اقتصادی

مرگ مالی کشورهای ثروتمند – مجله ایرانی

افزایش بدهی، کشورهای ثروتمند را به سوی مرگ مالی سوق می‌دهد.

به گزارش مجله ایرانی، «آرتور لافر» مدیر بخش سرمایه‌گذاری و مشاوره ثروت موسسه لافر هشدار داد اقتصادهای بزرگی که نتوانند به مشکلات بدهی فزاینده خود رسیدگی کنند، به «مرگ مالی» خواهند رسید.

وی یک دهه بدهی را پیش‌بینی کرد و افزود که بحران استقراض هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال ظهور را در بر گرفته است و قرار نیست پایان خوبی داشته باشد.

به گفته این اقتصاددان، بدهی جهانی ۱۰۰ تریلیون دلار نسبت به یک دهه قبل افزایش یافته و در سپتامبر گذشته به رکورد ۳۰۷.۴ تریلیون دلار، در میان بزرگترین افزایش نرخ بهره جهانی در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

کشورهای ثروتمندی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه و ژاپن بیش از ۸۰ درصد از این افزایش را به دلیل انباشت بی‌رویه بدهی به خود اختصاص دادند و چین، هند و برزیل بیشترین رشد وام را در میان بازارهای نوظهور داشتند.

لافر گفت: من انتظار دارم که برخی از کشورهای بزرگتر که به مشکلات بدهی خود رسیدگی نمی‌کنند، با مرگ مالی آهسته‌ای از بین بروند و افزود که برخی از اقتصادهای نوظهور به‌طور قابل تصوری ممکن است ورشکست شوند.

این اقتصاددان هشدار داد، در حالی که کشورهای با درآمد پایین در معرض خطر بالای مشکلات بدهی قرار دارند، بازپرداخت بدهی‌ها به دلیل پیری جمعیت و کمبود نیروی کار به ویژه برای کشورهای با درآمد بالا مشکل‌ساز خواهد بود.

جدیدترین گزارش موسسه مالی بین‌المللی نشان می‌دهد که سهم بدهی به ۳۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است که در مقایسه با متوسط نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ۱۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۲ برای اقتصادهای پیشرفته و ۳۵ درصدی برای بازارهای نوظهور قرار گرفته است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا