دانش و سلامت

فاصله بین تزریق دو دوز واکسن‌های کرونا چقدر است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فاصله تزریق دو دوز واکسن ویروس کرونا اظهار داشت: به نظر نمی رسد که طولانی شدن این دوره اثر دوز اول را به طور کامل از بین ببرد “بین تزریقات دوم ، اما احتمالاً ضعیف تر خواهد بود.”

در مصاحبه ای با مجله ایرانی ، دکتر علیرضا ناجیک وی در مورد فاصله تزریق دو دوز از هر نوع واکسن کرونا که در ایران استفاده می شود ، گفت: در واکسن اسپوتنیک ، فاصله تزریق دو دوز 21 روز است و ما در ایران دو دوز 28 روزه داریم. دوز را تزریق کنید. ” با این حال ، طبق موسسه Gamalia ، که واکسن Sputnikov را تولید می کند ، می توانیم این فاصله را تا 60 روز ترک کنیم. در واکسن سینوفرم ، فاصله بین دو دوز 28 روز است. طبق اداره غذا و دارو که از سازنده س inquال کرده است ، ما می توانیم این فاصله را تا شش هفته فرض کنیم. در واکسن Astraznka ، فاصله بین دوز دو دوز در سراسر دنیا بین 10 تا 12 هفته است و ما دوز دوم این واکسن را با فاصله سه ماه تزریق می کنیم که ترجیح داده می شود. به دلیل مشکل در واکسن Astrazenka ، کاهش فاصله بین دو دوز می تواند مقدار آنتی بادی را تا 2.5 برابر افزایش دهد.

وعده چینی ها

وی گفت: بزرگترین نگرانی ما واکسن Sinopharm است. طبق گفته چین ، آنها قرار بود 3 میلیون دوز واکسن به ما بدهند ، اما متأسفانه آنها به قول خود عمل کردند و در ایمن سازی افراد تاخیر اندکی رخ داده است.

استفاده از سیستم عامل هایی مانند SinoPharm برای تجویز دوز دوم واکسن ؛ آره یا نه

ناجی گفت: به نظر می رسد اگر در این مدت نتوانیم این واکسن را برای تزریق در دسترس قرار دهیم ، یکی از راه حل های ما جایگزینی دوز دوم واکسن با واکسن هایی با سیستم عامل های مشابه است ؛ از جمله واکسن هایی مانند بارکات. “هیچ مدرکی در این زمینه ندارید. اگر تزریق واکسن های مخلوط در خارج از کشور و به عنوان مثال با Pfizer و AstraZhenka را بررسی کنیم ، آنها روی آن کار کرده اند و شواهدی هم برای آن وجود دارد ؛ همانطور که در انگلیس وجود دارد و پروتکل فعلی در استرالیا اگر شما یا واکسن AstraZhenca یا Pfizer تزریق می کنید ، می توانید هر دو واکسن را برای دوز دوم تزریق کنید ، اما ما در حال کار بر روی این موضوع در کشور هستیم.

وی افزود: در هر صورت اگر شرایط به گونه ای پیش بیاید که تهیه واکسن از منابع خارجی برای ما مشکل شود و وعده های زیادی را شاهد باشیم ، پس باید تعادل برقرار کنیم. به عنوان مثال ، در ایران ما بهترین همتای واکسن Sinopharm را داریم که یک برکت است ، اما در اینجا دوباره نقش وزارت بهداشت و معاون وزیر فناوری و تحقیقات بسیار مهم است که اگر می خواهیم این کار را انجام دهیم ، این کار را برای مردم انجام دهید از یک گروه انجام دهید یک نمونه بردارید تا ببینید تزریق واکسن مخلوط چقدر موثر است. مناسب است یا نه؟

نازی ادامه داد: در حال حاضر ، اگر کشورهای دیگر واکسن های مختلط تجویز می کنند ، به دلیل همین شرایط است. این به این معنی است که تعداد واکسن ها کم است ، واکسن ها در سراسر جهان کمتر در دسترس هستند ، بنابراین آنها سعی می کنند از پروتکل های طبیعی جدا شوند و بتوانند از امکانات خود نهایت استفاده را ببرند. اما آنها کار می کنند و تحقیق می کنند و مطالعه می کنند و اطلاعات دارند ، اما به نظر می رسد که ما باید کور شویم تا بعداً بفهمیم شرایط ما چگونه است. ابتدا می توانیم در این زمینه برنامه مطالعاتی تهیه کنیم که با توجه به تقاضای فعلی کار دشواری است.

اخبار تفسیر زرد

وی با اشاره به انتشار اخبار زرد در زمینه واکسن ها گفت: یکی از بدترین اتفاقاتی که برای کشور ما افتاده اخبار زرد است که به همین راحتی منتشر می شود و بسیاری از افراد مختلف از جمله متخصصان و … را در معرض دید قرار می دهد. خبرهای عجیب برای مردم. ” گفته شده است که اعتماد عمومی به واکسن تا حدودی کاهش یافته است. ما باید جلوی آن را بگیریم. بر این اساس ، من فکر می کنم که در این موضوع ، ما باید صادقانه موقعیت را به مردم ارائه دهیم و اعلام کنیم که به هر دلیلی اوضاع به این ترتیب است. همیشه یک یا دو مشکل سلامتی وجود ندارد. ما باید سخت کار کنیم و ببینیم با توجه به امکاناتی که داریم ، چگونه در موقعیت قرار می گیریم. مطالعات مرحله III ما درباره واکسن های جدی در حال انجام است. مانند واکسن پاستور که با کوبا همکاری می کند و من امید زیادی به آن و البته واکسن Blessing دارم. بنابراین راه حل میانبر این است که در صورت وجود به افراد اطلاع دهید تا بتوانند بیایند و یک واکسن جایگزین را امتحان کنند و سپس میزان موثر بودن آن را مطالعه کنند.

آیا اگر فاصله تزریق دوز دوم واکسن کرونا افزایش یابد ، اثر دوز اول از بین می رود؟

ناجی گفت: “می توان گفت كه اثربخشی آنها كاهش نخواهد یافت ، اما ممكن است بسیار كمتر از آن باشد كه انتظار داشتیم.” . اثر بخشی واکسن ها به دلیل نیاز تزریق واکسن است. به عنوان مثال ، وقتی درمورد SinoPharm می گوییم که شما هر چهار هفته دوز دوم می گیرید و این واکسن 78٪ موثر است ، وقتی مدت زمان آن بیشتر شود ، باید ببینیم که این اثربخشی چقدر تغییر می کند. من فکر نمی کنم با طولانی شدن فاصله بین تزریق های دوم ، اثر دوز اول کاملاً از بین برود ، اما اثربخشی احتمالاً ضعیف تر خواهد بود.

وی گفت: “ما در مرحله ای هستیم که باید این موارد را به درستی مطالعه کنیم.” اول ، ما باید با واکسن و حل این مشکل با کشورهایی که در این مورد صحبت کرده ایم و با آنها روابط استراتژیک داریم ، با جدیت بیشتری صحبت کنیم ، اما اگر این کار را نکنیم ، راه حل های دیگری نیز داریم. به عنوان مثال ، اینکه بتوانیم از Barakat برای SinoPharm استفاده کنیم ، یا به شرکت های داخلی که خط تولید Sputnik خود را دریافت کرده و قصد تولید داخل را دارند ، کمک کنیم تا تولید را افزایش داده و این واکسن را دریافت کنند. تولید برای کسانی که دوز دوم آنها در کشور است. هرچه زودتر این کار را انجام دهیم ، بهتر است

جایگزینی دوز دوم واکسن با رضایت مردم انجام می شود

نازی تأکید کرد: اگر قرار است دوز دوم با واکسن دیگری جایگزین شود ، باید با رضایت مردم باشد. البته ، من فکر می کنم این رضایت را می توان با صحبت با مردم و توضیح وضعیت ما بدست آورد. لازم به ذکر است که امتناع راه درستی نیست. به عنوان مثال انکار یا تمسخر موضوع مغناطیسی کردن افراد واکسینه شده درست نبود. زیرا این پدیده ای است که اتفاق می افتد ، اما به دلیل واکسن نیست. ما باید می گفتیم که واکسن دلیل این امر نیست ، اما برخی از افراد هستند که به دلایل مختلف یا به دلیل مغناطیسی که در بدن خود دارند از این پدیده رنج می برند و ما نباید آن را انکار کنیم. هم اکنون نیز شرایط باید صادقانه برای مردم توضیح داده شود و من فکر می کنم اگر با مردم صحبت کنیم مردم از آن استقبال می کنند.

وی گفت: بر این اساس ، ما تأکید کردیم که باید واکسن کرونا را در کشور تولید کنیم. زیرا وضعیت فعلی ما و مطمئناً وضعیت بسیاری از کشورها نشان می دهد که اگر کسی روی تولید داخلی واکسن کرونا کار نکند ، دچار مشکل خواهد شد. خوب بود که ما روی دو یا سه نهاد درست خودمان مانند روحانیت ، روحانیت و … تمرکز کردیم و با مشارکت خارجی ، توانستیم با بودجه بهتری سرعت بیشتری را طی کنیم تا با این مشکلات روبرو نشویم. کمتر . در هر صورت ، وضعیت فعلی ما چنین است و باید سریعاً راه حل را پیدا کرد و راه حل با همان راه حل است.

نازی گفت: “ما باید تولیدات داخلی اسپوتنیک آنها را بررسی کنیم و از Octovar بخواهیم که این کار را سریعتر و با تلاش بیشتری انجام دهد.” از طرف دیگر ، تولید با برکت افزایش می یابد. تولید پاستور نیز باید افزایش یابد تا ما بتوانیم تولیدات بیشتری انجام دهیم و در اسرع وقت از واکسن های داخلی خود استفاده کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر ، موسسه رازی واکسن پروتئینی بسیار خوبی را در دست مطالعه دارد که امیدواریم در اسرع وقت وارد فاز III شود. امیدواریم تا پایان تابستان در مورد اطلاعات و آمار خود در مورد واکسن های خانگی روشن باشیم. در آن مرحله ، ممکن است واکسیناسیون خود را انجام دهیم و به خواست خدا ، می توانیم تا پایان سال جاری واکسیناسیون کامل در ایران انجام دهیم.

تجربه ایران در زمینه واکسیناسیون جامع

نازی تاکید کرد: ما در ایران تجربه واکسیناسیون گسترده و بالایی داریم. دو دهه پیش ، در طی دو هفته حدود 30 میلیون نفر را در کشور خود با سرخک و سرخچه واکسینه کردیم. بنابراین اینگونه نیست که اکنون نتوانیم چنین کاری کنیم. اگر میزان واکسیناسیون ما کم است ، به این دلیل است که ما هیچ واکسنی در دسترس نداریم ، اگر واکسنی در دسترس باشد ، بلافاصله این کار را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا