دانش و سلامت

پدافند لیزری برای مقابله با پهپاد و توپخانه/ عکس

این واحد که در فورت سیل، اوکلاهما مستقر است، چهار خودروی رزمی پیاده نظام استرایکر (Stryker) مجهز به لیزر را در اختیار گرفته که هر کدام از آن ها یک سیستم سلاح لیزری ۵۰ کیلوواتی را روی خود نصب کرده اند. ترکیب استرایکر و لیزر که ارتش آمریکا آن را DE M-SHORAD می نامد، مدعی است که می تواند هم هواپیماهای بدون سرنشین و هم توپخانه مانند خمپاره و راکت را در حال پرواز سرنگون کند.

این چهار وسیله نقلیه با نام دفاع هوایی مانور-کوتاه برد انرژی مستقیم (Directed Energy Maneuver-Short Range Air Defense) یا به اختصار DE M – SHORAD شناخته می شوند. انرژی مستقیم به لیزر، مانور به این واقعیت که این لیزر روی یک خودرو متحرک نصب شده و دفاع هوایی کوتاه برد به عملیات رسمی طراحی شده برای این خودرو اشاره دارند.

رونمایی از یک پدافند لیزری برای مقابله با پهپاد و توپخانه/ عکس

DE M – SHORAD یک لیزر ۵۰ کیلوواتی را روی یک خودروی رزمی پیاده نظام استرایکر با بدنه دوگانه قرار داده است، تازه ترین نسخه از استرایکر که برای محافظت بیشتر در برابر وسایل انفجاری دست ساز و انفجارهای زمینی طراحی شده است. یک ژنراتور داخلی برق لیزر را تامین می کند و این خودرو تجهیزات تشخیص، ردیابی و هدف گیری تهدیدات هوابرد را نیز در اختیار دارد. نتیجه این پروژه یک سیستم مستقل و خوداتکا است که نیازی به همراهی ناوگانی از خودروهای پشتیبان ندارد و می تواند برای سایر نیروهای مانور مانند استرایکر، تانک و پیاده نظام مکانیزه، پشتیبانی هوایی فراهم کند.

لیزر روی DE M – SHORAD با متمرکز کردن پرتو شدید نور لیزر روی هدف کار می کند. این پرتو بسیار داغ است، تقریباً مانند یک شعله افکن نازک متمرکز. لیزر می تواند بال ها یا روتورهای یک پهپاد در حال پرواز را بسوزاند و باعث خرابی ساختاری و سقوط آن به زمین شود. همچنین می تواند با سوزاندن مدارهای روی پهپاد که اپراتورهای انسانی از آن ها برای هدایت پهپاد استفاده می کنند، پهپاد را نابود سازد، یا در مورد پهپادهایی که از موتورهای مبتنی بر سوخت استفاده می کنند، باعث شعله ور شدن سوخت و نابودی پهپاد شود.

بیشتر بخوانید:‌

توانایی ساقط کردن گلوله های توپخانه ای در حالی که از نظر فنی ممکن بود، استفاده از موشک های هدایت شونده گران قیمت برای ساقط کردن گلوله های توپخانه هدایت نشده ارزان قیمت، استقرار چنین سیستمی در میدان نبرد را غیر عملی می‌کرد. سیستم دفاع گنبد آهنین اسرائیل از موشک های ۴۰ تا ۵۰ هزار دلاری برای شلیک به راکت هایی استفاده می کند که هر کدام حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار قیمت دارند.

خودروهای لیزری جدید نسبت هزینه بهینه تر و مقرون به صرفه تری را نوید می دهند. در حالی که هزینه پیش خرید DE M – SHORAD بالا است، هزینه هر گلوله حدوداً همان هزینه سوخت دیزلی برای تولید برق لازم برای تغذیه سلاح است. همچنین این مقرون به صرفگی به این معنی است که بر خلاف سیستم های مبتنی بر اسلحه یا موشک که برای تامین مهمات به مهمات انفرادی و فیزیکی متکی هستند، تا زمانی که لیزر سوخت لازم برای تامین برق ژنراتور را داشته باشد، می تواند به تیراندازی ادامه دهد.

ظهور و کارآمدی هواپیماهای بدون سرنشین در میدان نبرد موضوعی بسیار شگفت انگیز بوده است. همچنین پهپادهای رزمی از یک الگوی غیرمعمول پیروی می کنند: در شرایطی که پیچیده تر و خطرناک تر می شوند, ارزان تر هم می شوند و به تعداد بیشتری می توان آن ها را عملیاتی کرد. مقابله با آن ها به سلاحی نیاز دارد که بتواند هم سریع و هم ارزان به آن ها شلیک کند و ممکن است DE – M – SHORAD همان سلاح باشد.

۵۸۵۸

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا