عمومی

فسخ تعهدات و قراردادهای بین المللی

در مسائلی که ما انتخاب می کنیم، باید مبنای قانونی داشته باشیم که بتوان با ما مذاکره کرد، اما در معاهدات بزرگ به ویژه با کشورهای دیگر و قراردادهای بین المللی، باید مبنای حقوقی وجود داشته باشد تا بتوانیم در هر مرحله به آنها عمل کنیم. وقتی داشتم قرآن می خواندم این آمد و نظرم را جلب کرد.

وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ. پاییز، 58

و اگر به هم خیانت کنیم [پیمانشان را] به آسمان اشاره کرد [تا طرفین] مثل [بدانند که پیمان گسسته است] چون خدا دوست خائن نیست. انفال، (58).

توضیح اینکه خیانت به حدی شدید است که خداوند به دوستش اهمیت نمی دهد و هر چه در مورد وفای به عهد و اهمیت آن گفته شود باید در مورد خیانت گفته شود. امانت داری و ضد خیانت امری دینی و اخلاقی است و برای مسلمانان و غیر مسلمانان شناخته شده نیست. مردم کشور همیشه در این آمدن هستند، باید قرارداد نسبت به کشور را به زبان امروز می دانستند. «علی الاّا» در این معنا این است که اگر به دشمنانی که با آنها عهد و پیمان بسته‌ای خیانت کنی، مثل آنها با کمال میل عهد یا پیمان می‌شکنی و در مخالفت نیز چنین می‌کنی!

نکته اینجاست که حرف قراردادها امضا نمی شود. در قراردادهای منعقد شده و جوانانی که بدون تدبیر شکست می خورند، از ترس ضرر بیشتر بدن را به قراردادهای منعقد شده و برهنه می دهند. اما آنجایی که صحبت از مذاکره می شود به این معناست که طرفین بر همین موضع پایبند هستند. نکاتی که در این قسمت جالب به نظر می رسد به شرح زیر است:

اولین. در وفای به عهد استوار باش و اولین کسی باش که آن را می شکنی.

دام. اگر شواهد و قرائن نشان داده شد و قطعاً می ترسید و می ترسید که دشمن بخواهد عهد شکنی کند، نه اگر عهدشکنی کرده باشد (که اهمیت آن روز به روز بیشتر شده است) باید مقابله کنید و بر وفای به آن اصرار کنید. میثاق

برخی قدرت به مکان و عهد بزند، یا عهد پراکنده شوند (اَنبِذ)! و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه شما قدرت داشته باشید. او قدرت معنوی است و حمله قدرت خداست و او قدرت مادی است و قدرت جسمانی قدرت ابزاری است. اینکه نظام اسلامی علیرغم عهدشکنی در بسیاری از موارد مانند گازار و برجام همچنان به آن پایبند است، جای تعجب است که یا در محل ضعف است یا توطئه ای در کار است که برای مردم توضیح داده نمی شود و این خیلی بد است، پیامدهای آن بارها و بارها منفی است. جواب: دندان درد در محل از حملات فردا جلوگیری می کند.

چهارم. این دستور مربوط به دومی است. اما اگر در زمان ویرایش متن گیج کننده باشد یا کلمات به کار رفته در خیانت مشهود باشد یا فقط نسخه انگلیسی آن در دسترس بازدید کننده باشد، دیگر چه باید گفت. نباید مثل قبل عقد را منعقد می کرد یا باید معلوم بود که قرارداد فسخ شده است.

پنجم. هوش مورد نیاز است و اطلاعات قوی است. این که مراقب عهدشکنی و روی گردانی از خیانت باشید، هوش و دقت زیادی می خواهد و قطعا ابزار و کار خودتان را می خواهد. ترس از خیانت نیازمند اطلاعات قوی و سیستم اطلاعاتی به موقع است. باید از تمام امکانات لازم برای کسب و کار، در مورد موقعیت و نحوه برخورد با طرف مقابل آگاه باشد.

ششم. برای اقدام در محل. اقدام به موقع از بسیاری از اقدامات بعدی جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دشمن گام‌های بیشتری بردارد که بدیهی است در این صورت هزینه بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

7. شفاف بودن، فریب نخوردن، رک بودن و قاطع بودن. «اِلاَ الْغَیْرِ» به چنین شخصی اطلاق شود که مانند شما فریبشان ندهد و تا رفع ابهام یا شناخت طرف مقابل، منظور خود را واضح بیان کند.

هشتم. در جریان نگه داشتن مردم. مردم مالک همه چیز هستند و هر قرارداد بین المللی باید به نفع مردم باشد. ترس از خیانت هم دشمن است، باید مردم را از آن آگاه کرد.

نهم. نگهداری قرارداد و مطالبات پذیرفته خواهد شد. وقتی قرارداد بسته می شود قطعا دوباره انتظارات را مطرح می کند و باید دید که آیا این انتظارات برآورده می شود؟

دهم هیچ تقصیری از جانب خود نشان نخواهید داد، هیچ قراردادی علیه شما وجود ندارد. مقیاس های بین المللی و پرداخت های مالی و عدم استفاده نشانه هایی از آنها را نشان خواهد داد. الان هم سالانه مبالغ گزافی به سازمان های بین المللی می پردازیم که فقط نام ما در آن مقیاس است در حالی که باید از این امتیازات به نحو مطلوب استفاده می کردیم اما به دلیل عدم ابتکار یا عدم علاقه یا عدم توانایی در استفاده از آن امتیازات یا از آنها خوب استفاده نکنید. . اگر این نیروی انسانی تحصیلکرده را به کار بگیریم و آموزش های لازم و مرتبط را به آنها بدهیم، با فراهم کردن فرصت های مختلف بهره برداری در عرصه، کشور به وفور سود خواهد برد.

یازدهم این در مورد جنگ و احتمالاً درگیری ترکیه رخ می دهد، اما می توان آن را به تمام قراردادهای آن تعمیم داد. در کلیه قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره این هزینه قابل انجام است و در صورت عدم نیاز به اقدام در محل، ممکن است خسارات بعدی جبران ناپذیر باشد.

دوازده. این آیات در پاسخ به کسانی است که به حکومت اسلامی و اقتصاد اسلامی و سیاست اسلامی اعتقاد ندارند و به آن اقسام اعتقاد ندارند.

6565

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا