اقتصادی

بدهی ۷ میلیاردی کره‌ای‌ها کی پرداخت می‌شود؟

در طول سالیان گذشته همواره صحبت‌های بسیاری درباره بدهی ارزی کره جنوبی به ایران مطرح شده که تا کنون به بیش از هفت میلیارد دلار رسیده است و حالا به گفته وزیر اقتصاد، مذاکرات خوبی برای آزادسازی آن انجام شده است.

به گزارش مجله ایرانی، منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف در دوران تحریم یکی از مشکلاتی است که در ادوار مختلف راه‌حل‌های گوناگونی برای آن اندیشیده شده و اما روز به روز این بدهی یا برجا مانده یا افزایش یافته است.

البته دولت سیزدهم  به ویژه در ماه‌های گذشته همواره به دنبال آزادسازی بخش مهمی از این ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف از جمله عراق و کره جنوبی بوده است.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده ایران بیش از هفت میلیارد دلار ارز در کره جنوبی بلوکه شده دارد که سال‌هاست در آستانه آزادسازی قرار دارد اما از ابتدای امسال به صورت جدی این مسئله در دستور کار قرار گرفت. نهایتا در هفته گذشته شکایت ایران از کره جنوبی با با ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس رسما کلید خورد. البته در این روزها نمایندگان مجلس نیز درباره ضرورت شکایت ایران از این کشور و پیگیری حقوقی برای دریافت مطالبات کشورمان از کره جنوبی مطرح کردند.

محمدصالح جوکار – یک عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی در مجلس شورای اسلامی – در این باره گفت: کره جنوبی در راستای منافع ملت ایران گام بر نمی‌دارد و از آنجا که در آزادسازی اموال بلوکه شده ایران کوتاهی می کند راهی جز پیگیری حقوقی این موضوع در دادگاه بین المللی باقی نگذاشته است.

و محمد رشیدی یکی از اعضاء هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول این لایحه شکایت در جلسات هفته آینده مجلس خبر داد.

البته روز گذشته گویا رویه عوض شد چرا که وزیر اقتصاد خبر از مذاکرات خوبی در این زمینه داد. سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای صورت گرفته و به محض پایان مذاکرات از طریق رییس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی می شود.

حالا باید دید این منابع ارزی بالاخره چه زمانی آزاد خواهد شد و آیا ایران به روند شکایت خود از کره جنوبی ادامه خواهد داد یا مذاکرات سازنده بین دو کشور پیش از پیگیری حقوقی به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا