اقتصادی

قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان امضا شد

قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های دو کشور امضا شده است که بر اساس آن ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

به گزارش مجله ایرانی، این قرارداد در مراسمی در ایروان با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، آرام غازاریان، مدیر نیروگاه برق حرارتی ایروان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان و مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان امضا شد.

توافق اولیه درباره قرارداد جدید، در سفر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۱ به دست آمد و پس از مذاکرات فنی و کارشناسی، سند نهایی این قراداد روز پنجشنبه (۱۹ مردادماه) نهایی شد.

بنا بر این گزارش، صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قرارداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود و مذاکرات هیئت‌های کارشناسی دو کشور بر موضوع دوره قرارداد، حجم صادرات و ضریب تبادل برق و گاز متمرکز بوده است.

بر اساس الحاقیه نو، حجم گاز صادراتی به ارمنستان افزایش یافته و ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد که طی دوره بهره‌برداری، فقط از حدود یک سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا