نماد سایت مجله ایرانی

بیماران نادر چشم انتظار واکسن کرونا/ لزوم تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن تزریقی

بیماران نادر چشم انتظار واکسن کرونا/ لزوم تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن تزریقی

مدیر بنیاد بیماری های نادر ، با اشاره به ثبت نام 5000 بیمار نادر در سیستم بنیاد و امید آنها به دریافت واکسن کرونا؛ وی همچنین بر ضرورت تشکیل کمیته علمی برای انتخاب واکسن های تزریقی بر اساس نوع بیماری نادر تأکید کرد.

در مصاحبه ای با مجله ایرانی ، دکتر حمیدرضا آدراکیچ وی با انتقاد از روند واکسیناسیون بیماران نادر گفت: تاکنون تعداد بسیار محدودی از این بیماران واکسن کرونا را دریافت کرده اند. در ابتدا ، به دلیل مشکلات زیادی که این بیماران داشتند و ضعف سیستم ایمنی بدن آنها ، که آنها را در معرض خطر بالای بیماری عروق کرونا ویروس قلب قرار می داد ، باید واکسن کرونا را دریافت می کردند. متأسفانه به دلیل کمبود واکسن و پروتکل تزریق واکسن این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم یا به دنبال گروهی از کارگران پزشکی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند یا حتی کسانی که مبتلا به این بیماران نادر هستند ، باید واکسینه شده باشند. این افراد معمولاً از سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند ، حتی اگر گروه نادری از بیماران دارای نقص ایمنی باشند ، هیچ آنتی بادی برای انواع بیماری ها و حتی یک سرماخوردگی ساده ندارند که طی چند روز برای افراد عادی برطرف می شود. این می تواند چندین ماه در این بیماران ایجاد مشکل کند و پس از سرماخوردگی دچار عفونت تنفسی می شوند. حال تصور کنید این فرد به COVID-19 مبتلا می شود ، چه اتفاقی می افتد؟

“حتی اگر آنها برای جلوگیری از بیماری از جامعه جدا شوند ، خانواده های آنها ممکن است در شیوع بیماری به آنها نقش داشته باشند ، در حالی که برخی از بیماران نادر کارمندان ، دانش آموزان و غیره هستند ، که باید در جامعه حضور داشته و استفاده کنند حمل و نقل عمومی. آیا می توان انتظار داشت که این بیماران در حبس در منزل باشند؟ باید آنها را زودتر مورد توجه قرار داد. فکر نمی کنم وجود این بیماران در یک گروه بعد از پرسنل معالجه مهمتر باشد.

وی اظهار داشت: ما از بیماران نادری که مدتهاست واکسن را تعقیب می کنند شرمسار هستیم ، از طرف دیگر آنها نمی توانند برای گرفتن واکسن به هر مرکزی مراجعه کنند و مرکز باید کنترل شود و به راحتی جابجا شود. “- می تواند آنجا باشد.

وی با تأکید بر لزوم انجام مطالعات علمی برای انتخاب بهترین واکسن برای تزریق به بیماران نادر ، گفت: باید ببینیم کدام واکسن برای بیماران نادر با نقص سیستم ایمنی یا کسانی که دارای مشکلات عروقی هستند مناسب است ، مناسب است ، به طوری که خدای ناکرده آنها چنین کاری نمی کنند. باید با عوارض جبران ناپذیری روبرو شد. ” . در این راستا باید یک کار گروهی در بین پزشکان شاغل در زمینه بیماران نادر ایجاد شود و در این راستا تیم علمی بنیاد بیماری های نادر آمادگی خود را برای همکاری در مطالعات علمی اعلام کردند. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به بیماری های نادر مرتبط با ضایعات قلبی عروقی نباید تا آنجا که ممکن است واکسن astrazanica دریافت کنند و این جایی است که باید واکسن مناسب بر اساس 4 ماده mRNA ، DNA ، ویروس کشته شده و ویروس ضعیف شده تزریق شود.

مدیر بنیاد بیماری های نادر با اشاره به ورود دسته جدید واکسن کرونا به کشور ، از افزایش سرعت واکسیناسیون ابراز امیدواری کرد و گفت: همزمان واکسن ایرانی به مرحله تزریق طبیعی رسیده است و امیدوارم که اولویت بیماران نادر داده شود. ” بگیر ما دیگر پاسخی به درخواستهای بیماران نداریم. اگر این افراد به این بیماری مبتلا شوند ، چه کسی مسئول آن خواهد بود؟ با این حال ، پاسخ به بیماری عروق کرونا ویروس در بیماران نادر نیز با افراد عادی متفاوت است. برای واکسیناسیون بیماران نادر بعد از گروه های سنی خیلی دیر است. ما بارها به وزارت بهداشت اعتراض کرده ایم که شما این افراد را که بسیار آلوده هستند ، واکسینه کنید ، اما این پاسخ را شنیدیم که واکسن کم است ، افراد مسن در اولویت هستند و … ما می دانیم که افراد مسن در معرض خطر هستند قرارداد اتفاق می افتد بیمار هستند ، اما بیمار نادر یکی از افرادی است که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری است و باید سریع واکسینه شود.

وی افزود: سیستم “سابانا” برای ثبت حدود 5000 بیمار نادر کار کرده است و با در نظر گرفتن افرادی که هنوز ثبت نشده اند ، در نهایت تعداد بیماران نادر به 100000 نفر می رسد. اعداد ذکر شده در مقایسه با میزان واردات واکسن زیاد نیستند و این افراد می توانند با برنامه ریزی واکسیناسیون کنند تا پایان ماه جولای ، که واکسیناسیون برای آنها مهمتر از شام است.

این تصور ادامه داد: بهتر است یک نقطه و واحد مشخص برای واکسیناسیون بیماران نادر در نظر گرفته شود تا در بین مراکز تزریق واکسن گم نشوند.

وی گفت: تاکنون 355 بیماری نادر در کشور شناسایی شده و حدود 5 هزار نفر به طور کامل ثبت شده اند اما البته جامعه آماری بالاتر از آن است اما هنوز ما را ارجاع نداده اند. از این تعداد ، بیش از 85٪ بیش از 18 سال دارند. البته ، به نظر من ، مسئله سن نباید مانع واکسیناسیون برای یک بیمار نادر شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل