دانش و سلامت

گوزن زامبی/ اگر این بیماری گوزن به انسان انتقال پیدا کند، فاجعه به بار می‌آید!

CWD یا به اصطلاح عامیانه، بیماری گوزن زامبی شناخته، قبلا برای اولین بار در ماه نوامبر در پارک ملی یلوستون شناسایی شده بود که باعث نگرانی کارشناسان حیات وحش و حافظان محیط زیست شد. پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی متعدد، خدمات پارک ملی وجود این بیماری را در گوزن بالغی که در نزدیکی دریاچه یلوستون یافت شده بود تأیید کرد.

بیشتر بخوانید:

این گوزن بخشی از یک مطالعه جمعیتی توسط دپارتمان بازی و ماهی وایومینگ بود و یک قلاده GPS برای آن نصب شده بود. این بیماری که باعث می‌شود حیوانات آب‌ریزش بگیرند، بی‌حال شوند، تلو تلو بخورند در 800 نمونه گوزن در وایومینگ یافت شده است. با این حال، به گفته برخی از دانشمندان، از زمان اولین مورد CWD یلوستون، این نگرانی ایجاد شده است که بیماری مغزی کشنده ممکن است روزی به انسان سرایت کند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که این بیماری یک «فاجعه آهسته» است و از دولت‌ها خواسته اند تا برای احتمال سرایت آن به انسان آماده شوند، اگرچه هیچ مورد شناخته شده‌ای تاکنون ثبت نشده است. به گفته دکتر کوری اندرسون، محقق CWD، شیوع بیماری جنون گاوی در بریتانیا نمونه‌ای از این بود که چگونه، یک شبه، وقتی یک رویداد سرریز از دام‌ها برای مردم اتفاق می‌افتد، همه چیز دیوانه‌کننده می‌شود.

اندرسون، یکی از مدیران برنامه در مرکز تحقیقات و سیاست بیماری‌های عفونی (CIDRAP)، به بیان اهمیت آمادگی در صورت سرایت بیماری به انسان‌ها ادامه داد. به گفته او ما در مورد احتمال وقوع چیزی مشابه صحبت می‌کنیم. هیچ کس نمی‌گوید که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد، اما برای مردم مهم است که آمادگی داشته باشند. ترس از بیماری‌های واگیردار حیوان به انسان از زمان همه گیری COVID-19 افزایش یافته است.

اپیدمی‌های ناشی از برخی بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان‌ها، ممکن است در آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی و جنگل‌زدایی بیشتر رخ دهند. محققان افزودند که شواهد حاصل از اپیدمی‌های اخیر ناشی از انتقال بیماری بین انسان و دام نشان می‌دهد و آنها یک انحراف یا خوشه تصادفی نیستند، بلکه روندی چند دهه‌ای را دنبال می‌کنند که در آن اپیدمی‌های ناشی از انتقال هم بزرگ‌تر و هم فراوان‌تر شده‌اند.

گوزن زامبی/ اگر این بیماری گوزن به انسان انتقال پیدا کند، فاجعه به بار می‌آید!

علاوه بر این، طبق یک مطالعه، تأثیر COVID-19 و سایر اپیدمی‌های معاصر بر سلامت و معیشت انسان، نیاز به درک بهتر روند سرریز بیماری‌های عفونی را برجسته کرده است. این مطالعه بیان می‌کند که پاتوژن‌های ویروسی زئونوز باعث اکثر اپیدمی‌های مدرن می‌شوند، زیرا آنها از طریق شکار، تجاوز به زیستگاه و دامداری شدید از حیات وحش یا حیوانات اهلی به انسان می‌پرند و تنها ترس از بیماری‌های حیوانی را افزایش می‌دهند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، CWD در جمعیت‌های حیوانی حداقل در 31 ایالت ایالات متحده، کانادا، نروژ، فنلاند، سوئد و کره جنوبی یافت شده است. هیچ موردی از عفونت در انسان گزارش نشده است، با این حال، به دلیل زمان زیادی که طول می‌کشد تا علائم بیماری ظاهر شود، دانشمندان انتظار دارند که مطالعه انتقال CWD سال‌ها طول بکشد تا آنها تعیین کنند که CWDچه خطری برای انسان دارد.

بروز علائم ممکن است تا یک سال طول بکشد و برخی آن را بیماری گوزن زامبی نامیده‌اند زیرا در مغز و سیستم عصبی میزبان تغییر می‌کند. CDC توصیه می‌کند که شکارچیان احتیاط کنند و قبل از مصرف گوشت گوزن در آن منطقه، گوزن را از نظر CDW آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید:

منبع: newsweek

227323

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا