بین الملل

پنجشنبه انتخاباتی پاکستان؛ روند برگزاری و چشم‌انداز پیش‌رو

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله ایرانی؛ پاکستانی‌ها پنجشنبه ۲۰ بهمن در انتخابات ملی شرکت می‌کنند که به طور گسترده رصد می‌شود. نتیجه این انتخابات، تشکیل دولت جدید برای هدایتِ این کشور جنوب آسیا در پنج سال آینده است که در حال حاضر دولت موقت دارد و با چالش‌های متعددی مواجه است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نحوه عملکرد سیستم انتخاباتی در پاکستان پرداخته که در ادامه، نکات مهم آن ذکر می‌شود. 

  • پاکستان جمهوری پارلمانی است و رای‌گیری برای تعیین تکلیف کرسی‌های مجلس قانونگذاری فدرال که به آن مجلس ملی گفته می‌شود و همچنین برای چهار مجلس استانی یا ایالتی برگزار می‌شود. 
  • ۱۲۸ میلیون پاکستانی از جمعیت ۲۴۱ نفری این کشور واجد شرایط رای دادن هستند که همه آنها بالای ۱۸ سال سن دارند. 
  • صندوق‌های رای‌گیری معمولاً از ساعت نه صبح تا پنج بعداظهر (هفت و نیم صبح تا سه و نیم به وقت تهران) باز می‌شوند، اما مهلت رای‌گیری در شرایط استثنایی احتمال تمدید دارد. 
  • در روز انتخابات رای‌دهندگان پاکستانی رای خود را برای دو مجلس، یکی فدرال و دیگری استانی به صندوق میندازند. پنج هزار و ۱۲۱ نامزد برای مجلس فدرال و ۱۲ هزار و ۶۹۵ نامزد در سطح ایالتی رقابت می‌کنند. 
  • مجلس ملی از ۳۳۶ کرسی تشکیل شده که ۲۶۶ کرسی از طریق رای مستقیم در روز رای‌گیری تکلیفشان روشن می‌شود و ۷۰ کرسی اختصاصی ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای غیرمسلمانان بر اساس قدرت هر حزب در مجلس اختصاص داده می‌شود. 
  • نامزدهای پیروز، عضو مجلس ملی می‌شوند؛ نامزدهای مستقل هم می‌توانند بعد از انتخابات به هر یک از احزاب بپیوندند. 
  • بعد از تشکیل مجلس جدید، مجلس ملی رای‌گیری پارلمانی انجام می‌دهد تا رئیس مجلس را انتخاب کند، همان کسی که به عنوان نخست‌وزیر انتخاب می‌شود.
  • یک نامزد موفق باید حمایت اکثریت در مجلس یعنی حمایت ۱۶۹ نماینده را داشته باشد.
  • هنگامی که یک نامزد نخست‌وزیری در رای‌گیری مجلس ملی پیروز شود، به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد می‌کند و کابینه وزرای خود را تشکیل می‌دهد که دولت فدرال را شکل خواهند داد. 
  • مشابه همین روند در سطح استانی برای انتخاب وزیر ارشد و دولت استانی دنبال می‌شود.

به تحلیل رویترز، دولت جدید پاکستان به محض روی کار آمدن با چند چالش اساسی مواجه است که در ادامه برخی از آن‌ها ذکر می‌شود. 

پیمودن مسیر باریک بهبود اقتصادی

پاکستان تابستان گذشته از طریق کمک مالی سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول توانست از نکول حاکمیتی (ورشکستگی) جلوگیری کند اما حمایت وام‌دهنده در مارس پایان می‌یابد و بعد از آن به یک برنامه جدید و گسترده نیاز است. 

به نوشته رویترز، مذاکره درباره چنین برنامه‌ای آنهم به سرعت برای دولت جدید پاکستان ضروری است تا بتواند اقتصاد تورم‌زده و دارای رشد کند اقتصادی ناشی از اصلاحات سخت را تحت کنترل درآورد. 

طبق این گزارش، برنامه جدید یعنی متعهد شدن دولت پاکستان به ماندن در مسیر باریک بهبود اقتصادی که در عین حال گزینه‌های سیاسی برای تسکین جمعیت ناامید و ارائه خدمات به صنایعی که چشم به حمایت دولت برای رشد دارند را محدود می‌کند. 

کاهش التهاب سیاسی

تنش‌های سیاسی در آستانه انتخابات پاکستان به دلیل بررسی پرونده‌های متعدد نخست‌وزیر سابق پاکستان عمران خان  بالا بوده است. به گزارش رویترز، این ستاره سابق کریکت از اوت در زندان بوده که به خشم میلیون‌ها طرفدار او در پاکستان منجر شده است. 

عمران خان در روزهای اخیر در سه پرونده مختلف به زندان محکوم شد و پرونده‌های بیشتری هم علیه او در جریان است؛ از جمله موردی که به نوشته رویترز، او را به دستور حملات خشونت‌آمیز به تاسیسات نظامی متهم می‌کند که می‌تواند حکم اعدام را در پی داشته باشد. 

طبق این تحلیل، خان از حمایت مردمی برخوردار است و ادامه ماندن او در زندان به تنش‌ها در پاکستان در زمانی دامن می‌زند که این کشور به جذب سرمایه خارجی برای تقویت اقتصاد خود نیاز دارد. 

مدیریت مرزهای پرتنش

حملات گروه تحریک طالبان پاکستان TTP باعث ایجاد تنش بی‌سابقه‌ای بین اسلام آباد و طالبان و همچنین اخراج صدها هزار افغانستانی از پاکستان شده است. 

در همین حال در مرز شرقی پاکستان، تنش‌های تازه با هند بعد از آن که اسلام‌آباد، دهلی نو را به اجرای کمپین ترور در داخل پاکستان متهم کرد، ایجاد شده است. 

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا