اقتصادی

توسعه کشت دوم در ۵۵ شالیزار مازندران و گیلان

مجله ایرانی/مازندران مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

از آن جایی که مصرف بالای آب محدودیت منابع آبی، خلأ عملکرد، بازار فروش محصول، فقدان شبکه و زنجیره فروش کارآمد، ضایعات، هزینه های اقتصادی و محیط زیستی از چالش های گسترش کشت دوم برنج در شمال کشور محسوب می شود، وزارت جهاد کشاورزی نظام کشت پاییزه را در شالیزاری های مازندران و گیلان را مورد توجه قرار داده است.

مازندران و گیلان با دارا بودن حدود ۶۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری سالانه حدود ۸۵ درصد برنج کشور را تامین می کنند و طی یک دهه گذشته با افزایش قیمت برنج و مکانیزه شدن مرحله برداشت، استقبال شالیکاران به کشت دوباره برنج افزایش یافته است، این در حالی است که طبق اظهارات کارشناسان کشاورزی منابع آبی برای کشت دوم در فصل تابستان وجود ندارد و خسارت های زیادی به بافت و ساختار خاک نیز می زند.

ذکر این نکته مهم است که در سه سال گذشته نیمی از ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران پس از کشت اول برنج، دوباره نشاکاری شده است، وضعیتی که برای حفظ حاصلخیز ی خاک نگران کننده شده است.

توسعه کشت دوم در ۵۵ شالیزار مازندران و گیلان

سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه در کارگاه آموزشی ترویج کشت های پاییزه در اراضی شالیزاری شمال که در محل مرکز آموزشی کشاورزی آمل گفت: سبزی و صیفی، حبوبات، دانه های روغنی و انواع علوفه مهمترین محصولات برای کشت پاییزه و زمستانه در اراضی شالیزاری مازندران و گیلان است.

وی توضیح داد:‌ وزارت جهاد کشاورزی در ۲ سال گذشته با برگزاری نشست های تحقیقاتی، نظام کشت دوم را در شالیزارهای مازندران و گیلان تدوین کرده است.

سهرابی بیان کرد: امسال نیز در ۲۸ مزرعه نمونه شالیزاری مازندران و ۳۷ مزارع استان گیلان کشت پاییزه و زمستانه عملیاتی شده است.

وی با بیان این که برای این طرح اعتبار ترویج و آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی و تهیه بذور نیز انجام شده است، گفت: بررسی های نشان می دهد که با گسترش نظام کشت دوم در شالیزاری مازندران و گیلان تا چهار میلیون تن محصولات کشاورزی کشور افزایش می یابد.

توسعه کشت دوم در ۵۵ شالیزار مازندران و گیلان

وی مهمترین عامل توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری شمال را علاوه بر افزایش میزان تولید و درآمد بهره برداران، حاصلخیزی خاک عنوان کرد.

کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران است، طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۱۵ هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰ هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات رفته است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا