نماد سایت مجله ایرانی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به سوی آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز او را دید ، این جاذبه وجود داشته است. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان به این دلیل است که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب او و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل منطقی که در دانش آنها دارد ، شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده است و به یک علم نیمه نجیب به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این فانتزی علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان را از نخستین دوران تا به امروز با دانش نجومی دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه در عشق من به آسمان نهفته است زیرا مادرم تختم را در هوای آزاد پهن می کند و بین عشق و ترس بر سر من ، هیچ گاه از لحاف خود بیرون نمی آیم. به آسمان نگاه کردم و بعد از مدتی آن را با ترس به صورتم کشیدم.
داستان چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین تحولات انقلابی نجوم در قرن حاضر ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و نشریات به آن پرداخته شده است.
در ایران ، مجله Astronomy این دانش را عاقلانه در زمینه تاریخ و تحقیق و توسعه فعلی به متقاضیان ایرانی ارائه می دهد. من این مجله را به عنوان یک ایرانی علاقمند به این حوزه در معرض دید عموم قرار دادم. اما سالها متاسفانه من آن را با کمی مشکل دیدم. این بار ، با مرور مسائل مختلف آن ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم از نظر تقویت دیدگاه های آنها برای گسترش علم در بین مردم و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره خواهم کرد.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم در تصورات غلط درباره بهشت ​​نهفته است. این بر اساس وجود دانش شبه در میان انسان ها است ، که هزاران سال است افراد غیرمسئول علمی از نظر مردم به مردم ابراز کرده و زندگی آنها را ساخته اند. در واقع ، در اینجا دو موضوع وجود دارد ، به ویژه نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر قرار است جامعه بشری اصلاح شود ، باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از فروپاشی و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی هم همینطور است. انواع اطلاعات غلط علمی مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد خاص وجود دارد که ما این واقعیت را کنار می گذاریم که به پزشک نیاز نداریم و هر کسی که باعث درد شده است تحت درمان قرار می گیرد. یا به نام افسانه در نجوم ، مطالب بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها گفته می شود که مورد قبول بسیاری از علمای دینی نیست ؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها به عنوان راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده اند. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مسائل داخلی خود این دانش است.
واقعیت این است که ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث قدرت گرفتن یک سلسله یا سقوط از قدرت می شوند ، یا اینکه ثروت یک مرد را می توان از طریق فال خود به دست آورد. ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی قدیم در این زمینه در بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع می شود. بنابراین ما می بینیم که چگونه شبه علم می تواند یک ذهنیت غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به ایمان عمیق به آنها و نقش عمیقی که این دانش در زندگی بشر ایفا می کند ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان اثرات کاذب شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را مرور کنیم ، حجم زیادی کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و غلط را از اذهان مردم حذف کند ، و این اتفاق نمی افتد مگر با ترویج علم در بین مردم برای قرن ها به گونه ای که ذهن سفت و سخت جامعه باشد. قادر به نفوذ ممکن است بسیاری از علوم از نفوذ عمومی برخوردار نباشند ، اما نجوم زمینه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر شگرفی دارد.
متأسفانه ، به دلیل غفلت از این جنبه ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشفیات علمی قابل توجه در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را درگیر کرده و آنها را به حرکت در می آورد. اجازه گرفته شده است. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و از این جهت می خواهم از همه افرادی که در این چند دهه انجام داده اند تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها در زمینه تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می بینم.

*در شماره ویژه سی ساله مجله Astronomy منتشر شده است

خروج از نسخه موبایل