دانش و سلامت

دلیل این که برخی افراد به ندرت بیمار می‌شوند و عمر طولانی می‌کنند، کشف شد

آفتاب‌‌نیوز :

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد: انعطاف پذیری ایمنی و توانایی حفظ یا بازیابی عملکرد‌های ایمنی، ممکن است با توانایی پاسخ به عفونت و بیماری‌های التهابی مرتبط باشد. با نگاهی به مطالعات متعدد در زمینه بیماری‌های عفونی و التهابی، یافته‌ها ممکن است درک ما را از این که چرا برخی افراد در طول زندگی سالم‌تر می‌مانند، بهبود بخشد.

پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد طول عمر بیشتری داشته و نسبت به دیگران کمتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی هستند، به طور کامل مشخص نیست. به طور عادی بیماری‌های عفونی و التهابی منجر به تغییراتی در سیستم ایمنی بدن می‌شوند و میزان و کیفیت پاسخ به بیماری می‌تواند در بین افراد متفاوت باشد. پاسخ‌های بهینه به بیماری‌های عفونی و التهابی با طول عمر مورد انتظار مرتبط است، اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

طی این مطالعات دکتر سونیل آهوجا و همکارانش داده‌های طیف وسیعی از مطالعات انسانی و حیوانی را جمع آوری کردند تا انعطاف پذیری ایمنی را در هر زمینه تخمین بزنند. هنگام بررسی بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ فرد و چندین مدل حیوانی، مشخص شد که برخی از افراد در مواجهه با شرایط مختلف عفونی و التهابی و در طول فرآیند پیری، انعطاف پذیری ایمنی خود را حفظ می‌کنند.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد: انعطاف پذیری ایمنی در حضور بیماری‌های عفونی یا التهابی با افزایش طول عمر و نتایج مطلوب سلامتی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها در مطالعات مورد بررسی همراه بود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اچ آی وی، عفونت علامت دار آنفولانزا، کرونا، سپسیس و سرطان پوستی مکرر به طور خاص مورد بررسی و توجه قرار گرفت.

 این مطالعه همچنین نشان می‌دهد: انعطاف پذیری ایمنی بهینه را می‌توان در تمام سنین تشخیص داد، البته این موضوع ممکن است در زنان شایع‌تر باشد و ممکن است با نتایج مطلوب سلامت وابسته به ایمنی مرتبط باشد.

پژوهشگران استدلال می‌کنند:انعطاف پذیری ایمنی می‌تواند در آینده برای نظارت و به طور بالقوه اطلاع رسانی پیش آگهی و مدیریت نتایج سلامت، از جمله طول عمر و پاسخ به عفونت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، باید تحقیقات بیشتری برای تعیین اعتبار و انعطاف پذیری ایمنی برای تشخیص، پیش بینی و مدیریت بیماری‌های التهابی و عفونی انجام شود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا