اقتصادی

تمدید فراخوان طراحی و بهره‌برداری از دکل‌های حفاری آب‌های کم عمق 

مهلت فراخوان طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دکل‌های حفاری آب‌های کم‌عمق تا ۲۰ مهرماه جاری تمدید شد.

به گزارش مجله ایرانی، صنعت نفت و گاز یک صنعت جهانی است که شامل اکتشاف، استخراج، پالایش و توزیع منابع نفت و گاز است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است و ذخایر قابل‌توجهی از هر دو منبع را در اختیار دارد. بخشی از ذخایر نفت و گاز ایران در آب‌های کم‌عمق قرار دارند. حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌های موجود در نواحی ساحلی یا نزدیک به ساحل که عمق آب کم (Shallow Water) یا حتی بسیار کم (Ultra-Shallow Water) است که مستلزم دستیابی به فناوری طراحی و ساخت «دکل حفاری پایه‌دار دریایی در عمق کم» است که در اصطلاح Shallow Water Jackup Rig نامیده می‌شوند.

صنعت نفت و گاز ایران همچنین در سال‌های اخیر با چالش‌های مهمی از جمله تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده است. این تحریم‌ها سبب شده سرمایه‌گذاری و توسعه منابع نفت و گاز دشوار شود و توانایی ایران برای صادرات نفت و گاز به سایر کشورها به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی، رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دکل‌های حفاری آب‌های کم‌عمق» را مطرح کرده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

حمایت‌هایی که از طرح‌های ارسالی صورت می‌گیرد، در قالب ارائه مجوز تولید بار اول اقلام فناورانه به منظور انعقاد قرارداد با کارفرما بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات، حمایت در جهت توسعه بازار به منظور خرید مجدد تجهیزات و اقلام ساخته شده در قالب تسهیلات تا سقف  ۲۰ میلیارد تومان، حمایت تا سقف ۵۰ درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه با ارائه اعتبار مالیاتی یا تسهیلات کم‌بهره، تسهیل در اخذ مجوزها و استانداردهای الزامی و تامین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح است.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، آخرین مهلت ارائه طرح‌ها، ۲۰ مهرماه است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال طرح‌ها از طریق نشانی اینترنتی innoten.ir اقدام کنند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا