اقتصادی

تولید نفت در خوزستان به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است/ تعیین‌تکلیف همه میادین غرب کارون

مجله ایرانی/خوزستان وزیر نفت گفت: در شروع کار دولت مردمی، تولید نفت از میادین خوزستان که ۵۸ میدان نفتی و گازی دارد، تقریبا روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده که امروز به همت کارشناسان و پیمانکاران این صنعت برداشت نفت از میادین خوزستان به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

جواد اوجی امروز ۱۸ اسفندماه با حضور ویدیو کنفرانسی در میادین نفتی سپهر _جفیر، اظهار کرد: خدا را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردم در استان خوزستان که بر همه ما حق دارد حضور یافتم.

به گزارش مجله ایرانی، وی با تقدیر از رییس جمهور بابت حمایت‌ها و پشتیبانی از صنعت نفت و گاز کشور، ادامه داد: اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت و گاز کشور رخ داده است.

افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت و افزایش ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز

وزیر نفت گفت: در دولت مردمی، بیش از ۱۳۲ پروژه نیمه تمام در بخش بالادستی به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده و همچنین ۵۰ پروژه کلان به ارزش ۴۸.۵ میلیارد دلار آغاز و سرمایه‌گذاری شده است. از عوائد این سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام این است که امروز شاهد افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت و افزایش ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز هستیم.

اوجی بیان کرد: خوشبختانه ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاهی، ۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایش گاز کشور و نزدیک به پنج میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزوده شد. اتفاق خوبی در صنعت نفت در این دولت رخ داد و آن بحث جمع‌آوری گازهای مشعل است و رشد بی سابقه‌ای را در این زمینه شاهد بودیم و از یک و نیم میلیون مترمکعب، امروز به ۱۷.۵ میلیون مترمکعب رسیده‌ایم و با برنامه‌ریزی وزارت نفت، امیدواریم تمامی گازهای مشعل در غرب و شرق کارون تا پایان دور اول دولت جمع‌آوری شود.

همه میادین غرب کارون تعیین‌تکلیف شده‌اند

وی گفت: با این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز به اعدادی رسیده که یک رکورد بی سابقه است. در سه ماهه اول امسال این رشد ۱۹.۵ درصد، در سه ماه ۲۵.۶ درصد و سه ماهه سوم ۲۱ درصد بود و در سه ماهه چهارم بیش از ۲۰ درصد خواهد بود؛ سال آینده نیز این اعداد رقم می‌خورد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز در جنوب غرب اهواز در میادین غرب کارون حضور پیدا کردیم که ۹ میدان نفتی در غرب کارون وجود دارد و از این تعداد ۶ میدان نفتی با کشور همسایه عراق مشترک و سه میدان مستقل است. همه میادین تعیین تکلیف شده و پروژه توسعه و بهره‌برداری آن‌ها در حال انجام است.

در توسعه میادین غرب کارون تحول بزرگی رقم خورده است

وی ادامه داد: امروز،۴۵۰ هزار بشکه نفت و ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز از میادین غرب بهره‌برداری می‌کنیم و خوشبختانه در توسعه میادین غرب کارون تحول بزرگی رقم خورده است.

وزیر نفت افزود: بسیاری از شرکت‌های آسیایی و اروپایی برای کار در میادین غرب کارون قرارداد بستند اما کار را رها کردند اما در این دولت این میادین به صورت جدی در دستور کار قرار گرفتند و امروز شاهد تولید نزدیک به ۴۵۰ هزار بشکه نفت هستیم و در نیمه اول سال آینده شاهد بهره‌برداری از پروژه آزادگان جنوبی به میزان ۲۰۰ هزار بشکه و به ارزش دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

وی گفت: همزمان با توسعه میادین جمع‌آوری گازهای مشعل هم در حال انجام است و گازهای همراه به پالایشگاه گاز هویزه منتقل می‌شود.

 تولید یک میلیون بشکه نفت با توسعه میادین غرب کارون

اوجی عنوان کرد: با شروع دولت میدان سپهر ۱۵ درصد رشد داشته که امروز فاز یک آن با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت سبک بسیار مرغوب به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال ۱۴۰۳ به تولید ۷۵ هزار بشکه خواهد رسید. با برنامه‌ریزی صورت گرفته، با توسعه تمامی ۹ میدان غرب کارون به ظرفیت تولید یک میلیون بشکه نفت خواهیم رسید.

وی گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی تا امروز ۴۰ همت، پروژه عام المنفعه اجرا شده که سهم خوزستان ۱۷ همت بوده است و بیش از ۸۰۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و ۶ همت تخصیص داده شد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا