دانش و سلامت

نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌های دولتی در بحران‌ها

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که بیمارستان های دولتی ایران با وجود تلاش های بی وقفه در سال های اخیر ، هنوز دارای نقاط ضعف زیادی هستند ، به دلیل تهدیدهای خارجی ، در مدیریت موثر بحران ، این بیمارستان ها مسیر نسبتاً دشوار و پیچیده ای دارند.

به گزارش مجله ایرانی ، ایران از نظر اندازه ، موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی یکی از 10 کشور مرفه در جهان است. بلایا ، چه طبیعی ، مانند زمین لرزه ، سیل ، سونامی ، طوفان ، آتشفشان ، رانش زمین یا انسان ساخت ، مانند جنگ دشمن ، سقوط هواپیما ، از خطوط قطار ، حوادث جاده ای ، آتش سوزی و انفجار ، اقدامات طبیعی مردم و جامعه است. اخلال و تخریب منابع انسانی و مالی.

در مدیریت موثر بحران ها و بلایا ، بیمارستان ها می توانند با نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهایی روبرو شوند که شناسایی و مداخله مناسب آنها می تواند نقش مهمی در پویایی برنامه های مرتبط داشته باشد. در مطالعه ای برای شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای بحران و مدیریت بلایا ، محققان نظرات اعضای کمیته مدیریت بحران و بلایای بیمارستان های دولتی ایران را بررسی کرده اند.

این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در تابستان و پاییز 1397 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه یک بیمارستان دولتی ایران بود. بر اساس آمایش سرزمین ، 2 استان اول در هر 10 کلان شهر به طور تصادفی انتخاب و یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی در هر استان انتخاب شد. در استانهای دارای بیش از یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی ، فقط یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی به طور تصادفی انتخاب شدند.

بنابراین ، دانشگاه های علوم پزشکی گیلان و سمن از منطقه 1 ، تبریز و اردبیل از منطقه 2 ، کرمانشاه و همدان از منطقه 3 ، اهواز و لرستان از منطقه 4 ، بوشهر و یاسوز از منطقه 5 ، زنجان و اراک هستند از منطقه 6 ، اصفهان یزد از منطقه 7 ، زاهدان و زیرفت از منطقه 8 ، مشهد و اسفرایان از منطقه 9 و تهران و شهید بهشتی از منطقه 10 انتخاب شدند. پس از انتخاب و اجرا ، دانشگاههای علوم پزشکی تهران و زنجان به دلیل آمادگی از مطالعه خارج شدند و 18 دانشگاه در مطالعه وارد شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه ای بود که توسط یک محقق ایجاد شده است.

“در این مطالعه ، از بین 20 دانشگاه منتخب ، با مشارکت 18 دانشگاه ، 410 عضو کمیته بیمارستان برای مدیریت بحران و بلایا در این مطالعه شرکت کردند ، اما 63 نفر به دلیل عدم وجود نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و آنها خطرات و راه حل ها را ذکر کنید ، آنها از مطالعه حذف شدند. “بنابراین یافته ها با 347 نفر توصیف و تجزیه و تحلیل شد.”

نویسندگان این مقاله می گویند: “نتایج این مطالعه نشان داد که بسیاری از فرصت ها و نقاط ضعف بسیاری وجود دارد ، با وجود داشتن نقاط قوت بسیار ، برای ایجاد زیرساخت های مدیریت بحران و مدیریت بلایا در بیمارستان های مورد مطالعه.” با خطرات زیادی روبرو هستند و با آنها روبرو هستند. ” چارچوب توسعه برنامه نیاز به اصلاحات و اقدامات ملی یا محلی دارد. “

این مطالعه در مورد نقاط قوت مدیریت بحران و بلایا نشان داد که وجود منابع انسانی ماهر به عنوان موضوعی که بیشتر مورد بحث قرار گرفته است بیش از 16٪ نقاط قوت را پوشش می دهد. یافته های فوق با توسعه آموزش عالی در دهه های اخیر در ایران تأیید می شود ، جایی که بسیاری از منابع انسانی در پیگیری آموزش عالی در مقطع کارشناسی و بالاتر موفق بوده اند.

در مطالعه حاضر ، نارسایی های زیرساختی ساختارهای بیمارستان و فضای فیزیکی ناکافی مراکز درمانی نزدیک به یک چهارم آسیب پذیری ها را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مطالعه ، با توجه به اتكا approximately تقریباً 75٪ از نیازهای بهداشت جامعه به مشاركت سایر بخشهای خارج از حوزه بهداشت ، احتمال توسعه همکاری و هماهنگی با سایر ارگانها و سازمانها و جلب حمایت آنها بیشترین فرصت در نظر گرفته شده است. سازمان مراقبت این می تواند انتظارات زیادی را در بین مدیران و کارکنان بیمارستان برای برنامه ریزی و اقدام در جهت استفاده بهینه از قابلیت های اضافی ایجاد کند.

مطالعه حاضر بیشترین تهدید را برای موقعیت نامناسب جغرافیایی بیمارستان (مرکز شهر ، منطقه پرترافیک ، مسیرهای طغیان و رودخانه ، فضای محدود محدود در فضای باز ، نزدیکی به مراکز سیاسی ، اقتصادی و نظامی) ارائه داده است ، که در سایر مطالعات به آنها پرداخته شده است. است.

به طور کلی ، نتایج این مطالعه نشان داد که بیمارستان های دولتی ایران ، با وجود تلاش های مداوم در سال های اخیر ، هنوز دارای آسیب پذیری های بسیاری هستند که مدیریت موثر بحران را به دلیل تهدیدات خارجی ، راهی نسبتاً دشوار و پیچیده می کند.

این مطالعه توسط پیرحسین کولیوند ، محمد اسماعیل مطلق ، حسن اشرفیان امیری ، سید فرزاد جلالی ، هما یوسفی خوشابقه ، سید داوود نصرالله پور شیروانی ، نفیسه بیگم میرکوتولی و مصطفی جاویان انجام شده است و مقاله حاصل در شماره بیست و سوم است. حکیم منتشر شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا