دانش و سلامت

عوارض کمبود کلسیم برای بدن – مجله ایرانی

کلسیم فراوان ترین ماده مغذی در بدن است که به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند و عملکرد عضلات ، از جمله عضله قلب را تنظیم می کند.

به گزارش مجله ایرانی ، پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسیم در کودکان از عوارض کمبود کلسیم است و شکستگی ستون فقرات ، مچ دست و مفصل ران نیز از رایج ترین نتایج پوکی استخوان است.

کمبود کلسیم می تواند باعث تغییر شکل اسکلت و مفصل ، درد استخوان ، گرفتگی عضلات و شکم ، احساس انگشتان ، عصبی بودن و تحریک پذیری ، اختلال حافظه و سردرد شود و همچنین ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند.

طبق WebMD ، در یک فرد سالم ، کلسیم اضافی که به همراه غذا وارد بدن می شود از طریق مدفوع ، ادرار و عرق و در زنان شیرده از طریق شیر دفع می شود. در عین حال ، در افراد ضعیف و مستعد ، افزایش مقدار کلسیم می تواند باعث سنگ کلیه شود.

طبق سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS) ، در سالهای اخیر میزان بروز پوکی استخوان در انگلیس افزایش یافته است ، اگرچه تعداد موارد هنوز نسبتاً کم است.

عواملی غیر از رژیم غذایی مانند سابقه خانوادگی ، جنسیت ، نژاد و استعمال دخانیات و همچنین عدم فعالیت بدنی ، در بروز پوکی استخوان نقش بسزایی دارند.

ما از طریق یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به کلسیم در بدن خود نیاز داریم.

به گفته بی بی سی ، محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست منابع خوبی از کلسیم هستند. استخوان های ماهی همچنین دارای کلسیم هستند و ساردین و کنسرو ماهی قزل آلا و ماهی های کوچک منابع خوبی از کلسیم هستند.

سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی ، لیدی فینگر و کلم نیز منابع غنی از کلسیم هستند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا