دانش و سلامت

تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد

بر اساس گزارش ها شفاف دکتر استور کانرسور، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در بریتانیا گفت: تماشای طولانی مدت تلویزیون، که با عدم تحرک همراه است، می تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش دهد.

وی گفت: فعالیت بدنی خطر افزایش لخته شدن خون به دلیل تماشای طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی برد، بنابراین افراد در تماشای طولانی مدت تلویزیون باید بلند شوند و حرکت کنند.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی داده‌هایی را از سه مطالعه منتشر شده قبلی که شامل بیش از 130000 شرکت‌کننده بود، جمع‌آوری کرد. در این مطالعه، محققان به ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی پرداختند. ترومبوآمبولی وریدی شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمقی، معمولاً در پاها، که می تواند به ریه ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.

در یک پیگیری 5 تا 20 ساله، بیش از 900 شرکت کننده دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند. احتمال لخته شدن خون در کسانی که طولانی‌ترین مدت (چهار ساعت یا بیشتر در روز) را تماشا می‌کنند، نسبت به کسانی که کمترین زمان تماشای تلویزیون را تماشا کرده‌اند یا هرگز تلویزیون تماشا نکرده‌اند، یک سوم بیشتر است.

کانر گفت: «ما باید مدت زمانی را که جلوی تلویزیون می گذرانیم محدود کنیم. حتی اگر بخواهید تلویزیون تماشا کنید، باز هم باید از آن عبور کنید تا خونریزی کنید.

این ارتباط احتمالاً برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. او توصیه کرد: به عنوان مثال، اگر کار شما مستلزم ساعت‌های طولانی جلوی رایانه است، حتماً هر از گاهی بلند شوید و ادامه دهید.

همچنین، هنگام تماشای تلویزیون، سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، زیرا فعالیت بدنی بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ترومبوآمبولی وریدی مرتبط با رفتار کم تحرک را کاهش یا از بین ببرد.

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا