دانش و سلامتمجله کسب و کار

علت هنگ کردن لپ تاپ چیست؟ (افزایش سرعت لپ تاپ چگونه؟)

هنگ کردن لپ تاپ در زمانی که از آن استفاده می کنید مخصوصا وقتی که فرصت برای ذخیره کردن فایل ها و اطلاعات نداشته باشید و یا در مرحله حساس بازی باشید، می تواند برای شما کلافه کننده باشد. بیشتر کاربران لپ تاپ در هنگام روبرو شدن با مشکل هنگ کردن لپ تاپ، به دنبال دلیل این موضوع و نحوه رفع آن هستند. در این راستا، مطلبی را در ادامه آماده کرده ایم تا علاوه بر بررسی علت هنگ کردن لپ تاپ، راهکارهای افزایش سرعت این دستگاه را هم ارائه دهیم. لطفا همراه ما باشید.

چگونه لپ تاپ هنگ کرده را ریستارت کنیم | رفع مشکل قفل شدن لپ تاپ | فریز شدن لپ تاپ ایسوس

علت هنگ کردن لپ تاپ چیست؟

هنگ کردن لپ تاپ (http://shop.sazgar.com/fix-hanging-laptops) می تواند علت های مختلفی داشته باشد مثل اجرای همزمان چندین برنامه روی سیستم یا کافی نبودن رم لپ تاپ. همچنین مشکلاتی مثل پر شدن کامل فضای هارد دیسک و سازگار نبودن سخت افزار دستگاه با برنامه های نصب شده باعث کندی و هنگ کردن دستگاه می شوند.

علت هنگ کردن لپ تاپ در مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری آن است که در بخش های بعدی توضیح داده ایم :

مشکلات سخت افزاری در هنگ کردن لپ تاپ

وجود مشکل در قطعات لپ تاپ مثل فن، کارت گرافیک یا هارد دیسک، باعث ایرادات سخت افزاری آن می شود. این مشکلات فقط با سپردن تعمیر لپ تاپ به تعمیرکار قابل رفع خواهند بود و توصیه می شود خودتان اقدام به تعمیر لپ تاپ نکنید.

مشکل در کارت گرافیک لپ تاپ

یکی از دلایل اصلی هنگ کردن لپ تاپ، قدرت کم کارت گرافیک در پردازش نرم افزارها و بازی هاست و برای رفع مشکل باید برنامه ها و نرم افزارهایی که خارج از توان پردازش کارت گرافیک هستند را حذف کنید و از آنها استفاده نداشته باشید.

تمام شدن هارد دیسک

عدم حافظه کافی هارد دیسک و ظرفیت رو به اتمام رم نیز می توانند از دلایل هنگ کردن لپ تاپ باشند. اگر محو یا ناپدید شدن تصاویر را در لپ تاپ مشاهده می کنید، احتمالا ظرفیت کش کم است و یا اینکه درایو نصب شده بر روی سیستم عامل فضای خالی ندارد.

مشکل در فن لپ تاپ

مشکل در فن لپ تاپ هم می تواند باعث هنگ کردن سیستم شود و لازم است با بررسی لپ تاپ توسط تعمیرکار، این مشکل برطرف گردد.

چگونه لپ تاپ هنگ کرده را ریستارت کنیم | رفع مشکل قفل شدن لپ تاپ | فریز شدن لپ تاپ ایسوس

مشکلات نرم افزاری در هنگ کردن لپ تاپ

امکان دارد مشکل هنگ کردن لپ تاپ شما ارتباطی به قطعات داخلی و سخت افزار آن نداشته باشد و مشکل از سمت نرم افزارها باشد از جمله آنکه:

اجرای همزمان چندین برنامه

اجرا کردن چند برنامه سنگین به صورت همزمان از دلایل اصلی هنگ کردن لپ تاپ و کاهش سرعت آن است. در این وضعیت ممکن است لپ تاپ شما داغ هم کند و تا ساعت ها کند باشد.

ویروسی شدن لپ تاپ

ویروسی شدن لپ تاپ از دیگر دلایل هنگ کردن آن است. اگر بر روی سیستم خود آنتی ویروس مناسبی نصب نکرده باشید احتمال آنکه لپ تاپ ویروسی شود بیشتر است و در پی آن تعداد تعداد هنگ کردن آن افزایش پیدا می کند.

عدم یکپارچه سازی و مشکل رجیستری ویندوز

بی نظمی اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد لپ تاپ از دلایل دیگر هنگ کردن لپ تاپ است. همچنین وجود مشکلات در رجیستری هم از مواردی است که باعث هنگ کردن لپ تاپ می شود.

برای رفع این مشکل، استفاده از رم در لپ تاپ کمک کننده است زیرا از سرعت پردازش بالایی برخوردار هستند و هر چقدر که فضای رم لپ تاپ بیشتر باشد، سرعت پردازش هم بالاتر می رود و به همان نسبت سرعت لپ تاپ بیشتر می شود.

اگر از لپ تاپ برای اجرای نرم افزارهای سنگین استفاده می کنید، لپ تاپ شما حداقل باید 8 گیگابایت رم داشته باشد و رم های با ظرفیت پایین تر در وضعیت استفاده از نرم افزارهای نسبتا سنگین باعث هنگی لپ تاپ می شوند. دلیل این موضوع هم مشخص است، مقدار فضای رم برای پردازش کردن نرم ‌افزارها کافی تیست و باعث کندی و هنگی می شود.

راهکارهای افزایش سرعت لپ تاپ

چگونه سرعت لپ تاپ را افزایش دهیم و چه راهکارهایی وجود دارد؟ به راهکارهایی که در ادامه توضیح داده می شود توجه کنید :

بستن برنامه هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند

اولین راهکار برای افزایش سرعت لپ تاپ، بستن برنامه ها و نرم افزارهایی است که در پس زمینه در حال اجرا هستند. کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete را به صورت همزمان بگیرید تا پنجره Task Manager باز شود، و در صفحه روبرو می توانید متوجه شوید که کدام برنامه ها بیشترین مصرف منابع از سی پی یو و رم را دارند و آنهایی که نیاز ندارید را متوقف کنید.

نصب آخرین آپدیت ویندوز

برای افزایش سرعت لپ تاپ خود، آخرین آپدیت ویندوز را نصب کنید و از بروزرسانی های نسخه جدید استفاده نمایید. اگر ویندوز نصب شده بر روی لپ تاپ شما ویندوز 10 است، گزینه بروزرسانی آن به صورت خودکار روشن می شود و با دنبال کردن مراحل به راحتی می توانید ویندوز را بروز کنید.

ریستارت دستی لپ تاپ

گاهی هنگ کردن لپ تاپ به دلیل مشکلات جزئی است و با یک ریستارت ساده قابل برطرف شدن است. با نگه داشتن دکمه پاور لپتاپ، آن را به صورت دستی ریستارت کنید و بعد از 30 ثانیه، مجددا ویندوز را راه اندازی نمایید.

استفاده از قابلیت عیب‌ یابی (troubleshooting) ویندوز

برای افزایش سرعت لپ تاپ، از قابلیت عیب یابی ویندوز استفاده کنید. این قابلیت در ویندوزهای 10 به بعد اضافه شده است و اگر لپ تاپ شما سابقه هنگی دارد، استفاده از آن توصیه می شود.

استفاده از حالت safe mode ویندوز

پیشنهاد دیگر برای افزایش سرعت لپ تاپ، استفاده از حالت safe mode ویندوز است تا مشکلی که باعث هنگی لپ تاپ شده است را بیایید. وقتی سیستم در حالت safe mode قرار می گیرد، بدون عیب کار می کند و در نتیجه راحت تر می توانید مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری آن را پیدا کنید.

برای قرار دادن سیستم بر روی حالت safe mode، دکمه‌ های win+R را به طور همزمان فشار دهید و عبارت msconfig را نوشته و ok کنید. سپس باید گزینه safe boot را در پایین زبانه boot انتخاب کنید و لپ تاپ را ری استارت نمایید.

بعد از روشن شدن دوباره سیستم، در حالت safe mode به دنبال مشکلی که باعث هنگ شدن لپ تاپ شده است بگردید.

معرفی نمایندگی تعمیرات تخصصی لپ تاپ

اگر با راهکارهای توضیح داده شده در این مطلب، هنگی لپ تاپ شما برطرف نشد، مرکز تعمیر لپ تاپ سازگار ارقام با داشتن تیمی حرفه ای از مهندسان و تعمیرکاران، می تواند مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه شما را برطرف کند. برای استفاده از خدمات تعمیرات سازگار ارقام، لطفا با مرکز تماس بگیرید و راهنمایی شوید.

چگونه لپ تاپ هنگ کرده را ریستارت کنیم | رفع مشکل قفل شدن لپ تاپ | فریز شدن لپ تاپ ایسوس

سوالات شما

  • علت هنگ کردن لپ تاپ چیست؟

هنگ کردن لپ تاپ می تواند ناشی از مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد که در این صفحه توضیح داده ایم.

  • آیا ری استارت کردن لپ تاپ می تواند مشکل هنگی آن را رفع کند؟

اگر مشکل پیش آمده برای لپ تاپ جزئی باشد، با یکبار ری استارت کردن هنگی آن برطرف می شود.

  • چگونه سرعت لپ تاپ را افزایش دهیم؟

راهکارهایی همچون بروزرسانی نسخه ویندوز، عدم استفاده همزمان از چند برنامه و… برای افزایش سرعت لپ تاپ موثر هستند.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا