دانش و سلامتمجله کسب و کار

ماسکهای طبیعی برای جوانسازی پوست

این روزها به هر آرایشگاه و سالنی که سربزنید با پیشنهادات وسوسه‌انگیزی برای خرید ماسک‌های جوانسازی و زیبایی پوست مواجه می‌شوید که صرف نظر از آن‌ها کار آسانی نیست، اما قبول پیشنهاد برخی آرایشگران محترم همانا و صرف هزینه‌های خرید ماسک همانا! البته آراستگی ایرادی ندارد و حتی در دین اسلام نسبت به آن توصیه شده است. به قول استاد مطهری، زیبایی و جمال جویی از کمالات است و زیباجویی و جمال دوستی از چیزهایی است که در سرشت آدمی تعبیه شده است. حتی رسول اکرم (ص) نیز در روایات متعددی به آراستگی زنان اشاره کرده و فرموده اند: «خداوند زیباست و زیبایی را می‌پسندد و دوست دارد اثر نعمت خود را در بنده‌اش ببیند .

4) ماسک موز تاثیر موز روی پوست، خود را در کاهش لکه‌های پوستی نشان می‌دهد. برای درست کردن ماسک موز، کافی است یک موز متوسط را له کنید و 2 قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. ماسک شما آماده است! به مدت 20 دقیقه، ماسک را روی پوست خود بگذارید و بعد آن را بشویید. بعد از شستن ماسک به وضوح می‌بینید که پوستتان صاف و درخشان‌تر شده است.

7) روغن زیتون یکی از روش‌های توصیه شده برای جوانسازی پوست در منزل ، استفاده از دستگاه هیدرودرمی به خصوص برای افرادی است که پوست خشکی دارند. احتمال دارد که بعضی از افراد از بوی روغن زیتون روی پوست خود، احساس خوبی نداشته باشند. با این حال ما باز هم آن را پیشنهاد می‌کنیم. بهتر است شب‌ها قبل خواب، یک پنبه را به کمی روغن زیتون آغشته کنید و آن را به پوست صورت یا بدنتان بزنید. بعد از اینکه از خواب بیدار شدید پوستتان را با آب ولرم و به طور کامل بشویید. بعد از چندبار استفاده از روغن زیتون، تاثیر استفاده از آن را روی چین‌وچروک‌های کم‌عمق می‌بینید و احساس می‌کنید پوستتان نرم‌تر شده است.

8) ماست ماست می‌تواند برای پوست شما معجزه کند. اسید لاکتیک موجود در ماست مانند یک لایه‌بردار و روشن‌کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند.  قاشق غذاخوری ماست، یک‌چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نیم گرم آرد را با هم ترکیب کنید، آن را 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید. این ترکیب نه‌ تنها  به طور طبیعی پوست را تمیز و سفت می‌کند، بلکه باعث می‌شود پوست صورتتان شفافیت و قابلیت ارتجاع بیشتری پیدا کند. بهتر از این روش، روشی برای جوانسازی پوست در منزل سراغ دارید؟

9)  ماسک عسل و دارچین یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست در منزل، ماسک عسل و دارچین است. اگر جای جوش و آکنه روی صورت شما باقی مانده است، این ماسک به بهبود آن کمک زیادی می‌کند. برای ساخت ماسکی که گفتیم 2 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را مخلوط کنید و آن را تا جایی هم بزنید که که به صورت یک خمیر یک‌دست در بیاید. سپس ماسک را 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم آن را بشویید.

10) ماسک تخم مرغ پوست احتیاج به پروتئین دارد و سفیده تخم مرغ، پروتئین را به آن هدیه می‌دهد. برای درست کردن ماسک تخم مرغ، سفیده تخم مرغ را جدا کنید، آن را با کمی گل رس تمیز مخلوط کنید، هم بزنید تا یک خمیر یک‌دست به دست آورید. بگذارید ترکیب گل رس و سفیده تخم مرغ به مدت 15 دقیقه روی صورت بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ترکیب به سفت‌شدن و مرطوب شدن پوست شما کمک زیادی می‌کند. یک نکته مهم: بعضی از افراد به گل رس حساسیت دارند، پس پیشنهاد می‌کنیم که سفیده تخم مرغ را به تنهایی استفاده کنند.

جوانسازی پوست صورت با اصلاح سبک زندگی

باید بدانید تا زمانی که سبک زندگیتان را اصلاح نکرده‌اید تمام روش‌های تهاجمی، شیمیایی و یا طبیعی‌ای که برای جوان نگه‌داشتن پوستتان استفاده می‌کنید، فایده‌ای نخواهند داشت. با اصلاح سبک زندگی به خصوص اگر در سنین جوانی هستید تا مدت زمان زیادی پوستتان را شاداب نگه می‌دارید و در سنین بسیار بالاتر به روش‌های تهاجمی احتیاج پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که توصیه‌های زیر را سرسری نگیرید.

1) ورزش منظم شاید باور نکنید، ولی ورزش بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارد. ورزش خون‌رسانی را در بدن افزایش می‌دهد که همین باعث شاداب‌تر شدن پوست می‌شود، میزان تعرق را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مواد سمی‌ای که پوست را کدر می‌کنند از بدن خارج شوند. ورزش سطح ترشح هورمون‌ها را متعادل می‌کند، در نتیجه به افرادی که آکنه حاصل از ترشح نامناسب هورمون‌ها دارند، توصیه می‌شود برای کاهش آکنه‌هایشان ورزش کنند. علاوه ‌بر ‌این، ورزش، به خصوص ورزش‌های هوازی باعث تقویت عضلات می‌شود، همین قوی شدن عضلات از شل شدن پوست، ایجاد سلولیت و چین و چروک جلوگیری می‌کند. با این حساب برای جوانسازی پوست صورت، ورزش کردن را به جای کرم‌های بسیار گران به روتین پوستتتان اضافه کنید.

2) خواب کافی متاسفانه بسیاری از افراد بزرگسال از کمبود خواب رنج می‌برند. بدن برای اینکه بتواند انرژی خود را تجدید کند و سلول‌های خود را بازسازی کند، احتیاج به خواب کافی دارد. خواب کافی برای افراد بزرگسال چیزی بین 7 الی 9 ساعت است. اگر زیر چشمانتان سیاه است یا چشمانتان همیشه پف‌کرده به نظر می‌رسد، شاید زمان آن رسیده که به الگوی خوابتان نگاهی بیاندازید. شاید برای جوانسازی پوست در منزل، این روش از همه شیرین‌تر باشد. فقط کافی است به یک خواب عمیق فرو بروید! می‌دانیم. ممکن است پیش خودتان فکر کنید سیاهی یا پف چشم به ژنتیک و مسائل ارثی برمی‌گردد، ولی مطمئن باشید اگر خواب منظم و یکسره داشته باشید، همان ژنتیک هم تاثیر خود را کمتر نشان می‌دهد.

3) نوشیدن آب حتما اصطلاح «زیر پوست رفتن» را شنیده‌اید. آب واقعا نقش مهمی روی سلامت پوست دارد. به طور کلی تمام سلول‌های بدن ما برای اینکه عملکرد درستی نشان دهند باید حجم مناسبی از آب را دریافت کنند. سلول‌های پوستی هم از دیگر سلول‌های بدن مستثنی نیستند. نوشیدن 8 لیوان آب در روز، باعث می‌شود پوستتان دیرتر چروک شود و انعطاف بیشتری داشته باشد. همچنین با نوشیدن آب زیاد، سموم سریع‌تر از بدن دفع می‌شوند و اجازه پیدا نمی‌کنند روی پوست تاثیر بگذارند.

4) عادت غذایی مناسب هر چه قدر که سالم‌تری داشته باشید، پوست سالم‌تری دارید. اگر به میزان زیاد فست‌فود استفاده می‌کنید یا اینکه مواد غذایی متنوع را در وعده‌های غذایی‌تان قرار نمی‌دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پوستتان شفاف یا بدون جوش و لک به نظر برسد. مقاله پیشنهادی: بهداشت نیوز : برای داشتن پوستی زیبا و باطراوت می‌توانید ماسک‌های خانگی با ترکیبی از میوه‌های فصل را جایگزین ماسک‌های گران قیمت آماده کنید تا با یک تیر و چند نشان، هم به سلامت پوستتان رسیدگی و هم در هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشید.

ماسک هلو؛ ضد پیری زودرس معمولا هلو به سبب ویتامین‌ها و موادمعدنی ارزشمندی از جمله ویتامین ای، پتاسیم، فولات و لوتئین به عنوان میوه زیبایی بخش پوست شناخته می‌شود، بنابراین تا هنوز میوه‌های تابستانی در دسترس هستند، انواع ماسک هلو را از دست ندهید. برای تهیه ماسک ضدپیری زودرس، به یک عدد هلو رسیده، یک قاشق چایخوری عسل و یک زرده تخم مرغ نیاز دارید. هلو را کاملا له کنید و سپس مواد دیگر را به آن بیفزاید و آنقدر هم بزنید تا ماده غلیظ و یکدستی حاصل شود. ماسک را روی پوست صورت گذاشته و بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم کاملا بشویید و تا چند ساعت از مواد آرایشی و شوینده استفاده نکنید.

ماسک گلابی؛ پاکسازی و طراوت پوست فیبر بالا، ویتامین سی، کا، مس و آنتی اکسیدان‌ها همگی عواملی موثر در سلامت پوست به شمار می‌روند که گلابی از تمام آن‌ها برخوردار است و به عنوان یک ماسک طبیعی می‌تواند پاکسازی و طراوت پوست را به همراه داشته باشد. یک عدد گلابی، نصف یک سیب و دوقاشق ماست ارگانیک سفت، تمام چیزی است که برای تهیه این ماسک نیاز دارید. ابتدا سیب و گلابی را در میکسر بریزید تا له شود. سپس یک تا ۲ قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید؛ وقتی مخلوط یکدستی بدست آمد، آن را روی صورت گذاشته و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک انار؛ کلاژن ساز و ضد چین و چروک انار به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند، یک ماده ضدالتهاب، کلاژن ساز طبیعی و آبرسان قوی می‌تواند اثرات مطلوبی روی پوست گذاشته و چین و چروک‌ها را کاهش دهد که با این حساب توصیه می‌شود حالا که انارهای پاییزی از راه رسیده اند، فرصت را غنیمت دانسته و هفته‌ای دوبار از انواع ماسک انار استفاده کنید. برای تهیه ماسک ضد چین و چروک به نصف فنجان آب انار، یک قاشق آرد برنج و ۴ قطره روغن بادام نیاز دارید. ابتدا آب انار و آرد را به خوبی مخلوط کرده و سپس روغن بادام را اضافه کنید تا خمیر لطیفی بدست آید. حالا این خمیر را روی پوست صورت و گردن بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند تا حسابی جذب پوست شود. در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید و از لطافت پوستتان لذت ببرید.

ماسک نارنگی؛ یک لایه بردار طبیعی این میوه پاییزی یک منبع غنی از ویتامین سی، اسیدفولیک، پتاسیم، فیبر، اسیدهای چرب، روی و اسید الفا-هیدروکسی به شمار می‌رود که می‌تواند به حفظ رطوبت، جلوگیری از لک و همچنین تجدید سلولی کمک کنند. اگر می‌خواهید برای جوانسازی پوست خود از یک لایه بردار طبیعی کمک بگیرید، ماسک‌های نارنگی گزینه ایده آلی هستند. ماسک نارنگی و آرد یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ماسک‌های لایه بردار است که برای درست کردن آن به یک چهارم لیوان آب نارنگی و چند قاشق آرد سفید نیاز دارید. همین که آب نارنگی بدون پالپ را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و یک مخلوط رقیق بدست آورید، یعنی ماسک شما آماده است. حالا این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید، سپس شسته و خشک کنید تا پوستتان برای ساخت سلول‌های جدید آماده شود.

ماسک کدوحلوایی؛ تغذیه عمیق پوست کدو حلوایی سرشار از ویتامین آ، کا، سی، انواع مواد معدنی، مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که می‌تواند سلامت پوست را تضمین کند. حتی اگر اهل خوردن کدوحلوایی نیستید، در این فصل سال انواع ماسک کدوحلوایی را از دست ندهید. برای تغذیه عمیق پوست خود، چند تکه کدوتنبل پخته و له شده، ۲ قاشق چایخوری پودر بادام، یک قاشق چایخوری ماست، یک قاشق چایخوری روغن زیتون و ۲ قاشق چایخوری عسل را به خوبی با هم مخلوط کنید و بعد از اینکه خمیر یکدستی بدست آمد، آن را روی پوست صورت و گردن بمالید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا پوست‌تان از این مواد تغدیه کند؛ سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید و دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

در نهایت

روش‌های تهاجمی مثل لیزر، بوتاکس، فیلر و غیره ممکن است برای مدتی از روند پیر شدن پوست جلوگیری کنند، اما این روش‌ها در نهایت موقتی هستند. خرید کرم‌های آرایشی هم به خصوص اگر برای برندهای معتبر باشند، در طولانی مدت از نظر هزینه به‌صرفه نیستند. پس چه کار کنیم؟ شاید بهتر باشد با روند پیری پوستمان کمی کنار بیاییم و آن را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم. در همین حین می‌توانیم از روش‌های طبیعی و ارزان برای کندتر کردن روند پیر شدن پوست کمک بگیریم و از روش‌های تهاجمی یا شیمیایی در حد تعادل استفاده کنیم.

مشاهده مطالب بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا