عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! پس از درخواست از مردم برای تردد با وسایل نقلیه شخصی! نرخ افزایش یافته است اما خدمات ارائه نمی شود! این وضعیت در حاشیه تهران هم دیده می شود.

طبق گزارش روزنامه ایران نوشته شده: «خروج ترافیک در این روزها منجر به تحولات جدیدی در حوزه تاکسیرانی می شود. برخی از رانندگان به بهانه ای برای افزایش ترافیک سنگین در ساعات شلوغی به تاکسی ها روی آورده اند و به امید جابه جایی مسافر می پردازند که نتیجه آن افزایش چند برابری کرایه ها بوده است. مثلاً خط کرایه ای که در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران اکنون 12 هزار تومان اعلام شده است، برای مسافرانی که در انتهای تابلو منتظر تاکسی هستند و تا 40 هزار تومان می خورند. رانندگان تاکسی ها چون در انتهای تاکسی ها مکان خود را عوض می کنند، کار می کنند و مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور شوند تاکسی ها را با نرخ های گزاف پرداخت کنند. این نرخ ها در فرآیندی ارائه می شود که رانندگان تاکسی های خارج از ایستگاه را مشخص می کنند. در این فرم که چندین متر بالاتر و دور از دید خط اصلی و مسافران عادی در نقاطی که از قبل مشخص شده است و مسافرانی که همیشه با این ترفند آشنا هستند، چهار نفر به صورت گروهی و به شکل مربا دریافت می کنند. داخل تاکسی در چنین شرایطی مسافرانی که از این روش اطلاعی ندارند باید ساعت ها در همان صف منتظر بمانند و منتظر رسیدن تاکسی بمانند و فکر کنند که تاکسی هرگز نخواهد آمد. برخی از آنها البته مجبورند به تاکسی بسنده کنند یا حتی تاکسی های اینترنتی بگیرند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها و بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با بیان اینکه این حادثه روز چهارشنبه در ایستگاه اتفاق افتاد، گفت: روز چهارشنبه حوالی ساعت 15 یک صف طولانی برای مسیر پانک ایجاد شد. حدود یک ساعت و نیم گیر افتاده بودم و خبری از تاکسی نبود، بالاخره و از شدت ناامیدی به صف مسافران پیوستم که طی آن عده ای از صف به سمت تاکسی ها خارج شدند. چون خط مسئولی برای شکایت و اعتراض وجود نداشت و اگر تا عیب پیدا می شد پافشاری می کردیم هم وقت و هم سلامتی مان را از دست می دادیم! زیرا حتی برخی از مسافران به دلیل سرمای هوا و ایستادن طولانی مدت بیمار شدند.»

او می گوید در چنین شرایطی مسافران در ایستگاه اتوبوس احساس می کنند اگرچه به جای مثلاً 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند، اما باز هم به صرفه تر از کرایه 160 هزار تومانی برای یک نفر است!

مسافران خطوط دیگر «آریاشهر» به سمت «آزادی میدان» می روند. وی به نرخ پایین تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید نرخ آن ها از روزهای بارندگی به روزهای عادی افزایش یافته است و نرخ کرایه ها با قیمت تاکسی های ستاره ای در اینترنت که فقط ثابت هستند، قابل مقایسه است چون خبری نیست. در مورد تعلیق هایی که چند ساعت طول می کشد. او البته از مسافران انتقاد می کند و می گوید: ما خودمان این سامانه را ایجاد کرده ایم و تاکسی های ما به جای اینکه ساعات خود را در ترافیک متوقف کنند و خودروهایشان را مست کنند، بی طرفانه این پیشنهاد را پذیرفته اند. زیرا در نهایت هر دوی ما سود می بریم!»

تخفیف در فرکانس در ساعات اوج مصرف

این روایت البته از زبان بسیاری از مسافران مردود است. آنها معتقدند داستان نباید یک طرفه باشد و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که از ترافیک چند ساعتی تهران و قطعات گران قیمت خودرو به شدت آسیب دیده اند تا جایی که در برخی روزها فقط ۲ تا ۳ خط خروج کرده و بعد از ۴ ساعت برمی گردند. آقای روزبهانی با بیان اینکه فراوانی ساعات پیک بسیار متغیر است، می گوید: «بعد از ساعت 4 بسیاری از مسافران اتوبوس را ترک می کنند، زیرا خطی که به جاده دیگری منتهی می شود باز نمی شود، در حالی که راننده حتی 50 هزار درآمد نداشت. روپیه همون تاکسی ها تو اینترنت هست کانتور رو در یک ثانیه تخمین میزنن و هیچکس شک نداره. همچنین گزینه «باید عجله کنم» را برای سود بیشتر قرار داده ایم. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت کرایه و کنترل ترافیک در یک مسیر به شمال شهر می روند و فقط برای یک یا دو سواری همین مبلغ را دریافت می کنند. به همین دلیل است که اغلب تاکسی های اینترنتی در آنجا دیده می شوند، برخی برای چند دلار تا 70 هزار روپیه می گیرند و برخی حتی شک ندارند! برخی از مسافران بیشتر دغدغه کرایه تاکسی را دارند و معتقدند سفر تاکسی برایشان مقرون به صرفه تر است.

مسافر می گوید: «تاکسی ها هر چه کمتر تحت تأثیر قرار نگیرند، بهتر است. بسیاری آنها را خریده اند اما خانه های خود را به عنوان وسیله ای برای سرمایه گذاری در پارکینگ پارک کرده اند.»

مسافر دیگری به مسیر دوربرگردان یوسف آباد اشاره می کند و می گوید: کرایه از ابتدا تا مقصد 8 هزار تومان است، اما در این ترافیک، راننده نمی خواهد تا انتها برود، بنابراین مسافر باید پیاده به مقصد برسد. میدان کلانتری و همین 8 هزار تومان را هم می گیرد. اگر می خواهید تا آن زمان بروید یا برعکس، باید درگیر شوید. کرایه 32 هزار تومان و برای هر 4 مسافر 70 هزار تومان است. به همین دلیل است که نه به صورت هدفی و نه اصولی از تاکسی ها خبری نیست و مسافران صدها کیلومتر تاکسی های اینترنتی را دنبال می کنند تا برای کرایه آن ها پشیمان شوند! برخی از مسافران چندین بار از رئیس شکایت کردند و با 137 تماس گرفتند. اوضاع بدتر شد.»

برخی می گویند راننده با رئیس شرکت ارتباط برقرار می کند و مبلغ عنوان اسکوتر را به آنها می پردازد! موضوعاتی که هنوز تایید نشده اند. چنین مسیری در شهر وجود ندارد و کمبود این مسیرها وجود ندارد و کرایه های بالایی دارند و تاکسی های نزدیک خطوط تاکسی به قیمت جان مسافران تمام شده است. مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! پس از درخواست از مردم برای تردد با وسایل نقلیه شخصی! نرخ افزایش یافته است اما خدمات ارائه نمی شود! این وضعیت در حاشیه تهران هم دیده می شود. مسافران در مسیر ورامین به تهران با صف های طولانی مشخص می شوند که حتی در ساعات غیر اوج بار نیز غیرقابل مدیریت است. تاکسی وجود دارد، اما به اندازه کافی محدود است تا تعداد مسافرانی که وارد مترو می شوند را محاسبه کنند. مسیر محدود به یک ساعت است، حدود دو تا سه ساعت برای تاکسی نیاز دارد و در غیر این صورت بیش از 15000 تن (کرایه تاکسی) هزینه دارد، 150000 تن برای تاکسی اینترنتی غیرممکن است! اینجا هم خبری از اتوبوس و جنگل و مترو نیست!

علت اصلی مشکلات در بخش حمل و نقل

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به ایران می گوید که این توافق قابل قبول نیست و تاکسیرانی که نام اصلی اش نظارت و مدیریت است، باید خودش به عنوان ناظر عمل کند و اگر این کار را نکرد، باید وارد این موضوع شویم. شورا. !

وی معتقد است: «تاکسی در شبکه حمل‌ونقل و حمل‌ونقل، یک وسیله حمل‌ونقل عمومی نیست، اما به دلیل کمبود در بخش اتوبوس‌رانی و مترو، اجتناب‌ناپذیر است که به آن خصلت کلی داده‌ایم، در حالی که یک قسمت خصوصی.”

قائمی می گوید: «این مشکلات در شبکه انتقال رایج است. وقتی در تهران باید 9 هزار اتوبوس وجود داشته باشد اما حدود 2 هزار و 400 دستگاه داریم و بیش از 6 هزار دستگاه کمبود داریم یا باید 2 هزار وسیله نقلیه دیگر به شبکه مترو اضافه شود، تأثیر تاکسی و این آزاردهنده و آزاردهنده است. ترافیک سنگین در تهران نمایان است می خواهم. مردم مجبورند به سراغ وسایل نقلیه شخصی بروند، زیرا در انظار عمومی در دسترس نیست! فردی با چنین مشکلی مواجه شد که مجبور شد برای سفر از میدان میرداماد به بیهار 200 هزار روپیه کرایه بپردازد که بی انصافی بود! جلسات متعددی با مسئولان منطقه برای حمل و نقل عمومی برگزار کرده ایم و شهرداری نیز قول هایی داده است که باید این وضعیت حل شود. حدود 150 دستگاه خودرو به ناوگان تزریق شده و پیش بینی می شود تا پایان سال 180 دستگاه دیگر اضافه شود. اگر هر سه ماه یک بار انتقال عمومی شبکه تقویت شود، نرخ آن نیز تعدیل می شود. البته مالکان نیز مشکلات خاص خود را دارند که بارها از درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت کرده ایم، اما به دلیل عدم هماهنگی زیر مجموعه های درگیر در شهرداری، این توافق هنوز صورت نگرفته است.»

با این توصیف، این روایت مسئله ای نیست! سر سر به چند نقطه ختم می شود که یکی از آنها «راننده تاکسی» است. حتی اگر به این تخلفات رسیدگی شود، تضمینی نیست که راه دیگری برای درآمدزایی و پرهیز از هزینه های ترافیک سنگین تهران بیابند!»

پیام پایانی

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا