عمومیمجله کسب و کار

کارتخوان مجازی چگونه کار می کند؟

اولین یا صندوق فروشگاهی در سال ۱۹۸۱ توسط صاحب یک رستوران در آمریکا ساخته شد. بعد از این اتفاق در دهه ۵۰ تعدادی دستگاه پوز وارد ایران شد. کارتخوان مجازی نمونه آنلاین کارتخوان فیزیکی هست. همه ی ما دستگاه کارتخوان رو می‌شناسیم و تقریبا هر جایی که به صورت حضوری ازش خرید می‌کنیم مجهز به این دستگاه ها هستند. شاید شما این رو هم بدونید که با کشیدن کارت بانکی روی دستگاه پوز و ثبت مبلغ و رمز اول کارت بانکی، وجه از حساب کسر میشه و 24 ساعت بعد در سیکل تسویه شاپرک به حساب متصل به دستگاه کارتخوان (حساب فروشنده) واریز میشه.

دریافت دستگاه کارتخوان نیازمند اینه که درخواست خودتون رو به یکی از شرکت ها و بانک های فعال در زمینه ارائه دستگاه کارتخوان ارائه بدید، هر شرکتی هم الزامات خاص خودش رو داره مثلا از شرایط ارائه دستگاه پوز توسط سامان کیش گردش، تعداد فروش بالا با حداقل 500 تراکنش ماهانه هست و شما باید مبلغی رو به عنوان ودیعه بپردازید و مدارک و مجوزهای فعالیت رو آماده داشته باشید. مشکلات حوزه دستگاه کارتخوان هم کم نیستند، شما میدونید که با اعمال تحریم علیه کشور، تعداد دستگاه های موجود کمتر شدن و خرابی دستگاه ها با نداشتن پشتیبانی همراهه.

دستگاه کارتخوان مجازی چگونه کار می کند؟

استفاده از کارتخوان مجازی نیازمند داشتن اینترنت در هر دو طرف دارنده کارت و صاحب کارتخوان هست. امروزه کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که گوشی همراه متصل به اینترنت نداشته باشه. دستگاه کارتخوان مجازی باعث سهولت در فروش های تلفنی میشه، مخصوصا کسب و کارهایی مثل رستوران ها و کترینگ ها، سوپرمارکت ها، آژانس ها که ابتدا سفارش رو به صورت تلفنی دریافت می‌کنند و بعد از تحویل، وجه دریافت می‌کنند. کار با این تکنولوژی خیلی آسونه و متقاضی برای دریافت کارتخوان مجازی باید نسبت به ثبت درخواست در سایت درگاه پرداخت اقدام کنه و مدارک لازم رو بارگذاری کنه و بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی برای ودیعه، کارتخوان رو دریافت کنه.

دستگاه کارتخوان مجازی متصل به شبکه شتابه و تسویه ها طی 24 ساعت (سیکل شاپرک) انجام میشه. پذیرنده با دریافت سفارش تلفنی، مبلغ رو طی یک لینک پرداخت برای خریدار ارسال میکنه، ارسال لینک پرداخت در قالب پیامک هست. خریدار با دریافت لینک پرداخت و انتخاب گزینه پرداخت به صفحه درگاه پرداخت شاپرک منتقل میشه و عملیات پرداخت اینترنتی رو تکمیل میکنه. در پنل کاربری فروشنده، وضعیت پرداخت در لحظه تغییر میکنه و به پرداخت شده تبدیل میشه. حالا نوبت ارسال سفارش میرسه. خریدار میتونه بعد از دریافت سفارش نسبت به پرداخت اقدام کنه و رسید دیجیتالی پرداخت رو به مامور ارسال سفارشات نشون بده.

How does the virtual card reader work

ویژگی های دستگاه کارتخوان مجازی

  • با تمام کارت های عضو شتاب سازگاره.
  • قابلیت تسهیم وجه داره.
  • بدون ودیعه و کاملا رایگانه.
  • کمترین کارمزد رو داره.
  • استفاده از فاکتور آنلاین و امکان اشتراک گذاریش از طریق پیامک، ایمیل و شبکه های اجتماعی راحته.

تفاوت کارتخوان سیار و دستگاه کارتخوان مجازی

از تفاوت های کارتخوان سیار و مجازی هم میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارتخوان مجازی نیازی به ودیعه نداره اما کارتخوان فیزیکی ودیعه میخواد.
  • کارتخوان مجازی پشتیبانی ۲۴ ساعته داره اما کارتخوان فیزیکی نداره.
  • در کارتخوان مجازی امکان گزارش گیری آنی وجود داره اما در کارتخوان فیزیکی این امکان وجود نداره.

امنیت کارتخوان های مجازی

امروزه با توجه به استفاده روزمره و گسترده افراد از دستگاه های کارتخوان، یکی از عواملی که نقش مهم و کلیدی رو در انتخاب دستگاه کارتخوان ایفا میکنه امنیت دستگاه کارتخوان هست. امنیت دستگاه‌های کارتخوان یکی از موضوعات مورد توجه صاحبان و خریداران دستگاه‌های کارتخوان هست زیرا با هک شدن و یا سرقت دستگاه ممکن هست که اطلاعات کارت و حساب بانکی در اختیار افراد سودجو قرار بگیرد.

حال ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که این افراد چگونه می‌توانند به این اطلاعات دست پیدا کنند؟ این کار صرفا به کمک دستگاهی به نام اسکیمر قابل انجام است. دستگاه اسکیمر قطعه‌ای هست که روی دستگاه نصب شده و و به وسیله آن، اطلاعات کارت های بانکی افراد کپی می‌شود. البته لازم به ذکره که شما با انجام یکسری اقدامات می‌توانید مانع از کپی شدن اطلاعات کارت بانکی بشید. برای مثال شما میتونید رمز کارت بانکی رو شخصا وارد کنید یا رمز کارت رو تغییر بدید و یا در هنگام خرید دقت گنید که دستگاه شکسته و یا چسب خورده نباشه. با وجود همه‌ی این موارد این دستگاه ها با خطر سرقت اطلاعات بانکی روبرو هستند. اما در این میان کارتخوان مجازی یک جایگزین امن برای دستگاه های کارتخوان محسوب میشه، زیرا این دستگاه این این امکان رو داره که فرآیند تراکنش ها رو به امن ترین شکل ممکن انجام بدهد.

مزایای کارتخوان مجازی

اگر شما جزو صاحبان دستگاه های کارتخوان هستید و از این دستگاه ها در کسب و کار خود استفاده می‌کنید حتما میدانید که این دستگاه‌ ها قابلیت های بسیار زیادی دارند اما از مشکلات متعددی هم برخوردار هستند. هک شدن، اتمام رسید کاغذی، عدم آنتن دهی، بروز انواع خطاها، به سرقت رفتن دستگاه و … از جمله مشکلاتی هستن که شما در زمان کارکردن با این دستگاه ها مواجه بشید، اما خوبی کارتخوان های مجازی این هست که کلیه تراکنش ها و پرداخت ها از طریق پنل و به صورت انلاین قابل دسترسی هستن و نیازی نیست که یک نفر زمان زیادی رو صرف چک کردن رسید ها بکند.

با کارتخوان مجازی شما این امکان رو دارید که قبل از ارسال سفارش هزینه سفارش رو اخذ کنید و بعد سفارش رو توسط پیک ارسال کنید. یکی دیگر از مزایای کارتخوان مجازی دیجیتالی بودن رسید هست که شما می‌توانید رسید رو در دستگاه تلفن همراه خود ذخیره کنید. کارتخوان های مجازی می‌توانند برای فروشندگان و یا فروشگاه ها و رستوران هایی که سفارشات تلفنی متعدد دارند مناسب باشند. زیرا با استفاده از کارتخوان مجازی دیگر نیاز به حمل و نقل دستگاه کارتخوان سیار توسط پیک شما نیست و شما میتوانید هزینه سفارش رو قبل از ارسال سفارش دریافت کنید و بدین صورت نیروی شما هم با مشکلاتی مانند عدم آنتن دهی دستگاه در برخی مناطق و یا اتمام شارژ دستگاه و … مواجه نخواهد شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

استفاده از کارتخوان مجازی نیازمند داشتن اینترنت در هر دو طرف دارنده کارت و صاحب کارتخوان هست. دریافت دستگاه کارتخوان نیازمند اینه که درخواست خودتون رو به یکی از شرکت ها و بانک  های فعال در زمینه ارائهاولین دستگاه کارتخوان یا صندوق فروشگاهی در سال 1981 توسط صاحب یک رستوران در آمریکا ساخته شد. پس از آن در دهه 50 تعدادی دستگاه پوز وارد ایران شد. قبل از ورود دستگاه های کارتخوان فروشنده هر بار برای دریافت پول باید صندوقی که پول ها در آن نگهداری می شد را باز و بسته می کرد. در این صورت احتمال سرقت زیاد بود. کارتخوان مجازی نمونه آنلاین کارتخوان فیزیکی است.دستگاه کارتخوان با اتصال به شبکه های بانکی  امکان انتقال وجه از خریدار به فروشنده را ممکن می سازد. با دستگاه کارتخوان دیگر نیازی به پرداخت پول نقد ندارید. هرچند استفاده از کارتخوان راحت است اما ممکن است مشکلاتی نیز همراه داشته باشد. در ادامه چند مورد ازاین مشکلات را برای شما نام می بریم:

  • تکمیل مدارک هنگام درخواست دستگاه پوز، از مدارک هویتی گرفته تا جواز کسب، شناسه مالیاتی و …
  • تودیع وثیقه نقدی برای دریافت دستگاه کارتخوان سیار معمولا مبلغی بین یک میلیون تومان تا 2 میلیون تومان
  • خرابی تلفن، اینترنت و عدم برقراری ارتباط
  • تمام شدن باطری
  • عدم برقراری ارتباط برای کارتخوان سیار در مکان هایی که آنتن دهی تلفن همراه ضعیف است.
  • محدودیت هایی در تهیه و تعمیرات آن ها به دلیل وارداتی بودن و وجود تحریم ها
  • اتمام کاغذ رول و موارد دیگر
  • خرابی دستگاه ها با نداشتن پشتیبانی همراه است.
  • با اعمال تحریم علیه کشور، تعداد دستگاه های موجود کمتر شده اند.
  • کند شدن سرعت عملیات دستگاه های کارتخوان در زمان هایی که حجم خرید ها زیاد است مانند شب عید
  • جمع آوری دستگاه کارتخوان در صورت نداشتن تعداد مشخصی تراکنش در ماه توسط شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت
  • غیر بهداشتی بودن دستگاه کارتخوان با توجه به شیوع ویروس کرونا

برای خرید علاوه بر استفاده از کارتخوان ثابت و سیار راهکار بهتری نیز وجود دارد که کارتخوان مجازی است. کسب و کارهایی که سفارش تلفنی می گیرند و پرداخت در محل دارند می توانند از کارتخوان مجازی استفاده کنند. سیزپی کارتخوان مجازی ارائه می کند. مراحل کارتخوان مجازی به این صورت است که هنگامی که مشتری سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت می کند شما در همان لحظه سفارش صورت حساب مشتری را به شماره تلفن همراهش ارسال می کنید. با کارتخوان مجازی دیگر نیازی به ارسال دستگاه پوز سیار همراه با پیک نیست.

برای ارسال صورت حساب مشتری کافی است وارد پنل کاربری خود در سیزپی شوید. سپس در قسمت مدیریت لینک پرداخت، آیکون پاکت نامه که همان ارسال فاکتور آنلاین می باشد را انتخاب کنید. در این لحظه باید اطلاعات ضروری مانند شماره موبایل مشتری و مبلغ سفارش را وارد کنید. سپس بر روی دکمه ارسال کلیک کنید. پس از آن مشتری فاکتور آنلاین را به صورت پیامک دریافت می کند و با انتخاب لینک پرداخت فاکتور به صفحه درگاه پرداخت شاپرک هدایت می شود.

در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات بانکی خیلی سریع هزینه سفارش خود را پرداخت می کند. در آخر پیامکی مبنی بر واریز با مبلغ مشخص برای فروشنده ارسال می شود. هم چنین اگر فروشنده به پنل سیزپی مراجعه کند می تواند گزینه گزارش ارسا فاکتور را انتخاب کرده و وضعیت فاکتور را مشاهده کند. همین طور با دیدن گزارشات لیست تسویه ها از تاریخ انجام تسویه فاکتور هم مطلع خواهد شد. از گزارشات تراکنش ها و تسویه ها می توانید خروجی اکسل و پی دی اف بگیرید و نیازی به رسید های کاغذی نیست.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا