دانش و سلامت

کرونا در بیمارستان‌های تهران در شرایط کنترل / اجباری شدن کارت واکسن؛ بزودی

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به وضعیت پایتخت گفت: به طور قطع تا پایان آبان ماه واکسیناسیون کامل (دوز یک و دو) به تهران خواهد رسید. بیش از 70 درصد؛ بر اساس مصوبه ای که در حال دریافت است، به زودی موضوع قرنطینه هوشمند اجرایی می شود و به تدریج همراه داشتن کارت واکسیناسیون برای مردم اجباری می شود.

دکتر نادار توکلیک در گفت وگو با مجله ایرانی وی با اشاره به اینکه آمار کرونا در بیمارستان های تهران بحرانی نیست، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود روزانه حدود 350 بیمار داریم که از این تعداد حدود 25 درصد در بخش های ویژه و بقیه در بخش های عمومی بستری می شوند. ارقام در حال سقوط هستند.” مجموع بیماران عروق کرونا ویروس بستری در استان تهران در حال حاضر 2580 نفر و تعداد فوتی‌ها بین 25 تا 35 نفر در روز است. همچنین تعداد کل بیمارستان‌های بخش مراقبت‌های ویژه حدود 800 نفر است.

گفت می شود گفت کووید 19 در بیمارستان ها به حالت کنترل رسیده استاما چیزی که ما بیش از همه نگران آن هستیم، موضوع افزایش تعداد بیماران سرپایی است، که خوشبختانه، زمانی که واکسیناسیون به روند خوبی رسید، کمی کمتر نگران بودیم، و اگر قرار بود شیوع جدیدی را بگیریم یا اگر نکنی به جهش بپیوندید، روند فعلی رو به کاهش است و خوشبختانه.” در تامین دارو و اکسیژن نیز مشکلی نداریم.

وی درباره رنج ناشی از افزایش سن مبتلایان به بیماری عروق کرونا ویروس در شرایط فعلی پایتخت تصریح کرد: اکثر موارد هنوز 40 تا 60 سال سن دارند.

توکلی با اشاره به فصل آنفولانزا گفت: معمولاً موارد بستری در ناحیه کرونا، ریه ها را درگیر می کند، الگوی درگیری ریه در کرونا با آنفولانزا کاملاً متفاوت است، بنابراین معمولاً اگر مواردی از مشکلات تنفسی وجود داشته باشد. و الگوی درگیری ریه شبیه به کرونا است.” در غیر این صورت بیمار را از نظر آنفولانزا بررسی می کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ گزارشی از شیوع آنفولانزا در بیمارستان نداریم. البته شیوع آنفولانزای فصلی در جامعه وجود دارد که تشخیص آن از کووید 19 کمی دشوار است.

توکلی در خصوص واکسیناسیون کرونا در استان تهران گفت: آنچه مسلم است تا پایان آبان ماه واکسیناسیون کامل (دوز یک و دو) در تهران به بیش از 70 درصد خواهد رسید.

وی همچنین درباره ایمن سازی کودکان گفت: با وجود نگرانی هایی که در مورد واکسیناسیون کودکان داشتیم، خوشبختانه هیچ عارضه مهمی نداشتیم و اتفاقات مثبتی رخ داد و در حال انجام تحقیقات و پیگیری برای واکسیناسیون کودکان برای کاهش نگرانی هستیم. از خانواده ها گرفته شده است.”

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفت: بر اساس آنچه که در حال تصویب است به زودی موضوع قرنطینه هوشمند اجرایی می شود و به تدریج همراه داشتن کارت واکسیناسیون برای مردم اجباری می شود. البته واکسیناسیون به تنهایی مفید نیست و همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت دارد.

به گفته توکلی، در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران بین 40 تا 50 درصد است.

او گفت: یکی دیگر از اتفاقات مهم بازگشایی مدارس است که امیدواریم با همکاری بین بخشی وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، رابط سلامت و کارشناسان بهداشت دانشگاه، اوضاع را کنترل کنیم.

توکلی گفت: اجرای طرح هوشمند ممنوعیت کمی سخت و زمان بر است اما باید دید در آینده چه اقدامات دیگری می توان انجام داد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا