دانش و سلامت

هیچ تناسبی بین تعرفه پزشکی اعلامی و قیمت تمام شده خدمات وجود ندارد

مجله ایرانی/ لرستان رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی لورستون گفت: بین حق بیمه اعلامی و ارزش تمام شده خدمات ارتباطی وجود ندارد.

دکتر علاءالدین شیخی در گفت وگو با مجله ایرانی، اظهار کرد: هزینه های درمانی باید بر اساس ارزش تمام شده محاسبه شود و این افزایش توسط سازمان های بیمه گر پرداخت شود. اتهامات گرامری مشکل ساز است.

وی گفت: جامعه پزشکی همواره در کنار مردم در تسکین آلام و مشکلات بوده و با همت این یاران در هشت سال جنگ تحمیلی و بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل و همچنین در اپیدمی بیماری همه گیر بوده است. بیماری های عروق کرونا ویروس قلب کاملاً مشخص هستند.”

تورم بی سابقه هزینه های بهداشت و درمان را بسیار بیشتر از تعرفه های اعلام شده توسط هیئت دولت افزایش داده است.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی لورستون گفت: جامعه پزشکی از مشکلات مالی مردم به دلیل تورم شدید و پایین بودن قدرت خرید آگاه هستند و از سختی معیشت به ویژه در درمان بیماری راضی نیستند.

وی افزود: متأسفانه در سال های اخیر تورم بی سابقه هزینه خدمات درمانی را بسیار بیشتر از تعرفه های اعلام شده از سوی هیئت دولت کرده است که می تواند آسیب جدی به کیفیت درمان وارد کند.

شکی گفت: متأسفانه شرکت های بیمه کمتر از 20 درصد هزینه های سرپایی بیماران را در بخش خصوصی پوشش می دهند و 80 درصد مابقی از جیب بیماران پرداخت می شود. جامعه پزشکی اعتقاد راسخ دارد که حق بیمه باید حداقل 70 درصد هزینه باشد و بیش از 30 درصد توسط بیماران پرداخت نشود.

وی افزود: حداقل دستمزد پرسنل شاغل در کلینیک ها و مراکز درمانی در سال آینده 60 درصد افزایش یافته است و با توجه به افزایش قیمت ارز قطعا گروه پزشکی باید در تامین تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی جدی باشد. کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد.”

تعرفه ها نباید اجباری باشد

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی لورستون با بیان اینکه بین هزینه های اعلامی پزشکی و قیمت تمام شده خدمات ارتباطی وجود ندارد، افزود: به عنوان یکی از اعضای جامعه پزشکی معتقدم تعرفه ها اجباری و بهترین نیستند و باید وجود داشته باشد. راهی برای تبدیل قیمت تمام شده خدمات به یک معیار.”

شیخ گفت: متأسفانه هر سال تعرفه کمتر از قیمت و بدون محاسبه تورم، هیئت دولت اعلام کرد که استان‌های محروم همان تعرفه پایین را مطابق بند «ز» قانون بودجه تعدیل می‌کنند.

وی افزود: مراکز پاراکلینیکی (آزمایشگاه ها و مراکز رادیولوژی) برای تهیه کیت و تجهیزات آزمایشگاهی وابسته به ارز هستند و با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه های سربار، ورشکستگی در انتظار آنهاست و بیماران می توانند کیفیت خدمات را بدون شک افزایش دهند. بدتر شود.”

سهم شرکت های بیمه در پرداخت تعرفه از 70 درصد فراتر رفته و مبلغ کمتری نیز باید توسط بیماران پرداخت شود.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی لورستون با بیان اینکه در مجموع نظر سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده جامعه پزشکی این است که اولاً تعرفه اجباری نباشد و هزینه خدمات لحاظ شود، تصریح کرد: به تعرفه وی افزود: به 70 درصد رسیده و مبلغ ناچیزی نیز توسط بیماران پرداخت می شود.

شیخ یادآور می شود: نظام پزشکی خود را در بطن جامعه می داند و حاضر نیست منحصراً در حوزه درمان مردم زندگی کند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا