دانش و سلامت

گام‌های محکم‌تر برای دستیابی به واکسن‌ انگلی بیماری سالک/ارائه روش‌های نوین تشخیص

تیم تحقیقاتی InstiPastor به سرپرستی دکتر رفعتی که سالها پیش تحقیقات خود را برای تولید واکسن انگلی برای لیشمانیا آغاز کرده بود ، اکنون از انگل غیر بیماری زایی برای انسان استفاده کرده است که به گفته آنها می تواند به عنوان ناقل منتقل شود و می تواند به عنوان ارائه. در این بیماری باید از اهداکنندگان استفاده شود.

تا گزارش حالت بدنلیشمانیوز توسط یک حشره انگلی به نام پشه خاکی ایجاد می شود. میزبان این انگل به طور کلی مهره داران و سگها ، جوندگان ، خرگوشهای کوهی و انسانها بطور خاص هستند. دو نوع لیشمانیوز وجود دارد که یکی از آنها “لیشمانیوز پوستی” است که بر غشاهای پوست و مخاط تأثیر می گذارد و باعث ایجاد زخم در محل گزش پشه می شود و شکل شدیدتری از تب و آسیب کبدی. کشنده باشد

تشخیص و درمان “لیشمانیا” یا “لیشمانیوز” بسیار دردناک و مضر است. تشخیص ، درمان و توسعه اخیر واکسن لیشمانیوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

محققان مطالعه خود را بر روی فعل و انفعالات بر روی بدن انسان متمرکز کردند ، در طی آن آنها توانستند از مگس های ماسه ای و پپتیدهایی که توسط انگل لیشمانیا به انسان منتقل می شود به عنوان وسیله ای برای پیشگیری و درمان استفاده کنند.

شناسایی سه آنتی ژن کاندیدا برای ایجاد واکسن علیه سالک از دیگر دستاوردهای این محققان است و آنها قادر به تولید و ثبت واکسن ژنتیکی کاندیدا علیه لیشمانیوز احشایی در سگها شدند.

به گفته دکتر رفعتی ، در این مطالعه از یک انگل انسانی غیر بیماری زا به نام Leishmania tarantoli استفاده شد و می تواند به عنوان حامل واکسن و نامزد مورد استفاده قرار گیرد. این روش یکی از نوآوری های محققان این م researchسسه تحقیقاتی است زیرا آنها ژنهای ایمونوژنیک مربوط به انگل لیشمانیا یا پشه خاکی را در خود جای داده اند و این مولکولها یا نامزدهای واکسن می توانند به صورت پایدار ترشح شوند. این روش جدید توجه بسیاری را به خود جلب کرده و کارایی خاصی را به ارمغان آورده است.

علیرغم این موفقیت ها ، مجری تأکید می کند که انگل بسیار پیچیده است که مطالعات ایجاد واکسن انگل برای آن در مطالعات انجام شده توسط محققان در کشورهای توسعه یافته یا توسط متخصصان و شرکت های دانش بنیان موفقیت آمیز نبوده است ، اما این مطالعه تأکید می کند که سالها بعداً ما می توانیم قدم های محکمی برای ایجاد واکسن برای این بیماری برداریم.

معرفی دستگاه جدیدی برای تولید واکسن سالک

مجله ایرانی دکتر سیما رفعتی سیدی یزدی در مصاحبه باوی با تمرکز بر تحقیقات خود بر روی بیماری سالک گفت: سالک پوستی یکی از بیماری های بومی کشور است و بیماری است که مردان و زنان را در همه گروه های سنی مبتلا می کند. سالک علاوه بر اینکه یک بیماری است ، می تواند تعدادی از مشکلات اجتماعی را نیز ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ درمان مشخص و موثری برای این بیماری وجود ندارد و درمان های بسیار سمی وجود دارد ، گفت: من سالهاست در مورد این بیماری تحقیق می کنم ، با هدف ساخت واکسن ، تحقیق در مورد واکسن سالک ، ایمونوتراپی و تشخیص ، برندگان دومین جایزه فرزانه در زمینه علوم زیست پزشکی به دلیل تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام داده ام ، انتخاب شدند.

رفعتی جزئیات این تحقیق را تشریح کرد و یادآور شد: من از سال 1996 پس از اخذ دکترا در موسسه پاستور روی واکسن لیشمانیا کار می کردم و در مقطعی بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در دنیا ، این مطالعات ادامه داشت و بنابراین در زمینه DNA یا (واکسن DNA) ، ما تحقیقات در مورد پروتئین های نوترکیب را آغاز کردیم و مقالات خوبی در این زمینه منتشر کردیم ، و اکنون از ابزارهایی استفاده می کنیم که بسیار نزدیک به انگل لیشمانیا هستند.

وی گفت: “شکل انگل لیشمانیا به نام” Leishmania terrantoli “که از مارمولک جدا شده است ، شبیه انگل عامل بیماری زا (انگل لیشمانیا اصلی) است.” “در این مطالعات ، ما از تکنیک های ژنتیکی برای شناسایی ژنوم های مختلف استفاده کردیم. با دانستن این که این ژن ها کاندید واکسن لیشمانیا هستند ، آنها را در این دستگاه جاسازی کرده و از آنها در موش ها و سگ ها (به عنوان مدل حیوانات بزرگ) استفاده کردیم.” نتایج خوبی در زمینه واکسن های ضد این بیماری وجود دارد.

روش جدیدی برای تشخیص لیشمانیا

این محقق ، تحقیقات در مورد تشخیص این بیماری را از دیگر مطالعات خود در موسسه پاستور عنوان کرد و ادامه داد: تشخیص سالک در سالهای متمادی در جهان بسیار دردناک بوده است و اگر فردی به کودکی مبتلا شود ، پس او خیلی ناراحت شد ؛ زیرا باید نمونه ای از پوست گرفته شود.

وی گفت: ما یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری سالک توسعه داده ایم. این یکی از مهمترین دستاوردهای ما است. زیرا اکنون می بینیم که کودکان مبتلا به این بیماری رنج نمی برند.

به گفته این محقق ، گرفتن نمونه از پوست عفونت دیگری را روی پوست نگه می دارد و روش ما قادر است در این زمینه کمک کننده باشد.

“اگر ما در واقع از این انگل غیر بیماری زا به عنوان ابزاری استفاده کنیم و بتوانیم آن را پس از تحقیقات روی حیوانات روی انسان اعمال کنیم ، این یک گام بزرگ در درمان این بیماری خواهد بود ، اگرچه بیماری های دیگری مانند مالاریا نیز وجود دارد.” استفاده برای

وی گفت: “مسیری که در پیش گرفته ایم راه جدیدی است.” زیرا ما می توانیم پروتئین کاندیدا را از داخل این انگل تغذیه کنیم.

واکسن ها باید ساخته و ساخته شوند

رافتی گفت: “واکسن لیشمانیوز برای ما یک ضرورت است ، زیرا این بیماری برای درمان بسیار مضر است و هنگام استفاده از آن برای درمان این بیماری ، به ویژه برای کودکان ، چالش های زیادی ایجاد می شود.” همراه می آید در حالی که می بینیم افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند سالها و در طول سال در برابر این بیماری مصون می مانند ، این ما را به این باور رسانده است که واکسن می تواند در پیشگیری از این بیماری مثر باشد.

وی گفت: به عنوان مثال ، در اطراف مشکین شهر ، سالک حیوانی نوع دیگری از انگل لیشمانیا است و همچنین یک انگل کشنده است و در صورت تشخیص. روزه نگیرید ، فرد می میرد.

رفعتی گفت: اما بیماری سالک پوستی که در شهرهایی مانند “مشهد” ، “اصفهان” و “قم” شایع است ، باعث ایجاد زخم می شود و نه تنها ضایعاتی روی پوست ، بلکه بسیاری از مشکلات اجتماعی را ایجاد می کند.

مدیر پروژه با اشاره به تولید داروهایی برای درمان بیماری سالک توسط برخی از شرکت های دانش بنیان ، گفت: محققان شرکت های دانش بنیان تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده اند ، اما نباید انتظار داشته باشیم که همه این تحقیقات به پایان برسد. زیرا این بیماری بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است پس از 5 تا 10 سال به نظر برسد ، در غیر این صورت محققان کشورهای توسعه یافته که در این زمینه مطالعه می کردند به چیزی دست یافته بودند.

وی گفت: “مطالعات در این زمینه در سراسر جهان تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.” دریافت واکسن بسیار ارزشمند است و همه متخصصان ایرانی و شرکت های دانش بنیان در این زمینه تحقیق می کنند و امیدوارم در این زمینه به نتایج خوبی برسند.

آخرین اخبار در تولید واکسن لیشمانیوز

رافعی گفت: “مطالعاتی در زمینه ساخت واکسن سالک در این مرحله انجام می شود.” هنوز مشخص نیست که وی پس از ترک سمت خود چه خواهد کرد. بنابراین نمی توانم زمان بندی خاصی برای واکسن لیشمانیا ارائه دهم ، اما ما با تیم تحقیقاتی خود کار می کنیم.

توسعه دهنده در پاسخ به این سوال که آیا انگل لیشمانیا مانند ویروس جهش می یابد یا خیر ، گفت: برخی از آنها جهش می یابند ، اما نه به اندازه یک ویروس.

وی افزود: این انگل یک “یوکاریوت” بسیار است که سالها با انسان زندگی کرده است و چون یوکاریوتی است ، مانند یک ویروس بسیار هوشمند است و مانند ویروس ، به طور مداوم جهش های زیادی ایجاد می کند ؛ به عنوان مثال اگر انگل به طور مداوم کشت داده می شود ، مشاهده می شود که عفونت پذیری آن کاهش یافته است و این به دلیل برخی تغییرات در آن است ، اما این تغییرات به طور جدی بدخیم نیستند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا