دانش و سلامت

گونه آفریقایی؛ خطرناک‌ترین جهش کووید۱۹ / احتمال لزوم تزریق سالانه واکسن کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح جهش اصلی تاج ، جهش آفریقای جنوبی را خطرناکترین نوع جهش خواند و گفت: در حال حاضر این جهش مهمترین و نگران کننده ترین شکلی است که ما پیش از ما باشید. ببینید که تأثیر برخی واکسن ها علیه نسخه آفریقایی بسیار ضعیف و 10 یا 15٪ است.

در مصاحبه ای با مجله ایرانی ، دکتر علیرضا ناجی وی با اشاره به اشکال مختلف و جهش های مختلف ویروس کرونا گفت: “اما 5 مورد از این جهش ها به دلیل ویژگی های بیولوژیکی بیشتر مورد بحث قرار می گیرند و از اهمیت بیشتری برخوردار هستند ، از جمله در آفریقای جنوبی ، برزیل ، هند ، شامل جهش ها است. و از کالیفرنیا یکی از اصلی ترین ویژگی های این 5 جهش انتقال سریع آنها نسبت به گونه های کلاسیک است.

وی گفت: “برخی از این گونه ها میزان مرگ و میر و مرگ و میر بیشتری دارند” ، “این حدس و گمان در مورد برزیل و آفریقای جنوبی است.” در مورد نسخه انگلیسی ، ابتلا و مرگ و میر در ابتدا زیاد بود ، اما مطالعات بعدی نشان داد که جهش با انواع قبلی ویروس تفاوت معناداری ندارد. به طور کلی ، مطالعات نشان می دهد که میزان بالای انتقال بیماری ویژگی اصلی این انواع است و به همین ترتیب میزان و مرگ و میر را افزایش می دهد.

نازی ادامه داد: ما در حال حاضر شاهد وقایع هند هستیم ، اما این جهش را عامل اصلی اپیدمی و بحران در آن کشور نمی دانیم ، اما یکی از عوامل تأثیرگذار در روابط انسانی شیوع آن است. می تواند باعث بیماری شود. “

وی افزود: علاوه بر اثرات اپیدمیولوژیکی این جهش ها ، مهم است که به مقاومت سیستم ایمنی بدن که ممکن است نتیجه عفونت ویروس و بهبودی یا تزریق واکسن نیز باشد ، پرداخته شود. ما در حال حاضر با نسخه انگلیسی واکسن حداقل مشکل داریم و واکسن ها هنوز به خوبی در برابر این جهش مقاوم هستند. ولی برای انواع دیگر ، به ویژه نسخه آفریقای جنوبی ، ما می دانیم که میزان کافی واکسن های موجود بسیار کاهش یافته است و شیوع قبلی بیماری ممکن است باعث کاهش ایمنی طبیعی شود و ما گونه های جهش یافته ای را شاهد هستیم. .

وی گفت: در این زمان تضعیف شبکه ایمن سازی و تسریع در انتقال بیماری مهمترین مشکلات در حال حاضر است. البته ، این واقعیت را نادیده نمی گیرد که حتی در این شرایط که شاهد کاهش اثر واکسن در برابر جهش هستیم ، باید به سمت گسترش پوشش واکسیناسیون حرکت کنیم ، زیرا آنها می توانند تا حد زیادی از بیماری های جدی و مرگ جلوگیری کنند. .

وی افزود: در همان زمان ، با توجه به تغییر ویروس ، بسیاری از شرکت های واکسیناسیون اقدام به ایجاد واکسن های نسل جدید کردند تا علیه ویروس ها کار کنند ، بنابراین شرکت های مدرن ، Pfizer و غیره این اقدام را آغاز کردند و اعلام کردند که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های بالینی Stayed. ، 6 بعد از یک ماه یا یک سال ، دوز سوم واکسن توصیه می شود. علاوه بر واکسیناسیون ، انجام اقدامات ویژه ای برای کاهش شیوع ویروس مهم است و ما نباید اصول اساسی کنترل کرونا ، از جمله حفظ فاصله اجتماعی ، گسترش غربالگری ، پیروی از پروتکل های بهداشتی و غیره را فراموش کنیم ، به طوری که ما می تواند ویروس را به عنوان یک عامل مهم در جهش منتقل کند. زیرا ممکن است با گونه ای روبرو شویم که برنامه واکسیناسیون را کاملاً مختل کرده و باعث پاتوژنز ضعیف شود.

وی با بیان اینکه “تغییر در ساختار واکسن ها برای افزایش مقاومت در برابر ویروس ها به بستر واکسن بستگی دارد” ، افزود: واکسن های ژنومی و بردار چابک تر از واکسن های پروتئینی و ویروسی هستند که در تغییرات تولید از بین می روند. “این به ما هشدار می دهد که اگر می خواهیم به سمت واکسن کرونا حرکت کنیم ، باید از فناوری های بالاتر برای پاسخ به تغییرات و جهش ها استفاده کنیم.

“اکنون می دانیم که سویه اصلی ویروس در کشور از نوع انگلیسی است و باید منتظر بمانیم که آیا گسترش ویروس در کشور تقویت شده است ، آیا ویروس اصلی در کشور تغییر خواهد کرد ، “نازی گفت. در هند ، 70٪ از سویه های مهندسی شده ژنتیکی اکنون در نسخه هندی گنجانده شده و در حال گسترش به سایر نقاط جهان است.

وی تأکید کرد: اگر با انواع مختلف به خوبی برخورد نشود ، بروز مشکلات جدی دور از انتظار نیست. الان در ایران می بینیم که با ورود نسخه انگلیسی چه مشکلاتی داشتیم ، همه بیمارستان ها پر است ، تخت خالی نداریم و … حالا موج های بعدی را با نسخه هندی در کشور ما تصور کنید ، چه اتفاقی می افتد؟ همه اینها تأیید می کند که باید اقدامات ویژه ای برای بستن مرزها ، شناسایی بیماران و غیره انجام دهیم و جای تأسف دارد که یا دیر اقدام می کنیم یا کم کاری می کنیم و در چنین مواردی ستاد پیشگیری از فساد ملی بهتر است. وزارت بهداشت در حال حاضر به طور جدی.

وی در مورد استراتژی اصلی در برابر ورود ویروس های جهش یافته به کشور گفت: شناسایی و شناسایی منبع اصلی ، طرح جداسازی دقیق ، پیروی از پروتکل ها و … از نکات بسیار مهم است. ما با خوزستان تجربه نسخه انگلیسی را داریم که تصمیم خوبی نگرفتیم ، مجبور شدیم این استان را ببندیم و نگذاریم این جهش به کشور گسترش یابد و این زمانی بود که تصمیم اشتباهی برای سفرهای نوروز گرفته شد. اکنون که روزانه حدود 500 نفر دچار مرگ و میر می شویم ، بهتر است با دقت و از نظر علمی به کنترل ورود ویروس های جهش یافته بپردازیم تا فشار بر کارکنان پزشکی کاهش یابد.

نازی با تأکید بر اهمیت سیستم نظارت بر ویروس گفت: بیماری های تنفسی می توانند مجموعه ای از علائم را داشته باشند که همه در یک بیمار بروز نمی کند. چه اتفاقی می افتد که جهش ویروس رخ دهد ، یکی از علائم قبلی ویروس ممکن است با جهش بارزتر شود. بنابراین ، به طور کلی ، علائم بیماری کرونا قلب مانند گذشته است ، اما برخی از انواع مختلف اثرات مختلفی دارند و باعث پیشرفت بیماری از مرحله ویروسی به مرحله التهابی می شوند ، به عنوان مثال ، احتمالاً از ویروس است. زیرا ویروس سعی دارد از این تغییرات برای سودآوری استفاده کند. در مورد ویروس های کرونا ویروس هندی ، پزشکان هندی تاکنون گزارش داده اند که تعداد کشته ها بیشتر است و بیماری جدی تر است.

آنها گفتند تا حد زیادی خطرناک ترین نسخه جهش تاج آفریقای جنوبی است. گفت: این نوع جهش همچنین باعث بیماری زایی و مرگ و میر بالا می شود و در حال حاضر این جهش مهمترین و نگران کننده ترین شکلی است که پیش از خود می بینیم. اثر بخشی برخی واکسن ها در برابر نسخه آفریقایی بسیار ضعیف است و 10 یا 15٪ است.

“چه مدت دوره واکسیناسیون پس از واکسیناسیون بستگی به نوع واکسن دارد ، اما به طور کلی برای ایمن سازی بدن حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد و لازم است هر ساله واکسن تجدید شود ، اما موضوع این است که زمان می برد تا ببینیم واکسن در بدن چقدر ایمن است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا