اقتصادیمجله کسب و کار

6 استراتژی مؤثر فروش در دوران رکود اقتصادی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]1. تبلیغات دهان به دهان را جدی بگیرید

طبق تحقیقات، تبلیغات دهان به دهان عامل اصلی بین 20 تا 50 درصد از تصمیمات خرید است. اما اکثر شرکت‌ها با درخواست نکردن از مشتریان خود برای معرفی آن‌ها به دیگران، از این فرصت بی بهره می‌مانند.

از مشتریان موجود بخواهید که شما را به کسانی که ممکن است به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشند، معرفی کنند. اگر آن‌ها از شما خواستند بعداً تماس بگیرید، در زمان‌های مشخص شده پیگیری کنید. سپس با فرصت‌های جدید ایجاد شده از این طریق ارتباط برقرار کرده و خود را به عنوان شرکتی که از طرف مشتری‌ها معرفی شده، معرفی کنید.

احتمال خرید محصولی که توسط دوستان توصیه شده، چهار برابر بیشتر است. تصور کنید که تنها با دنبال کردن همین روش چه میزان – حتی در دوران رکود – رشد خواهید داشت.

برای این که تبلیغات دهان به دهان مؤثرتری داشته باشید، قدم بعدی ضروری است.

2. روی حفظ مشتریان موجود تمرکز کنید

بسیاری از فروشندگان چنان سخت بر جذب مشتریان جدید تمرکز می‌کنند که از حفظ مشتریان فعلی خود غافل می‌شوند. و این در حالی است که در دوران رکود، حفظ مشتریان موجود اهمیت بیشتری دارد.

رکود اقتصادی موجب افت فروش می‌شود. از زمان و انرژی اضافی به وجود آمده برای بهبود رضایت مشتری استفاده کنید. متوجه خواهید شد که چگونه بسیاری از فرایندهای غیرضروری را می‌توانید حذف کنید و چگونه می‌توانید سیستم‌ها را بهبود بخشید.

یادتان باشد که مشتریان راضی فقط بیشتر با شما نمی‌مانند. آن‌ها همچنین شما را به دیگران معرفی می‌کنند و فرصت‌های فروش جدید رقم می‌زنند.

3. صنایع مختلف را برای فروش شناسایی کنید

ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید: “ضرورت مادر اختراع است.” هیچ چیزی باعث خلاقیت شما نمی‌شود مانند وقتی که مجبورید کارهای زیادی را با امکانات کم انجام دهید.

صنایع و مشتریان ایدئال را شناسایی کنید که در حال حاضر به آن‌ها نمی‌فروشید اما می‌توانند از محصولات شما استفاده کنند. آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

اگر خلاقیت به خرج دهید و زحمت بکشید از این که چه تعداد صنایع مختلف می‌توانند مشتری شما بشوند متعجب خواهید شد.

4. مدیریت گردش پول را در اولویت قرار دهید

چیزی که اکثر کسب‌وکارهای کوچک متوجه آن نیستند این است که گردش پول از مهم‌ترین جنبه‌های تجارت است. این به شما امکان می‌دهد عملیات را به راحتی مدیریت کنید، در فرصت‌ها سرمایه گذاری کنید، حسن نیت خود را به تأمین‌کنندگان نشان دهید و غیره.

در شرایط سخت، گردش پول از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، زیرا مشتریان کیف پول خود را محکم‌تر نگه می‌دارند. اگر آن را اولویت بندی نکنید، کسب و کار شما در ورطه سقوط قرار می‌گیرد به طوری که تقریباً هیچ راهی برای خروج از آن وجود نداشته باشد، زیرا حتی بانک‌ها پرداخت‌های خود را محدود می‌کنند.

5. در آینده سرمایه گذاری کنید

کاهش سرعت و عدم رونق به طور کلی به دلیل انتقال از دوره‌ای به دوره جدیدتر اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، روندی که از مدت‌ها قبل وجود داشته است دیگر جوابگو نیست و روش‌های قدیمی از اعتبار ساقط می‌شوند. مشاغل ناکارآمد از بین می روند و مشاغلی که کارایی را بهبود می‌بخشند رشد می‌کنند.

بر روی محصولات آینده بازار سرمایه گذاری کنید، نه فقط برای اینکه از بازار جا نمانید بلکه به این خاطر که کسب و کار خود را روی ریل بیندازید. یادتان باشد قرار نیست فقط از رکود اقتصادی جان سالم به در ببرید. باید رشد کنید و قوی تر از همیشه ظهور کنید.

6. هوای کارکنان خود را داشته باشید

دوران رکود برای همه از جمله کارمندان شما زمان نگران کننده ای است. آن‌ها نگران امنیت شغلی خود هستند. به خصوص به این دلیل که اخبار مربوط به اخراج افراد در این زمان‌ها بیشتر می‌شود. آنچه کارکنان شما نیاز دارند، گرفتن حس اطمینان از شما به عنوان رهبر سازمان است.

به تیم خود اطمینان دهید که موقعیت شغلی آن‌ها ایمن است. با آموزش آن‌ها در مورد محصولات و خدمات جدید، آن‌ها را برای آینده آماده کنید. احساسات خود را در شرایط سخت تحت کنترل داشته باشید، زیرا کارکنان به شما امید دارند. به افراد خود انگیزه دهید تا بهترین تلاش خود را ارائه دهند.

وقتی کاری کنید که افرادتان احساس امنیت کنند، طوری برای کسب و کار شما ارزش قائل می‌شوند که انگار از خودشان است.

نتیجه‌گیری

التهاب دوران رکود، شما را وسوسه می‌کند که راه‌های نرفته مختلفی را آزمایش کنید. همچنین طبیعی است که احساس استرس کنید. اما نباید اجازه دهید که استرس به تجارت شما آسیب برساند. فراموش نکنید که شرایط بد اقتصادی از قبل این کار را انجام داده است.

نکات مهم مانند موارد ذکر شده در بالا را با نظم و انضباط دنبال کنید. در این صورت وقتی بازار راکد است، شما به حرکت خود ادامه خواهید داد. و هنگامی که بازار شتاب بیشتری بگیرد، انگیزه کسب فرصت‌های پیش آمده برای فروش را خواهید داشت.

منبع:

https://www.owj.io/blog/استراتژی-فروش-در-دوران-رکود[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا