رویدادها

عربستان اول جهان در رشد گردشگری

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد.

گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور پادشاهی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در سال گذشته نیز با ثبت ۱۶.۶ میلیون نفر  گردشگر و صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفته و رتبه دوم سریع‌ترین کشورهای جهان در رشد گردشگری را به دست آورده بود.

دستاوردهای برجسته در بخش گردشگری به جایگاه عربستان سعودی به عنوان پیشرو در بهبود جهانی منطقه خاورمیانه در زمینه گردشگری کمک کرده است. منطقه خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که از سطوح رشد قبل از کووید-۱۹ با نرخ بهبودی ۱۲۲ درصد در ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، چندین مقصد گردشگری در این کشور شاهد افزایش قابل توجه تعداد بازدیدکنندگان ورودی و داخلی در طول سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.

بر اساس داده‌های تراز پرداخت‌های منتشرشده توسط بانک مرکزی عربستان سعودی (ساما)، عربستان همچنین به رکورد جدیدی در هزینه گردشگران ورودی و بازدیدکنندگان دست یافته و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سعودی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ به دست آورده است.

عربستان اعلام کرده است در سال گذشته میلادی ۷۷ میلیون گردشگر داخلی و ۲۷ میلیون گردشگر بین‌المللی داشته است که مجموع گردشگران این کشور را به  ۱۰۴ نفر می‌رساند. ۷۷ میلیون نفر همان تعدادِ گردشگران داخلی عربستان در سال ۲۰۲۲ است، اما شمار گردشگران بین‌المللی تنها در طول یک سال تا ۱۱ میلیون نفر افزایش یافته است.

«احمد الخطیب»، وزیر گردشگری عربستان، استراتژی جدیدی را که توسط ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان تعیین شده است، جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰، متشکل از ۸۰ میلیون گردشگر داخلی و ۷۰ میلیون گردشگر بین‌المللی اعلام کرده است.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم خبری مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا