عمومیمجله کسب و کار

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود

درخت گردو یکی از مهم ترن گونه های درختی است که هم چوب و هم مغز میوه آن از لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش است و درآمد زیادی را برای باغدار به همراه دارد. اما با همه ی سود و کارایی این درخت یک سری دغدغه هایی برای باغدار به همراه دارد. با این حال در صورت رفع آنها می تواند سود خوبی را برای باغدار به همراه داشته باشد. در سالهای اول اکثر نهال های گردو مستعد خشک شدن هستند. یکی از مهم ترین دغدغه ها و سوالات اکثر باغداران این است که چه چیزی درخت گردو را خشک می کند؟ در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

نهال گردو در ایران جزو محصولات مهم باغی است و در حدود 10 درصد از گردو کاشته شده در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که شناخت و کنترل علل خشک شدن درخت گردو صرفه زیادی را برای گردو کاران به همراه دارد، از این رو این موضوع برای باغداران و گردوکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به مهم ترین دلایل خشک شدن درخت گردو خواهیم پرداخت.

کم آبی یا آبیاری نامناسب

هر چند درخت گردو درختی بسیار مقاوم است اما در برابر آبیاری نامناسب بخصوص در سالهای اول بسیار حساس است. بعد از کشت هر درخت گردو از همان اول بایستی به آبیاری آن توجه زیادی نموده و به طرز صحیحی آن را آبیاری کنید. درختان گردو نه تنها به کم آبی بلکه به آبیاری زیاد نیز بسیار حساس هستند. بعد از کاشت هر نهال گردو به صورت منظم آن را آبیاری نمایید. نوع و میزان آبیاری درخت گردو به عوامل بسیاری از جمله نوع آب وهوا، فصل و سن درخت گردو بستگی دارد. بعنوان مثال در فصل تابستان فاصله بین آبیاری درختان گردو بایستی کوتاه تر باشد و در زمستان ها و روزهای خنک سال این مدت زمان را افزایش دهید. درختان جوان به جهت داشتن ریشه هایی ضعیف، نسبت به درختان مسن تر به آبیاری بیشتری نیاز دارند. درختان گردوی جوان را از فصل بهار تا اواخر تابستان یکبار در هفته آبیاری کنید. گردوهایی که کمی تثبیت شده و مسن تر هستند، هر دو الی سه هفته یکبار آبیاری کنید. درختان جوان در اولین سالهای رشدشان در هر بار آبیاری به 11 الی 19 لیتر آب نیاز دارند.

از روش های غرقابی و سنتی برای آبیاری درختان گردو استفاده نکنید، چرا که موجب از بین رفتن ریشه درخت می شود. بهترین نوع آبیاری درختان گردوی کم سن و سال آبیاری به روش قطره ای است. نه تنها کم آبی، بلکه آبیاری بیش از اندازه نیز موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن درخت گردو می شود.

شرایط آب و هوایی نامناسب

نهال گردو به تغییرات آب و هوایی به شدت حساس است. آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد منجر به خشک شدن نهال گردو می شود. در صورت سرمازدگی درختان گردو بهتر است از کودهای پتاس، فسفر و اسید آمینه جهت کاهش آسیب ها و خسارات استفاده نمایید.

سیل، باد و آفتاب سوختگی

سیل، باد و آفتاب سوختگی برای نهال درخت گردو بسیار مضر هستند و موجب خشک شدن درخت می شوند. برای جلوگیری از اثرات مخرب آنها در هنگام بارندگی از غرقاب شدن نهال جلوگیری کنید. در آب و هوای گرم جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی نهال، تنه درخت را با رنگ سفید رنگ کنید. به هنگام وزش باد و طوفان از قیم برای استقامت نهال استفاده نمایید.

یکی از بیماری های خانمان سوز درخت گردو بیماری بلایت است. این بیماری باکتریایی که به صورت علایم سوختگی بر روی برگها ظاهر می شود، موجب سیاه شدن برگ ها و پوست سبز گردو می شود. لکه ها به رنگ قهوه ای با حاشیه سبز- زرد هستند. ضایعات و لکه ها ممکن است با هم ادغام شده و لکه های بزرگ و نکروتیک ایجاد کنند. بعد از درگیری برگها و میوه ها، ممکن است شاخه های جدید نیز مورد حمله قرار گرفته و لکه ها ساقه ها را نیز احاطه نموده و موجب خشک شدن و از بین رفتن ساقه های جدید شوند. ضایعات و لکه ها ممکن است بر روی پوست درخت نیز ایجاد شوند و به داخل تنه نیز گسترش یافته و موجب ایجاد شانکر بر روی درخت شوند. در نتیجه درخت دچار ضعف ساختاری شده و به مرور شاخه ها از بین می روند.

باکتری های این بیماری انواع مختلفی دارند که قادرند به همه ارقام گردو حمله کنند. باکتری ها در جوانه های خفته زمستان را سپری می کنند و پس از شکستن جوانه ها در سال بعد، برگهای جوان و میوه ها را آلوده می کنند. هوای مرطوب مثل مه، شبنم و آبیاری بارانی باعث بروز و تشدید بیماری بلایت می شود. در مناطقی که بهارهای پر بارش دارند این بیماری گسترش بیشتری می یابد.

چگونه درخت گردو را خشک کنیم | خشک شدن درخت گردو در خواب | درمان خشک شدن درخت گردو

کنترل و درمان درختان گردو

روش اولیه برای کنترل و درمان بیماری بلایت گردو، استفاده از باکتری کش های حاوی مس است. برای جلوگیری از انتشار بیماری در آب و هوای مرطوب، باید هر هفته از باکتری کش استفاده شود.

بیماری معمولا از طریق خاک، آب و گیاهان آلوده به باغ ها وارد می شود.

کنترل بیماری درختان گردو

برای کنترل بیماری در طوقه بایستی رطوبت خاک کنترل شود و درختان گردو در خاک هایی با زهکشی مناسب کاشته شوند. می توان با تسطیح خاک و نصب سیستم های زهکشی، زهکشی خاک را بهبود بخشید. هنگام آبیاری از خیساندن تنه درختان خودداری کنید. هنگام کاشت درخت، اطمینان حاصل کنید که پیوند چند سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار داشته باشد.

جمع بندی

درختان گردو با وجود مقاومت بالا، می توانند به دلایلی مستعد خشک شدن باشند، باغدارانی که با هر کدام از علایم فوق مواجه شدند، بهتر است قبل از اینکه برای هر نوع درمانی دیر شود و بیماریها در کل باغ پخش شود و درختان گردو خشک شوند، با کارشناسان متخصص در این زمینه تماس گرفته و از مشاوره آنها استفاده کنند. شما باغداران محترم می توانید برای گرفتن خدمات مشاوره ای در مورد کنترل بیماری های درختان گردو با کارشناسان مجرب در مجموعه نهالستان پالیز مشورت نمایید. مرکز تخصصی فروش نهال پالیز، علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ای برای مبارزه با خشک شدگی درختان گردو، آماده است در اموری مانند احداث باغ، خرید نهال گردو و انتخاب و مراحل کاشت و نگهداری از درختان گردو، ارائه خدمات کند. این را به صورت تضمین شده و با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد.

 

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا