دانش و سلامت

سرانه “۱۰۰هزار تومانی” کمیته امداد، کفاف حمایت غذایی از مبتلایان سوءتغذیه را نمی‌دهد

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت سوء تغذیه مادران باردار و کودکان زیر پنج سال در کشور، گفت: کمیته امداد سرانه ۱۰۰ هزار تومانی برای آن بسته کمک غذایی در نظر نمی گیرد. این گروه همچنین برنامه را نوشت و بودجه افزایش این کمک سرانه را به 500000 تن اعلام کرد.

به گزارش مجله ایرانی، بر اساس طرح جوانان جمعیت که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در موادی از این قانون وظایف وزارت بهداشت در زمینه فرزندآوری مشخص شده است. در این راستا، بر اساس ماده 44 این قانون که برای کلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان سن پنج سالگی سبد غذایی رایگان بر اساس آزمون سنجش جامع و بر اساس ماده 24 ق. قانون جوانان و بسته های بهداشتی برای مادران باردار. تغذیه با شیر مادر و تولید کودکان زیر پنج سال بر اساس یک کارآزمایی ارزیابی جامع؛ مسئولیت های مشترکی بین سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهزیستی و وزارت بهداشت وجود دارد.

حمایت های تغذیه ای برای مادران باردار و کودکان زیر 5 سال دارای سوء تغذیه

در چنین راهی مجله ایرانی دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو بابرنامه کمک تغذیه برای مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه و همچنین کودکان زیر پنج سال که به دلیل فقر دچار سوءتغذیه هستند، یکی از برنامه های قبلی وزارت بهداشت است که با همکاری سازمان های امدادی کشور اجرا می شود. گفت. این موضوع جدیدی نیست.

بسته حمایتی تغذیه برای 60000 کودک زیر 5 سال و 54000 مادر باردار و شیرده در سال 1999

وی گفت: هدف از اجرای دو برنامه مذکور ارتقای وضعیت تغذیه مادران و کودکان مبتلا به سوء تغذیه است که از اولویت های وزارت بهداشت است که از سال 1380 در کشور اجرا شده است. در سال 1399 حدود 60 هزار کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه توسط اداره بهداشت شناسایی شدند و حدود 50 تا 54 هزار مادر باردار و شیرده با کمک کمیته امداد و بنیاد علوی تحت پوشش این بسته حمایتی تغذیه قرار گرفتند. در این برنامه کارت خرید هوشمند غذا صادر می شود و گروه هدف می توانند اقلام غذایی مربوطه را از سبد غذایی تهیه شده توسط این دفتر تهیه کنند.

سرانه 100 هزار تومانی کمیته امداد برای بسته کمک غذایی کافی نیست

مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه جهت افزایش اعتبار خرید بسته های غذایی

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: . دفتر اصلاحات تغذیه وزارت بهداشت اکنون به این فکر افتاده است اعتباری که به کمیته امداد برای ارائه بسته های غذایی به دو گروه داده شده کافی نیست. و اعتبارات مورد نیاز این برنامه باید افزایش یابد و مکاتباتی در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم.

500000 تومان برای تامین حداقل سبد غذایی مورد نیاز است

وی ادامه داد: در حال حاضر 100 هزار تومان سبد غذایی با توجه به اعتبار تخصیصی توسط کمیته امداد ارائه می شود که به هیچ وجه با قیمت های حاکم بر بازار تناسبی ندارد. با توجه به قیمت های فعلی، سبد غذایی تهیه شده را بررسی کردیم و متوجه شدیم که حداقل هزینه اقلام غذایی در سبد برای تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز یک زن باردار و کودک زیر 5 سال مبتلا به سوء تغذیه تقریبا 500000 تومان است. در حالی که در حال حاضر به ازای هر نفر 100 هزار تومان به این سبد کمک می شود که کافی نیست.

وی افزود: با در نظر گرفتن قیمت های موجود سبد غذایی حداقلی و نه لوکس را تدوین کرده ایم و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده تا اعتبار مناسبی تامین شود. از آنجایی که بودجه بخش دولتی کمیاب و ناکافی است، وظیفه مهم دیگر جذب حمایت های خیریه است تا کودکان زیر پنج سال و مادران باردار نیازمند تحت پوشش سبد غذایی با مشارکت مردمی قرار گیرند. علاوه بر فعالیت هایی مانند آموزش، مکمل ها و مشاوره تغذیه رایگان توسط متخصصان تغذیه در شبکه بهداشت و درمان، همچنین حمایت های اهدایی انجام شده و حدود 7000 مادر باردار و حدود 13000 کودک زیر پنج سال با کمک خیرین در سبد غذایی گنجانده شده اند.،

پس از شیوع کرونا، ناامنی غذایی در کشور افزایش یافت

عبداللهی تاکید کرد: طی برنامه پایش غذایی و تغذیه اقشار آسیب پذیر که توسط دفتر و مراکز علمی ما انجام می شود، گزارش هایی دریافت کرده ایم که ناامنی غذایی در حال افزایش است. متاسفانه سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی ها در کودکان زیر 5 سال افزایش یافته است. برای پیگیری این موضوع به دنبال تشکیل کمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هستیم تا سند ملی بهبود تغذیه جامعه تصویب شود و از سوی رئیس جمهور به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود و مستندسازی شود تا بتوانیم برای رفع ناامنی غذایی پس از کرونا، در سال های آینده با اقدامات به موقع به کنترل آن ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا