عمومی

جایگاه «معنویت» در گفتمان انقلاب اسلامی

با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، حقیقت انقلاب «تفسیر» نه تنها در جهان ناشناخته مانده، بلکه با تبلیغات دشمنان برای ما ایجاد شده است. سوء تفاهم هایی از آن ایجاد شده است. انقلاب معنوی با پدیده تروریسم (که امروز به جهان آمده و با مفاهیمی مانند سنگ اندازی، بنیادگرایی، افراط گرایی و خشونت مقایسه شده) ترویج می شود.

قول «انقلاب اسلامی» در ذیل «انقلاب اسلامی» مدعی است، پیوند حقیقی زندگی دنیوی و اخروی است، نگاه به فیزیک در سمت متافیزیک و ماده در سمت معنا. معنویت، دین و پیوند انسان با الوهیت در همه فعالیت های زمینی جدا از سیاست، فرهنگ و اقتصاد دیده نمی شود. این نوع برخورد با مسائل زندگی اجتماعی در آستانه انقلاب اسلامی سابقه نداشت. تنها انقلابی که شعارش دین و سیاست و رابطه دنیا و آخرت و رابطه مادی و معنویت بود و پایه های فکر و اعتقاد را مطرح کرد، انقلاب ملت ایران بود. این ادبیات نمادهایی بودند که در ادبیات انقلاب کردند و بر اساس ایران انقلاب کردند، اگرچه نتوانستیم این ادبیات را به درستی تبلیغ کنیم، آن را گسترش دهیم و به دنیا معرفی کنیم.

یکی از شاهکارهای گفتار انقلاب اسلامی با نابخردانه دانستن پایان دادن به آن، یکی دانستن معنویت با زهد و زندگی زهد و گوشه نشینی و عدم ورود به عرصه اجتماع و سیاست است. در حالی که این فکر زهد، دنیا آلوده و آلوده بود و میل به دور شدن از آن وجود داشت، سخنرانی انقلاب اسلامی با شور معنویت و الگوی معنویت به میدان گذاشته شد. در طول سال‌ها، تجربه‌ای که با این روحیه استعماری قابل مقایسه است، خود را علامت وابستگی قرار داده است. امام راحل نیز در همین رویکرد با دقت فراوان مبارزه را آغاز کردند. در سخنرانی امام در مدرسه فیضیه در سال 1342 از سخنرانی کند و رویارویی اسلام حسین با اسلام استفاده کرد و فرمود که امروز حسین در مقابل یزید ایستاده است. رویکرد انقلاب اسلامی از ابتدا به گونه‌ای بود که اقتصاد، سیاست، آزادی، اخلاق و جنبش‌های اجتماعی را پایه‌گذاری کند. مانند انقلاب بزرگ فرانسه که هدفش آزادی برای همه است و مانند انقلاب سوسیالیستی اکتبر 1917 مانند روسیه نیست که همه چیز را بر اساس اقتصاد می سازد.

یکی از ابعاد «هوشمندی» در گفتار انقلاب اسلامی، التزام دینی، مسئولیت پذیری و عدم خشونت است که در مقابل شعار مدارا و مدارا، مدارا و عدم خشونت برآمده از علم غرب بود. معنویت انقلاب با جهاد و شهادت و شور و شوق عجیب است. «اشداء علی الكفار» را در كے رحماء بینهم. انقلاب معنوی مردان و زنانی را که «اجازه بدهند تجارت کنند و از خدا حرف بزنند» را در مسیر ساختن دنیای معنوی مبتنی بر عدالت و آزادی، بدون توجه به تعصبات دینی و انسانی، اسلامی و انسانی می‌سازد که همانگونه که هستند و می‌ایستند. از مسیر منحرف نشود به تعبیر رسول اسلام (صلی الله علیه و آله) «کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ»هستدن هستند.

شعار «زن، زندگی، آزادی» گفتار اصلی شعارهای انقلاب اسلامی است. انقلاب بر اساس آموزه های قرآن برای آزادی زن و مرد از همه احکام و موانع جهل و نفاق، از آداب و رسوم جاهلان، از تقلید درشت عالم علم، آزادی است. از طمع و رهایی از جهل و پلیدی، هرزگی و بادهای ذهنی، فضا، فضایی تازه بساز. این نوع آزادی را پیام آخرین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به منظور پیام انقلاب اسلامی تعلیم داده است که در سوره اعراف چنین آمده است: «مردم که نسبت به آنها کور و کور هستند. شرورانی که با آنها صحبت می کنند برای آزادی و آزادی انسان ها هستند.» در تمام تاریخ ایران در هیچ دوره ای یک زن ایرانی مانند مردان امروزی مشکوک نبوده و در واقع درصد بالاتری از آن را داشته است. انقلاب هویت زن را زنده کرد. آزادی را نباید به معنای انسانی و اخلاقی و کرامتی و ارزشی انسان گرفت. در ادبیات اصطلاح انقلاب اسلامی، آزادی است، جدای از استقلال ملت ایران، از ابتدای امپریالیسم و ​​استقلال و استعمار آمریکا و به ثمر رسیدن نظام جمهوری اسلامی، و نسل جوان باید بدانند که آزادی بدون معنویت. و در قیاس با انقلاب اسلامی به همان ارزش ها برگردند، چهار سال پیش ملت ایران تأسیس شد. آزادی بی پایان نیست، آزادی بدون هدیه نیست. اگر در جاهای خودمان نمی توانیم با آزادی و معنویت انقلاب کنیم، مشکل از کارگران و اعدام است نه فکر و گفتار انقلاب اسلامی.

ملت ایران اسلامی در دوران مبارزه ایجاد و توسعه یافت و قانون اساسی در دوره نظام سازی، نظام مهندسی و متن و بعد از آن برقرار شد. قانون اساسی جمهوری اسلامی یک قانون اساسی مبتنی بر معنویت، مبتنی بر اصول و مبانی دینی در پارادایم امامت اهل بیت(ع) و مبتنی بر شریعت اسلامی است. در مرحله تشکیل دولت، اساس معنویت، دولت اسلامی است و جامعه اسلامی باید بر این اساس بنا شود و تمدنی که به صورت مجموعه انقلاب اسلامی پدید می آید، تمدنی الهی و معنوی باشد. در واقع قانون اساسی دوم می گوید که نظام اسلامی یک نظام است وابسته به ایمان به خدا، به قیامت، به پیامبر، به امامت، به دنیا و کرامت انسان، یعنی از اول پایه هایش. ، “هوشمند” است. هدف نهایی انقلاب اسلامی رسیدن به حیات نسل بشر در سایه حاکمیت الهی است.

قانون سند اساسی، گفتار رسمی انقلاب اسلامی است که مبتنی بر معنویت است، هدف معنوی است، ارزش‌های بین اصل و غایت آن کاملا معنوی است، ترتیبات زندگی اجرایی و اجتماعی، اقتصاد. سیاست و فرهنگ همه بر اساس معنویت است، اما اگر نتوانستیم آن را پیدا کنیم و اجرا کنیم حرف دیگری است. یکی از دلایل این است که کارگران و مسئولان از چنین نشریه ای اطلاع ندارند و نظر گرفته اند. امروزه قانون اساسی در مراکز آموزشی و آموزشی کشور نیز وجود ندارد. با صفر در حوزه دانش، با رویکرد هوشمندانه و رویکرد هوشمندانه آموزش داده نمی شود. این سند اساس زندگی انقلاب اسلامی است، اساس هویت اهل بیت (ع) در دنیای امروز است، ما با این سند زندگی می کنیم، باید آموزش داده شود، باید آموزش داده شود، اصول باید در روز تغییر کند. زندگی، مردم باید زندگی را بیاموزند این را باید از اینجا گرفت و همه توجه داشته باشند که مهمترین عنصر شناور است و عنصر کلیدی آن «تفسیر» است. این سند مال ماست، مال ماست که عده ای علیه ما شعار هویت می دهند، چون با آن آشنا نیستند. نسل امروزی نه با قانون اساسی، نه با اساس حکومت اسلامی، نه با مبنای تفکر امام راحل و نه با جایگاه اکثر رهبران آشناست.

یکی از راه های برون رفت از این وضعیت، بازگشت به معنویت انقلاب اسلامی و بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی است، بازگشت به آزادی، آزادی که انقلاب گفت، بازگشت به عدالت، بازگشت به استقلال، بازگشت. به هویت، مذهبی، بازگشت ما ایرانی هستیم. امروز همه باید دست به دست هم دهیم تا انشاءالله این مشکلاتی که ایجاد شده برطرف شود و نسل جوان ما با شعارهای امیدبخش انقلاب اسلامی و گفتار انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند و برای مردم روشن است. همه ملت که هیچ چیز نمی تواند انقلاب اسلامی را نجات دهد بارانی نیست و گفتار انقلاب اسلامی جایگزینی ندارد.

6565

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا