اجتماع

با این ۱۰ روش خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید

به گزارش مجله ایرانی از همشهری، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که تعویض صفحه کلید رایانه (کامپیوتر) با قلم و کاغذ برای نوشتن، حافظه را تقویت و قدرت مغز را بهبود می‌بخشد. به گزارش روزنامه سان، کنار گذاشتن وسایل و گجت‌های دیجیتال در سایر زمینه‌های زندگی‌ می‌تواند باعث شود که دو سر طیف سنی یعنی نونهالان و نوجوانان و افراد مسن بتوانند از ذهن خود بیشتر کار بگیرند و آن را تقویت کنند. در این مطلب به ۱۰ راهکار برای دور شدن از صفحه مانیتور و گجت‌های هوشمند دیجیتال پرداخته‌ایم که می‌تواند مغز ما را تقویت کند.

روزنامه بخوانید

تحقیقات نشان می‌دهد که احساس یک صفحه روزنامه بین نوک انگشتان به مغز شما کمک می‌کند تا با کلمات ارتباط برقرار کند و درک شما را از موضوعی که در مورد آن می خوانید افزایش دهد. علاوه بر این، خواندن منظم از روی نسخه چاپی به جای نسخه دیجیتال، به حافظه تمرین می‌دهد و آن را برای مدت طولانی‌تری هوشیار نگه می دارد.

بافتنی کنید

با افزایش سن، از بازی‌های ویدئویی فاصله بگیرید، یک نخ پشمی کاموا شکل مغز شما را حفظ می‌کند. یک مطالعه ایتالیایی نشان داد کار با دست به ویژه در زمینه بافندگی و قلاب بافی خطر از دست دادن حافظه را کاهش می‌دهد و به ما کمک می‌کند به لطف نیاز به برنامه‌ریزی برای حل اشکالات پیش آمده در زمینه بافت، ذهنی سریع داشته باشیم. به علاوه هرگز نیاز خانواده از پلوور و روسری شال و دستکش بافتنی مرتفع نمی‌شود.

با تلفن تماس بگیرید، پیامک ارسال نکنید

بیش از یک چهارم افراد نسل امروزی یا به اصطلاح نسل Z می‌گویند که تماس‌های تلفنی را نادیده می‌گیرند. با این حال، قرار دادن یک تلفن در کنار گوش می‌تواند به شما در ایجاد روابط دوستانه بهتر و افزایش تمرکز کمک کند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، به جای ارسال پیامک، توانایی شما در خواندن احساسات دیگران و انتقال احساسات خود به آن‌ها را بهبود می‌بخشد و حتی به ذهن شما آرامش می‌بخشد.

به کتابخانه بروید

رفتن به کتابخانه می‌تواند همان لذتی را به همراه داشته باشد که افزایش دستمزد کاری. تحقیقی که به سفارش وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا انجام شد، ارتباط بین بازدیدهای مکرر از کتابخانه و لذت بردن از پاداش ۱۸۰۰ پوندی را کشف کرد. خواندن کتاب با فرزندان‌تان همچنین به رشد مهارت‌های داستان گویی کمک می‌کند و احساس تنهایی را کاهش می‌دهد.

جی پی اس را کنار بگذارید، نقشه بخوانید

استفاده از نقشه‌ها روی تلفن همراه هوشمند و سایر دستگاه‌های جی پی اس می‌تواند شما را در معرض خطر زوال عقل قرار دهد. به جای استفاده از گجت‌های دیجیتال، ماجراجویی بعدی خود را همراه با یک نقشه راه فیزیکی انجام دهید، که به شما کمک می‌کند با تمرین حرکت و توانایی‌های جهت یابی خود را تقویت کرده و با زوال شناختی مبارزه کنید.

پازل درست کنید

حل پازل می‌تواند به نحو شگفت آوری حافظه را تقویت کند. درست کردن یک پازل ۱۰۰۰ تکه ممکن است مانند یک سرگرمی قدیمی به نظر برسد، اما کنار هم قرار دادن عکس یک پازل می‌تواند تدبیر دفاعی موءثری در برابر بیماری آلزایمر باشد. مطالعات نشان داده‌اند که تنها درست کردن قطعات گوشه پازل می‌تواند شما را ۲.۵ برابر کمتر از افرادی که وقت خود را صرف فعالیت‌هایی مانند دیدن تلویزیون می‌کنند، در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دهد.

به خرید بروید

خرید کلید خوشبختی است. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه برونل لندن انجام شد نشان داد وقتی در زندگی واقعی چیزهایی می‌خریم دوپامین (یک ماده شیمیایی مغز که خلق و خو را تقویت می‌کند) افزایش می‌یابد هر چه معامله بزرگتر باشد، این ماده شیمیایی بیشتر در مغز ترشح می‌شود. اعمال تخفیف هایی مانند تخفیف ۳۰ درصدی، توانایی مغز ما را برای محاسبه اعداد افزایش می‌دهد و سرعت ما را در این فرآیند بهبود می‌بخشد.

غذا سفارش ندهید، آشپزی کنید

مغز شما برای سفارش غذای بیرون با استفاده از یک دکمه، تشکر نخواهد کرد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته خوردن منظم غذای سرخ‌شده می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه و مشکلات توجه به اطراف همراه با خطر بزرگ‌تر زوال عقل شود. ثابت شده که آشپزی از ابتدا باعث ترشح مواد شیمیایی «حس خوب» در بدن ما می شود. همزمان چند کار انجام دادن همچنین مهارت‌های سازمانی ما را تقویت می‌کند و غذا دادن به دیگران باعث آرامش سیستم عصبی ما می‌شود.

دوربین تلفن را با دوربین معمولی عوض کنید

بر اساس یک مطالعه آنلاین، ۹۱ درصد از مردم ترجیح می دهند از دوربین گوشی های هوشمند استفاده کنند. با این حال استفاده از یک دوربین واقعی هماهنگی چشم و دست شما را تقویت می کند. به علاوه چاپ و مشاهده تصاویر فیزیکی به بهبود خاطرات بصری مکان‌ها و رویدادها کمک می‌کند.

پلی استیشن بازی نکنید، بازی فکری انجام دهید

تقریبا ۴۰ درصد از جمعیت جهان بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، اما یک بازی رومیزی کلاسیک فکری برای مغز شما بهتر است. بازی‌های کلاسیک رومیزی برای شما چالش‌های ذهنی ایجاد می‌کنند، این چالش‌های رومیزی بخش‌هایی از مغز که مسئول حافظه هستند را تقویت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که بازیکنان معمولی در مقایسه با بازیکنان پلی استیشن دارای هوش بالاتر، قدرت حفظ اطلاعات و مهارت‌های حل مسئله بیشتری هستند.

۲۳۳۲۳۳

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا