دانش و سلامت

نکات کلیدی درباره تزریق واکسن کرونا

لازم به ذکر است بسیاری از داروهایی که بیماران مصرف می کنند با واکسن کرونا تداخل ندارند و نیازی به قطع یا تغییر دوز آنها نیست. اما در این زمینه باید نکاتی را در نظر گرفت.

به گزارش مجله ایرانی، برخی از افراد به دلیل بیماری های زمینه ای مانند قلب، کلیه، کبد، روماتولوژی، دیابت، سرطان و غیره تحت نظر پزشک دارو مصرف می کنند. لازم به ذکر است که بسیاری از این داروها با واکسن کرونا تداخلی ندارند و نیازی به قطع یا تغییر دوز نیست.

با این حال، قبل از واکسیناسیون، گروه واکسیناسیون را در مورد نوع داروهای مصرفی مانند وارفارین و هپارین مطلع کنید. همچنین، اگر در مورد تداخلات واکسن سؤال یا نگرانی دارید، با 4030 تماس بگیرید یا با پزشک خود مشورت کنید.

حقایق کلیدی در مورد واکسن کرونا

اگر اخیراً به بیماری عروق ویروس کرونا قلب مبتلا شده اید، حداقل چهار هفته پس از بهبود علائم خود واکسینه شوید.

اگر علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه و غیره دارید، با پزشک خود در مورد زمان مناسب برای تزریق واکسن کرونا صحبت کنید. زیرا ممکن است نیاز باشد که واکسن حدود 4 هفته به تعویق بیفتد.

آلرژی به دارو مانع از دریافت واکسن کرونا نمی شود، اما حتماً تیم واکسیناسیون را از حساسیت خود مطلع کنید و تا نیم ساعت پس از تزریق در مرکز واکسیناسیون تحت نظر باشید.

در صورت داشتن سابقه بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، سرطان و غیره به تیم واکسیناسیون اطلاع دهید.

اگر داروهایی مانند هپارین و وارفارین مصرف می کنید، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

دو هفته پس از دوز دوم واکسن، بدن بیشترین ایمنی را نسبت به واکسن خواهد داشت، بنابراین به محض تجویز تیم واکسن، دوز دوم را دریافت کنید.

پس از واکسیناسیون کامل، اگرچه میزان بستری شدن و مرگ و میر ناشی از کووید 19 کاهش یافته است، اما خطر ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد. بنابراین، باید پروتکل های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را ادامه دهید.

معمولا پس از مصرف دوز دوم واکسن، عوارض جانبی بسیار کمتر از دوره اول خواهد بود.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، واکسیناسیون علاوه بر کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹ در فرد واکسینه شده، زنجیره انتقال ویروس را در جامعه مختل می کند.

نکات کلیدی در مورد تزریق واکسن کرونا

نکات کلیدی در مورد تزریق واکسن کرونا

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا