دانش و سلامت

توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی در داروخانه‌ها در انتظار ابلاغ قیمت

مدیرکل اداره داروها و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو زمان توزیع واکسن های آنفلوانزای تولید داخل را توضیح داد.

دکتر حیدر محمدی در گفت وگو با مجله ایرانی وی گفت: امسال چهار تولید کننده واکسن آنفلوآنزا در کشور وجود دارد ، یعنی دو تأمین کننده وارداتی و دو تأمین کننده تولید داخلی دارد.

وی گفت: ما حدود 25 هزار دوز از یک تامین کننده خارجی تأمین کرده ایم که 15 میلیون آن وارد کشور شده و یک میلیون نیز وارد می شود که به زودی وارد می شود.

محمدی ادامه داد: در عین حال دو عرضه کننده تولید داخلی داریم که برای اولین بار تولید می شوند و وارد بازار می شوند. البته سال گذشته یکی از تولیدکنندگان واکسن آنفلوانزا نیز واکسن را تولید کرد ، اما این برای مطالعات بالینی بود که امسال وارد بازار می شود.

محمدی گفت: تولیدکنندگان داخلی واکسن آنفلوانزا امسال 200 هزار دوز تهیه کرده اند که قرار است ظرف هفته آینده به ما تحویل داده شود. البته این تولیدکنندگان به ما قول دادند که 1.5 تا 2 میلیون واکسن آنفولانزا به ما بدهند که در صورت مساعد بودن شرایط بازار به ما می دهند. مابقی نیز وارداتی است.

محمدی گفت: از این تعداد ، حدود 1.8 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا بصورت رایگان توسط معاون وزیر بهداشت در طرح کلی ایمن سازی برای گروه های پرخطر و پرخطر از جمله زنان باردار بالای 55 سال استفاده می شود. به گفته وزارت بهداشت ، افراد مسن ، بیماران خاص و صعب العلاج و سایر گروه هایی که در خطر عود هستند ، سایر واکسن های وارداتی و تولید داخل نیز با نرخ های مصوب در داروخانه ها موجود است.

وی گفت: هنوز قیمت واکسن آنفلوانزای تولید داخل را اعلام نکرده ایم و هزینه واکسن های وارداتی حدود 200 هزار تومان است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا