دانش و سلامت

کار خاصی برای مدیریت کرونا نشد / بیماری طبق روند طبیعی خود، در حال کاهش است

یک ویروس شناس که می گوید هیچ قطعیتی در مورد کاهش فعلی بیماری در کشور وجود ندارد ، می گوید: “واقعیت این است که ما در حال حاضر وضعیت خوبی نداریم.” هرچه گردش ویروس را کاهش دهیم ، میزان مرگ و میر کمتر می شود. بنابراین ، ما باید چرخش ویروس را بشکنیم تا تعداد موارد مثبت و در نتیجه میزان مرگ و میر کاهش یابد.

دکتر علیرضا ناجی – رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با مجله ایرانی ، وی در خصوص روند کرونا در کشور گفت: به دلیل عدم کار ویژه برای مدیریت بیماری در کشور ، اکنون در اکثر استانها این بیماری با توجه به ترتیب طبیعی خود پیشرفت می کند و از اوج بیماری در حال کاهش است.به البته برخی از استان های کشور فقط کوچک نشده و در حال رشد هستند.

روند کاهشی بیماری “باورنکردنی” در کشور

وی گفت: “هیچ اعتمادی به این روند نزولی وجود ندارد. زیرا ما هنوز تعداد بیشتری از موارد مثبت روزانه داریم و همچنین ، با توجه به شرایطی که ویروس در حال گسترش است ، خطر ورود اشکال جدید وجود دارد.” و تیراژ آن بسیار زیاد است. “این بسیار زیاد است. به همین دلیل من شخصاً فکر می کنم دولت باید خیلی سریع درگیر شود و در اسرع وقت اقدامات مناسب و واکسیناسیون های غیر پزشکی را انجام دهد. خوشبختانه در مورد واکسیناسیون بسیار خوب است اخبار اعلام شده است و محموله های زیادی رسیده است و آماده ادامه است.

نیاز به افزایش تست تشخیص کرونا در کشور

نازی تاکید کرد: در عین حال با این موضوع باید اقدامات غیر پزشکی خود را تقویت کنیم. زیرا در غیر این صورت در کشور بد خواهد بود. بسیاری از داروهای غیر درمانی وجود دارد. به عنوان مثال ، یکی از این اقدامات افزایش تعداد آزمایش های تشخیص است. در ایران ، ما یکبار در روز 120 هزار آزمایش انجام دادیم. در حالی که هنوز چنین مقدار آزمایش انجام نشده است. مزیت انجام آزمایش های فوق امکان تشخیص و کنترل زودهنگام است. با توجه به گسترش روزانه و تعداد بالای موارد مثبت ، حداقل در ایران باید روزانه 120 تا 150 هزار آزمایش انجام دهیم تا بتوانیم همه موارد را به طور جامع شناسایی کنیم. هنگامی که موارد مثبت و تماس افراد مثبت شناسایی شد ، می توانیم اقدامات مناسب را انجام دهیم. یعنی ما این افراد را منزوی و قرنطینه می کنیم ، آنها را درمان می کنیم و همچنین در صورت نیاز آنها را در بیمارستان بستری می کنیم تا در جامعه تردد نکنند و ویروس را به دیگران منتقل نکنند.

موارد مثبت بیماری باید واقعی بوده و بسیار اندک باشد

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات غیرپزشکی آموزش افراد است. اکنون بار دیگر انعطاف پذیری افراد افزایش یافته است و از آنها پیروی می کنند ، اما هنوز برخی هستند که رعایت نمی کنند. آنها به مهمانی می روند ، مهمانی دارند ، مسافرت می کنند و غیره ، که باید متوقف شود. طبق اطلاعات موجود ، ما باید شهرهای خود را بلافاصله در صورت شیوع بیماری قفل کنیم و آرامش خود را حفظ کنیم تا چرخه روزانه 30 تا 40 هزار مورد مثبت که مشاهده می کنیم به کمتر از 5000 تا 6000 نفر کاهش یابد. باید توجه داشت مگر اینکه ما موارد مثبت روزانه خود را به این تعداد کاهش دهیم ، هیچ چیز مثبتی در زمینه بیماری در کشور وجود نخواهد داشت. ما باید این کارها را انجام دهیم.

بحران کرونا

زنجیره چرخشی ویروس ها را بشکنید

نازی گفت: “در عین حال ، ما در حال حاضر در بحران هستیم.” ما باید این اقدامات غیرپزشکی و تصمیمات مقید شده را خیلی زودتر از اینها انجام دهیم و نگذاریم کشور دچار مشکل شود. با این حال ، ما باید این مراحل را در حال حاضر برداریم و آنها را جدی بگیریم تا زنجیره چرخان ویروس سریعتر قطع شود. حقیقت این است که ما در حال حاضر اصلا شرایط خوبی نداریم. هرچه بیشتر گردش ویروس را کاهش دهیم ، میزان مرگ و میر کمتر می شود. میزان مرگ و میر بیشتر خواهد بود اگر چنین موارد مثبت در روز داشته باشیم و تعداد زیادی از آنها در بیمارستان بستری شوند و برخی در ICU بستری شوند. بنابراین ، ما باید چرخش ویروس را بشکنیم تا تعداد موارد مثبت و در نتیجه میزان مرگ و میر کاهش یابد.

20 تا 30 درصد از سالمندان هنوز واکسینه نشده اند

رنگ آمیزی واکسیناسیون و تزریق دوز تقویت کننده مورد نیاز است

وی گفت: “دوم ، ما باید واکسیناسیون را افزایش دهیم و گروه های خطر خود را در اسرع وقت تحت پوشش قرار دهیم.” حدود 20 تا 30 درصد از افراد مسن ما هنوز واکسن نزده اند و برخی از افراد مسن ممکن است واکسن دریافت کرده باشند که خیلی خوب کار نمی کند. یا آنها در معرض قرار گرفتن در معرض و افزایش خطر هستند و همچنین واکسیناسیون را برای کارگران پزشکی افزایش می دهند. تاثیر واکسن در این افراد و باید انجام شود. در این حالت ، هم میزان بیماری و هم میزان مرگ و میر کاهش می یابد.

نیاز به افزایش نظارت ژنتیکی ویروس ها با توجه به انواع جدید

وی در مورد احتمال وجود پیک ششم در کشور گفت: ما باید نسبت به این موضوع حساس باشیم ، اطلاعات کسب کنیم و به موقع اقدام کنیم. همچنین ما باید نظارت ژنتیکی خود را به دلیل انواع جدید افزایش دهیم. این یک مسئله بسیار مهم است. در حقیقت ، شناسایی به موقع انواع مختلف یکی از مهمترین عوامل در اقدامات پیش آگهی و غیر درمانی است. ما باید در این زمینه هوشیار باشیم و با نظارت و اقدامات غیر پزشکی از وقوع پیک های جدید در کشور جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا