فرهنگ و هنر

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

دومین روز نمایشگاه با آمدن مردم شلوغ شد اما این میزان شلوغی، هنوز انتظار ناشران رو برآورده نکرده است.

به گزارش مجله ایرانی، پنجشنبه، بیستم اردیبهشت، دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درحالی به اتمام رسید که پیش از باز شدن درها بازدیدکنندگان به مصلی آمده بودند، اما برای اولین پنجشنبه نمایشگاه، هنوز خلوت به نظر می‌رسد.

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

  «ناشران نیز بر این موضوع تاکید داشتند که «بازدیدکنندگان می‌آیند اما کتاب نمی‌خرند» یا «ابتدا قیمت کتاب را نگاه می‌کنند.» و برخی نیز بن کتاب دارند و خریدشان را از بخش مجازی انجام می‌دهند اما دوست دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند.
البته این را باید گفت نمایشگاه کتاب آخر هفته‌ها حالت تفرجگاهی پیدا می‌کند و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند وقتشان را به گشت و گذار در نمایشگاه بگذرانند و آن‌ها لزوما قصدی برای خرید کتاب ندارند.

عکس، سلفی و لایو اینستاگرامی هم بخش جدایی‌ناپذیر نمایشگاه کتاب شده و بسیاری می‌خواهند اعلام کنند در نمایشگاه حضور دارند؛ غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی از جمله غرفه‌هایی است مخاطبان فضا را برای عکاسی مناسب می‌بینند.

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

پویش‌های کتابخوانی یا اهدای کتاب نیز در گوشه و کنار نمایشگاه دیده می‌شود. یکی از این پویش‌های فردی، اهدای کتاب به کتابخانه‌های زندان‌هاست.

همانند سال گذشته ایستگاه‌هایی برای گفت‌وگو درباره حجاب و نوشتن نظرات در گوشه و کنار شبستان تعبیه شده که گفت‌وگوهای اقناعی بین حاضران و بازدیدکنندگان نسبت به روز پیشین بیشتر به چشم می‌آمد. این گفت‌وگوها به سوژه جذابی برای تصویربرداران و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای نقل کردن آن‌ها تبدیل شده است.

بخش بین‌الملل که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم الدیلمی سفیر جمهوری یمن در ایران افتتاح شد، روز خلوت و آرامی را پشت سر گذاشت.

بخش ناشران خارجی نیز خلوت بود. بسیاری کتاب‌های و ناشران این بخش در حوزه کتاب‌های دینی، مذهبی، عرفانی و فلسفی هستند و در موارد اندک ادبیات و رمان به ایران آورده‌اند. یکی از این ناشران درباره وضعیت بازدید و خرید کتاب می‌گفت: « سال گذشته روز پنجشنبه وقت نمی‌کردیم تا کمی بنشینیم اما امروز کلا بیکار بودیم، امیدمان به خرید از بخش مجازی است.» و ناشر دیگر امیدوارانه منتظر فردا بود و می‌گفت «فردا شلوغ‌تر میشه». البته برخی ناشران وضعیت را بد نمی‌دانستند و این نشان می‌دهد که وضعیت برای همه ناشران یکسان نیست.

همچنین اکثر ناشران کودک و نوجوان از میزان بازدید و فروش کتاب راضی بودند.

امسال اگر در نمایشگاه شارژ گوشی‌تان تمام شد دیگر نمی‌خواد دنبال پریز و شارژر باشید. یکی از امکانات تعبیه شده  دستگاه‌های پرتابل شارژ تلفن همراه است البته در صورتی که «لاکر»ها پر نباشند میتوانید از این امکان استفاده کنید. همچنین ۴ کافه نیز در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

علی رمضانی در نشست روزانه خود در نمایشگاه کتاب اعلام کرد: روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل شد و بر اساس گزارش‌ها یک حکم برای یک ناشران صادر شد. تخلف این ناشر فروش محصولات غیرکتابی اعلام شد.

به گفته او، در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۳۹ هزار نسخه ثبت سفارش شده و بیش از ۵۸ هزار نسخه فروخته شده است.

رمضانی یادآور شد: نمایشگاه در روزهای پایانی هفته، ۱ ساعت تمدید شده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و دریادار سیاری از چهره‌های سیاسی بودند که در روز دوم از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

روز دوم نمایشگاه کتاب؛ برخی راضی، برخی ناراضی!

  در ساعت‌هایی آلودگی صوتی ناشی از رادیوهای نمایشگاه و برنامه‌های مختلف در داخل شبستان و حیاط مصلی نیز برای مخاطبان آزار دهنده است و با وجود سروصداها امکان بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی کمتر می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات فرهنگ و هنر

با قلمم، شما را در جادوگری و زیبایی کلمات می‌آموزم.
دکمه بازگشت به بالا