دانش و سلامت

خطر شیوع انفجاری “اُمیکرون” / لزوم بازگشت محدودیت‌ها و حفظ جانِ مردم

ویروس شناس و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خاطره تلخ چهارمین و پنجمین پیک کرونا در کشور و فداکاری خیل عظیمی از مردم گفت:

دکتر علیرضا ناجیک در گفت وگو با مجله ایرانی وی با اشاره به تهدید رشد تصاعدی و انفجاری کرونا در مسیر Omicron، گفت: نوع جدیدی به نام Omicron که وارد کشور شده است به دلیل ویژگی هایی که دارد باید بسیار جدی مورد توجه قرار گیرد. از نظر سرعت انتقال و سرعت انتشار، حتی اگر آن را با دلتا که نفوذپذیرترین نوع بود مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که سرعت انتقال و سرعت انتشار میکرون بالاتر از دلتا است.

سرعت تشکیل قله Omicron 5.2 برابر سریعتر از دلتا است

او افزود: در بخش‌هایی از بریتانیا، تعداد افراد آلوده به Omicron در کمتر از دو روز دو برابر شده است، به این معنی که نسخه بسیار سریع‌تر است. این دوبرابر شدن در مناطقی مشاهده شده است که اکثر مردم نیز واکسینه شده اند. همزمان اگر به Omicron اجازه دهیم آزادانه 5.2 برابر سریعتر از دلتا بچرخد، می تواند سریعتر به اوج برسد. یعنی سرعتش خیلی بالاست. همچنین به دلیل خاصیت سرکوب‌کنندگی سیستم ایمنی، می‌بینیم که افرادی که واکسینه شده‌اند و قبلاً بیماری عروق کرونا داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع هستند و باید این نوع را جدی گرفت.

خطر ترکیب Omicron و Delta

ناجی ادامه داد: بررسی ها نشان داده که این شکل از واکسن ضعیف شده است. حتی در مورد فایزر، Omicron اثر آن را تا حدود 41 برابر کاهش می دهد. در حالی که واکسن 20 برابر ضعیف تر از دلتا بود. بنابراین، این جنبه باید جدی گرفته شود; این به این دلیل است که این خطر وجود دارد که هرچه آمیکرون سریعتر در گردش باشد، سریعتر رشد کند و هرچه ایمن سازی بیشتر باشد، ممکن است اشکال خطرناک تری ظاهر شود. در عین حال، این امکان وجود دارد که ویروس به دلیل چرخش، خود را تغییر دهد. همانطور که در مورد دلتا دیدیم، از زمان تاسیس تا کنون 25 زیرشاخه در هند دارد که یکی از آنها دلتا پلاس است که نرخ انتقال بالاتری نسبت به دلتا دارد.

وی افزود: برای Omicron اگرچه تاکنون اتفاقی نیفتاده است اما از آن سه زیرشاخه می شنویم. مطالعه در این مورد اکنون نیاز به گسترش دارد. همچنین، از آنجایی که اهمرون و دلتا با هم می چرخند، خطر ترکیب مجدد با دلتا وجود دارد که می تواند منجر به شکل خطرناک تری شود.

توقف گردش omicron

کم کردن دوز “تقویت کننده” از شام ضروری تر است.

وی گفت: با توجه به این شرایط باید احساس خطر کنیم و هر کاری که ممکن است برای مهار شیوع این ویروس انجام دهیم. تهویه مناسب داشته باشید، در صورت نبود تهویه مناسب حتما فواصل را رعایت کنید. همچنین، دولت باید محدودیت هایی را اعمال کند که بتواند شیوع ویروس را کاهش دهد.

نازی افزود: علاوه بر همه این موارد، واکسیناسیون نیز نکته مهمی است. ما باید واکسیناسیون را کامل کنیم و دوز تقویتی را فراموش نکنیم. در شرایط فعلی تزریق دوز تقویت کننده واکسن بیش از نان شب ضروری است. مطالعات نشان داده‌اند که اگرچه اثربخشی واکسن‌ها کاهش می‌یابد، اما می‌توان این اثربخشی را با تزریق دوز سوم یا تقویت‌کننده افزایش داد. بنابراین تزریق دوز تقویت کننده با این اصل بسیار مهم است که بتوانیم از واکسن هایی استفاده کنیم که موثرتر باشند.

Dominion Omicron

کارکنان مجازی و کارکنان مخابراتی برگشتی

نازی با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از شیوع آمیکرون باید محدودیت هایی مانند آموزش مجازی، کارکنان مخابرات و … را بازگرداند، افزود: انجام این اقدامات عاقلانه است. همچنین نباید از این موضوع غافل شد که در حال حاضر در موقعیت آبی قرار داریم. سناریو و حافظه بسیار ضعیفی برای آلفا و دلتا در قله های چهارم و پنجم داریم. ما در آن زمان می دانستیم که انواع آلفا و دلتا وارد شده اند، اما متوقف نشدیم و ویروس دومینو مانند در شهرها و استان ها پخش شد. در عین حال، اجازه دهید به شما هشدار دهم که مصونیت خوبی که ما در حال حاضر متصور هستیم نه تنها به دلیل واکسیناسیون، بلکه به دلیل شیوع بسیار بالای ویروس به قیمت از دست دادن جان بسیاری و ابتلای بسیاری از افراد است. بنابراین تعداد بالای واکسیناسیون و گردش مالی بالای دلتا در کشور به این وضعیت منجر شده است و باید احتیاط کرد. جان مردم باید برای ما ارزشمند باشد، مرزها باید بازسازی شوند و نباید اجازه دهیم Omicron پرسه بزند.

خطر شیوع انفجار Omicron

رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه امیکرون در معرض خطر شیوع سریع و انفجاری این بیماری در کشور قرار دارد، گفت: از اسفندماه سال گذشته پنجمین معده برای معده و ویروس در کشورمان داریم. ممکن است اوج بالاتری نسبت به سایر کشورها مشاهده نکند، اما هنوز کاملاً قابل پیش بینی نیست و دلیلی برای رها کردن وضعیت کاملاً وجود ندارد. باید چرخش Omicron را متوقف کنیم.

ناجی درباره برخی ادعاها مبنی بر خفیف بودن و کم کشندگی این میکرون گفت: بر اساس اطلاعات کنونی، ممکن است به نظر خفیف باشد که این ویروس خفیف است، اما باید منتظر ماند و اطلاعات درست را دریافت کرد تا ببینیم چگونه پیش می رود. همچنین، همانطور که گفتم، گردش بالای ویروس خطر ابتلا به اشکال دیگر و ترکیب شدن با سویه‌های دیگر را افزایش می‌دهد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

علائم omicron

وی درباره علائم اومیکرون نیز گفت: علائم مشاهده شده تاکنون از امیکرون مانند سرماخوردگی و سردرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی بدن و… علائمی مانند سرفه شدید یا از دست دادن بویایی و چشایی از موارد نادر هستند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا