی، اصلاح کرد. با وجود این دورنما، تقاضا برای نفت ممکن است در سال ۲۰۲۳، منعطف باشد.

اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۸، به ۱۱۰.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از ۱۰۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است. این گروه پیش‌بینی کرد مصرف نفت در سال ۲۰۲۷، به ۱۰۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از ۱۰۶.۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده در سال ۲۰۲۲ است.

اوپک در سال ۲۰۲۰ که شیوع پاندمی کووید ۱۹، باعث فلج شدن تقاضا شد، پیش‌بینی کرده بود مصرف نفت کند خواهد شد اما با بهبود تقاضا برای نفت، پیش بینی‌های خود را به صورت صعودی، اصلاح کرده است.

این گروه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش سالانه خود، پیش‌بینی کرده بود تقاضای جهانی برای نفت پس از سال ۲۰۳۵، یکنواخت می‌شود اما در جدیدترین گزارش سالانه خود، انتظار دارد مصرف نفت به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز دیگر در ۱۰ سال مدت این پیش بینی، رشد کند.

در گزارش اوپک آمده است، تا سال ۲۰۴۵، تعداد ۲.۶ میلیارد خودرو در جاده‌های جهان وجود خواهد داشت که یک میلیارد دستگاه بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. با وجود رشد خودروهای برقی، بیش از ۷۲ درصد این خودروها، موتور احتراقی خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد سهم این گروه از بازار نفت، از ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۴۰ درصد در سال ۲۰۴۵ رشد کند زیرا تولید غیراوپک از اوایل دهه ۲۰۳۰ به بعد، افت خواهد کرد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا