دانش و سلامت

یک نکته جالب روانشناسی برای پیشگیری از افسردگی

آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران دانشگاه ایلینویز گزارش می دهند که خیره شدن به خود در طول چت های ویدیویی ممکن است شما را در خلق و خوی بد قرار دهد.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد: هرچه یک فرد هنگام صحبت در یک چت آنلاین بیشتر به خود خیره شود، خلق و خوی او بدتر می ‌شود. نویسندگان مطالعه بر این باورند که یافته ‌های آن ها نشان‌ دهنده ارتباط مشکل ‌ساز بین پلتفرم‌ های تماس آنلاین و مسائل روان‌ شناختی مانند افسردگی یا اضطراب است.

تالیا آریس که به همراه پرفسور کاترین فیربرن، استاد روانشناسی، سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، در رابطه با موضوع فوق می گوید: ما از فناوری ردیابی چشم برای بررسی رابطه بین خلق و خو و تمرکز توجه در طول تعامل اجتماعی در تماس های ویدئویی پلتفرم های مجازی استفاده کردیم. ما متوجه شدیم شرکت ‌کنندگانی که زمان بیشتری را در طول مکالمه به خود نگاه می ‌کردند، پس از تماس، حتی پس از کنترل خلق و خوی منفی قبل از تعامل، احساس بدتری داشتند. در این میان مشخص شد کسانی که تحت تأثیر الکل بودند زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به خود کردند.

این مطالعه مستندات جدیدی به تحقیقات قبلی می‌افزاید که بر اساس آن اثبات می شود به ویژه در طول تعاملات اجتماعی، افرادی که بیشتر روی خود تمرکز می ‌کنند تا دنیای اطرافشان، ممکن است بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به اختلالات خلقی باشند.

 تالیا آریس در این رابطه می گوید: هرچه فرد متمرکز تر بر خود باشد، احتمال بیشتری دارد که احساساتی را گزارش کند که با چیزهایی مانند اضطراب و حتی افسردگی سازگار است. کاربران پلتفرم های تماس ویدیویی آنلاین در طول همه ‌گیری کرونا، ۳۰ برابر افزایش یافتند.

 از سوی دیگر این بیماری همه ‌گیر باعث افزایش سطح افسردگی و اضطراب شده است و با توجه به گزارش‌ هایی مبنی بر افزایش خودآگاهی و خستگی در طول مکالمات مجازی، برخی نقش تعاملات مجازی را در تشدید چنین روندهایی مطرح کرده‌اند.

در این پژوهش، شرکت کنندگان قبل و بعد از چت های ویدیویی، به یک سری سوالات در مورد احساس عاطفی خود پاسخ داد. برای مثال در طول تماس های ویدیویی، هر فرد باید در مورد ترجیحات موسیقی خود صحبت می کرد. علاوه بر این، شرکت ‌کنندگان می ‌توانستند به وضوح خود و طرف مکالمه ‌شان را روی یک نمایشگر تقسیم‌ بندی شده ببینند. به طور کلی، شرکت کنندگان خیلی بیشتر از خودشان به شرکای خود نگاه می کردند. با این حال، مدت زمانی که آنها صرف نگاه کردن به خود کردند، از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بود.

نکته جالب در مورد تعاملات اجتماعی مجازی، به ویژه در پلتفرم هایی مانند زوم، این است که می توانید تجربه نگاه کردن در آینه را شبیه سازی کنید.

آریس در این رابطه توضیح می ‌دهد: در زمینه تعاملات اجتماعی حضوری، شواهد قوی وجود دارد که الکل به‌عنوان یک روان ‌کننده اجتماعی در میان مصرف‌ کنندگان عمل می ‌کند و این امر، ویژگی ‌های تقویت ‌کننده خلق و خو را در پی دارد. 

پرفسور کاترین فیربرن در پایان این توضیحات می‌ گوید: در این مرحله از همه ‌گیری، بسیاری از ما به این درک رسیده‌ ایم که تعاملات مجازی مانند دیدار حضوری نیست. بسیاری از مردم پس از یک روز کامل از جلسات مجازی با خستگی و مالیخولیا دست و پنجه نرم می کنند. کار ما نشان می‌دهد که خودنمایی که در بسیاری از پلتفرم‌های ویدیوی آنلاین ارائه می ‌شود، ممکن است این تعاملات را بیش از آنچه که نیاز است، به یک حالت بی ‌ثباتی تبدیل کند.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا