دانش و سلامت

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان معتقدند که داروی لیتیوم می تواند به سلامت سلول های بنیادی دستگاه گوارش کمک کرده و آنها را در برابر اثرات سو ad جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم سازد.

این کشف منجر به شروع یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان انواع بیماری های روانی استفاده می شود ، و احتمال لیتیوم برای جلوگیری از توسعه سرطان روده می شود.

در این آزمایش افرادی که ژن “پلی فوز آدنوماتوز خانوادگی” (FEP) دارند مورد بررسی قرار می گیرد.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً غیر معمول است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

اعتقاد بر این است که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

سلول های بنیادی روده تحت تأثیر جهش های EPC از همتایان سالم خود بهتر عمل کرده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل سلولهای سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها توده پلی کیستیک و غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلون ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما مرحله ابتدایی پیشرفت افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافته ایم که به دنبال جهش در ژن کلیدی که سلولهای بنیادی روده را کنترل می کند ، این سلولها به سلولهای متقلبی تبدیل می شوند که سلولهای طبیعی محیط را سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلولهایی که در آستانه بدخیمی هستند می توانند سلولهای بنیادی اطراف خود را به طور فعال سرکوب و تکثیر کنند. این همان چیزی است که ما آن را بهترین رقابت می نامیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلون و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان های ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

طبق گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلستان است که بیش از 48000 نفر هر ساله به سرطان روده مبتلا می شوند.

علائم سرطان روده شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا