اقتصادی

اردوغان هم به روسیه پشت کرد!

اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از تحولات جهانی اقتصاد، به آخرین وضعیت تحریم‌های غرب علیه روسیه پرداخته و تبعیت سیاست‌های تحریمی از سوی ترکیه خبر داده است.

به گزارش مجله ایرانی، در بخش تحولات منطقه‌ای ترکیه از ارسال کالاهای تحریم شده از طریق خاک خود به روسیه ممانعت کرده است. در همین راستا، آنکارا از اول مارس، ترانزیت کالاهای تحریم شده به روسیه و بلاروس را برای تبعیت از تحریم‌های غرب ممنوع کرده است.

سرویس آمار آلمان، Destatis، هم گزارش داد که در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، واردات نفت خام آلمان از روسیه متوقف شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که تحویل نفت خام روسیه در ژانویه ۲۰۲۳، ۹۹.۹ درصد کاهش یافته و تنها به ۳۵۰۰ تن رسیده است؛ این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲.۸ میلیون تن بوده و حاکی از کاهش چشمگیری است. قطع صادرات نفت روسیه به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا اهمیت ژئواکونومیکی ویژه‌ای دارد و نشان می‌دهد رشته‌های وابستگی اقتصادی میان دو طرف که دهه‌ها تنیده شده بود در چند ماه گسسته شده است. این روند نمادی از تاثیرات مخرب جنگ بر تعاملات اقتصادی است. در خبری دیگر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که اتحادیه اروپا با شرایط چالش‌برانگیزی مواجه است چرا که دیگر هرگز قیمت گاز مانند قبل از تحریم‌های روسیه نخواهد بود؛ از این پس گاز ارزانی وجود نخواهد داشت و انرژی اروپا در آینده گران‌تر از گذشته و به طور قابل توجهی بالاتر از رقبای اقتصادی آن خواهد بود.

در آن سوی منطقه، عزم عربستان سعودی برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی قراردادی بزرگ برای خرید تعداد زیادی از هواپیمای تجاری بوئینگ منعقد کرد تا ناوگان یک شرکت هواپیمایی ملی جدید را راه‌اندازی کند که به عنوان دومین شرکت هواپیمایی ملی در این کشور عمل خواهد کرد. توسعه بخش هوانوردی که قرار است طی ۸ سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، بخشی از برنامه‌های پروژه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است.

پیش از این، دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، این کشور را به یک هاب جهانی حمل‌ونقل و ارائه خدمات لجستیکی تبدیل کند تا سالانه بیش از ۳۰ میلیون مسافر جذب کند. سپرده‌گذاری ۵ میلیارد دلاری عربستان در بانک مرکزی ترکیه، تلاش عراق برای اتصال بندر فاو به ترکیه به منظور نقش‌آفرینی به عنوان حلقه ارتباط میان آسیا و اروپا، افزایش خرید نفت روسیه توسط امارات متحده عربی و تلاش این کشور به منظور توسعه تجارت با آسیای مرکزی از دیگر اخبار مهم منطقه است.

در بخش داده‌های تازه و براساس گزارش اخیر دولت عربستان سعودی، این کشور در سال ۲۰۲۲ به رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۸.۷ درصدی دست یافت؛ به نحوی که مجموع تولید ناخالص داخلی این کشور برای اولین بار در تاریخ، از رقم یک تریلیون دلار فراتر رفت. نکته حائز اهمیت آنکه آژانس آمار و داده‌ها، این رشد در تولید ناخالص داخلی و شکستن رکورد آن با حصول به رقم بیش از یک تریلیون دلاری را ناشی از افزایش تنوع در صنایع اقتصادی کشور، فارغ از تولید و صادرات نفت، دانسته است که مطابق با چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ این کشور انجام شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا