فرهنگ و هنر

وجود فرهنگ ایثار و شهادت جزو ویژگی‌های ممیزه ایران اسلامی است

مجله ایرانی/مرکزی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه وجود فرهنگ ایثار و شهادت جزو ویژگی های ممیزه در جامعه ایران اسلامی است گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در راس داشته‌های نظام اسلامی قرار داشته و جزو خصوصیات برجسته و ممیزه محسوب شده و تفاوت دهنده بوده است.

فرزاد مخلص الائمه شامگاه جمعه ۲۵ اسفند در حاشیه برگزاری نشست تخصصی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در شهرصنعتی کاوه برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن روز بزرگداشت شهدا نشست تخصصی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس برگزار و در این نشست مروری بر مهمترین رویدادها و عناصر هویتی کشور، استان مرکزی و شهرستان ساوه در حوزه ایثار و شهادت شد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت موتور محرکه برنامه های فرهنگی و اجتماعی است، بیان کرد: این نشست تخصصی به صورت ماهانه با حضور ایثارگران استان مرکزی در طیف های مختلف نظیر فرماندهان، خانواده معظم شهدا، فعالان حوزه ایثار و شهادت اعم از هنرمندان، نویسندگان و راویان و … در استان برگزار می‌شود.

استاندار مرکزی با قدردانی از حضور خانواده‌های شاخص شهدای شهرستان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در این نشست گفت: در این نشست خاطراتی از زبان خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مطرح شد و بنا داریم این سری نشست ها را در نقاط مختلف استان برگزار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت جزو ویژگی های ممیزه جامعه ایران اسلامی است تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در راس داشته های نظام اسلامی قرار داشته و جزو خصوصیات برجسته و ممیزه  محسوب شده و تفاوت دهنده بوده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از مولفه‌های هویتی نظام اسلامی هستند، گفت: برخی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به تنهایی از مولفه‌های هویتی کشور، استان و شهرستان و شاکله معنوی و هویتی این خطه از سرزمین را شکل می‌دهند و در کنار شاکله ظاهری، موجب قوام و پایداری جامعه می‌شوند.

وی تصریح کرد: همه جوامع بدون استثنا از نظر مادی و ظاهری دارای مشکلاتی هستند و تلاش می‌کنند تا از این حیث مشکلات خود را برطرف کنند، اما برخی جوامع به لحاظ هویتی و معنوی ویژگی هایی دارند که بر مولفه ها و عناصر مادی غلبه می‌کند و کمبود مادی خود را با مولفه معنوی جبران می‌کنند. استان مرکزی از جمله مناطقی است که به لحاظ هویتی و معنوی دارای ویژگی های ممتازی است.

نماینده ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح و معاون فرهنگی رزمندگان غرب و شمال غرب کشور نیز گفت: این نشست ماهانه در راستای تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران و رزمندگان به ابتکار استاندار مرکزی و به همت مرکز ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح و ایثارگران استان مرکزی به همراه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید در شهرستان‌های استان مرکزی برگزار می‌شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار داوود غیاثی راد در ادامه، ترویج حفظ فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده های شاخص شهدا را از اهداف برگزاری این نشست ماهانه برشمرد و افزود: در این نشست خانواده های شاخصی نظیر خانواده چهار شهید «جوادنیا» حضور داشتند و به بیان خاطراتی از نحوه شهادت این شهیدان و نیز خاطره ای از دیدار مادر شهیدان با امام راحل از زبان خواهر شهید مطرح شد.

وی همچنین تکریم رزمندگان شهرستان ساوه و فرماندهان دوران دفاع مقدس را از دیگر برنامه های این نشست برشمرد و گفت: در این نشست فرماندهان دوران دفاع مقدس از خطه شهرستان ساوه به بیان خاطراتی از هشت سال جنگ تحمیلی پرداختند و در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی معنوی از آنان تجلیل بعمل آمد.

به گزارش مجله ایرانی، فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در دوران دفاع مقدس نیز در این آیین گفت: در عملیات بدر ۳۲ شهید والامقام از ساوه و زرندیه تقدیم انقلاب شد و یادواره ستارگان بدر همزمان با ۲۴ اسفندماه با حضور خانواده معظم شهدا در ساوه برگزار شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد میرجانی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه در دوران دفاع مقدس با تقدیم حدود ۶۰۰ شهید نقش موثری در پیروزی دفاع مقدس داشت، افزود: سردار شهید دکتر چمران به عنوان سرباز پرافتخار اسلام، مبارزی نستوه و روشنفکری مجاهد در تراز انقلاب اسلامی بود که از این خطه برخاسته است.

امام جمعه ساوه نیز گفت: شهروند، شهریار و عدالت، مثلث سه ضلعی برای زدودن فقر است و تاکنون این مثلث به طور کامل در جهان ترسیم نشده است چرا که قانون عادل و حاکم عادل برای اجرایی کردن آن وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: وجود منجی عالم بشریت حکومت عدالت محور را تشکیل خواهد داد.

وی همچنین به شباهت یوسف پیامبر و یوسف فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: جلال و جمال، ادب و درایت یوسف پیامبر در مدیریت جامعه متجلی شد و یوسف فاطمه(س) نیز از این ویژگی ها برخوردار است.

در این نشست طوبی جوادنیا خواهر چهار شهید جوادنیا به بیان خاطراتی از نحوه شهادت برادران شهیدش پرداخت و گفت: تقید به اسلام و پیروی از ولی فقیه، ویژگی های بارز برادران شهیدم بود. آرزوی آنها شهادت بود و معتقد بودند که دین موجب شرف و آبروی ماست.

وی با بیان اینکه احمد، علی، یونس و محمد جوادنیا در دانشگاه جنگ تحمیلی تربیت و پرورش یافتند و با مدرک شهادت از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند، تصریح کرد: آنها خون خود را پای درختی ریختند که ریشه آن ولایت فقیه است.

این خواهر شهید تصریح کرد: همه ما در برابر شهدا مسئول هستیم و باید در پیشگاه خدای تعالی در روز قیامت پاسخگوی پاسداشت خون های مطهری باشیم که برای دفاع از دین و کیان اسلامی بر زمین ریخته شد.

وی به بیان خاطره ای از دیدار مادر شهیدان جوادنیا با امام راحل پرداخت و گفت: در این دیدار مادرم تصاویر برادران شهیدم را به امام نشان می‌دهند و به بیان خاطراتی از آنان و نحوه شهادت‌شان می‌پردازند که امام راحل منقلب شده و اشک می‌ریزند که بلافاصله مادرم تصاویر شهدا را جمع کرده و خیلی جدی به امام می‌گویند که چهار تا پسرم را تقدیم انقلاب کردم  که اشک شما را نبینم.

در پایان این نشست که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستان برگزار شد از خدمات ۳۶ ساله «کریم رسولی» به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ساوه تکریم و علی سقایی به عنوان رییس جدید معرفی شد.

وجود فرهنگ ایثار و شهادت جزو ویژگی‌های ممیزه ایران اسلامی است

وجود فرهنگ ایثار و شهادت جزو ویژگی‌های ممیزه ایران اسلامی است

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات فرهنگ و هنر

با قلمم، شما را در جادوگری و زیبایی کلمات می‌آموزم.
دکمه بازگشت به بالا