دانش و سلامت

ریزش مو را این گونه متوقف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از «مایو کلینیک»، ریزش موی ارثی با افزایش سن، شایع‌ترین علت طاسی است.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند ریزش موی‌شان بدون درمان و پنهان ادامه یابد. برخی دیگر ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا دستمال سر بپوشانند. برخی دیگر نیز یکی از درمان‌های موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازگرداندن رشد مو‌ها انتخاب می‌کنند.

علل ریزش مو چیست؟

افراد معمولاً روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند. این تعداد معمولاً قابل توجه نیست، زیرا مو‌های جدید همزمان در حال رشد هستند. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که مو‌های جدید جایگزین مو‌های ریخته شده نشوند.

ریزش مو معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:

* سابقه خانوادگی (وراثت): شایع‌ترین علت ریزش مو یک عامل ارثی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد. این شرایط «ریزش موی آندروژنیک»، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می‌شود. معمولاً این نوع ریزش مو به تدریج و با الگو‌های قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

* تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلفی از جمله تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می‌توانند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شوند. «درماتوفیتوز» نیز یکی از بیماری‌های پزشکی است که منجر به ریزش مو می‌شود.

* دارو‌ها و مکمل‌ها: ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبیِ مصرف برخی دارو‌ها باشد مانند دارو‌هایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می‌شوند.

* پرتودرمانی به سر: ممکن است مو‌ها مثل قبل رشد نکنند.

* یک اتفاق بسیار استرس‌زا: بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک شدن کلی مو را تجربه می‌کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

* مدل مو و درمان: آرایش بیش از حد مو یا مدل مویی که مو‌های شما را سفت می‌بندد یا می‌کِشد نیز می‌تواند باعث نوعی ریزش مو به نام «آلوپسی کششی» شود.

چگونه می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

بیشتر طاسی‌ها به دلیل ژنتیک (طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه) ایجاد می‌شود که به گفته متخصصان، این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.

توصیه‌های زیر ممکن است به شما در جلوگیری از «انواع قابل پیشگیری ریزش مو» کمک کند:

* با موهایتان ملایم رفتار کنید. هنگام برس زدن و شانه کردن به خصوص زمانی که موهایتان خیس است از کشیدن آن خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کنده شدن مو کمک کند. از درمان‌های نامناسب برای جلوگیری از ریزش مو خودداری کنید.

* از پزشک خود در مورد دارو‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند، مشورت بگیرید.

* از مو‌های خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.

* سیگار نکشید. داده‌های برخی از مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی را در مردان نشان می‌دهد.

* اگر تحت شیمی درمانی هستید از پزشک خود در مورد «کلاه هیپوترمی» اطلاعات کسب کنید. این کلاه می‌تواند خطر ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد.

ریزش مو به عوامل مختلفی می‌تواند بستگی داشته باشد. در حالت کلی برای جلوگیری از ریزش مو سه فاکتور مراقبت از مو، اصلاح عادات غذایی و اصلاح سبک زندگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

در ادامه به نقل از «هلث لاین» به برخی مواد غذایی مفید برای کاهش ریزش مو و سپس به عواملی که به سبک زندگی مرتبط هستند، خواهیم پرداخت:

* امگا ۳

امگا ۳ به کاهش التهاب و استرس کمک می‌کند که به نوبه خود به کاهش ریزش مو نیز کمک می‌کند. بهترین منابع امگا ۳ ماهی‌های چرب و روغن ماهی هستند. همچنین می‌توانید با پزشک مشورت کنید و مکمل‌های امگا ۳ مصرف کنید.

* پروتئین

مو‌های شما از کراتین که نوعی پروتئین است، ساخته شده است. از این‌رو برای محافظت و تقویت مو‌های خود باید از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید. عدس، سویا، لوبیا، دانه‌ها، آجیل، تخم‌مرغ و ماهی از جمله این مواد غذایی هستند.

* ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال‌های مضر اکسیژن آزاد کمک می‌کند. ریزش مو به دلیل تجمع بالای سموم ایجاد می‌شود که می‌توان با مصرف غذا‌های غنی از ویتامین C آن را کاهش داد. برای بهبود استحکام، درخشندگی، نرمی و ضخامت مو توصیه می‌شوند که از منابع خوراکی غنی از این ویتامین نظیر پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش و توت‌فرنگی مصرف کنید.

* سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج، کدوحلوایی، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، لوبیا و کدوتنبل منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آن‌ها به تغذیه فولیکول‌ها و قوی‌تر شدن تار‌های مو کمک می‌کنند. حداقل سه سبزی مختلف در روز در غذا یا سالاد مصرف کنید.

* آب کافی بنوشید

کم‌آبی یا ننوشیدن آب کافی می‌تواند منجر به خشکی، وز و بی‌جان شدن مو‌ها شود که مستعد شکستن و ریزش مو هستند. آب همچنین فولیکول‌های مو را روان می‌کند و گردش ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد مو را بهبود می‌بخشد.

* یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا و سایر اشکال ورزش برای تناسب‌اندام و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. حرکات یوگا به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و ممکن است رشد مو را تحریک کند.

* استرس خود را کنترل کنید

استرس برای سلامتی و مو‌های شما مفید نیست. استرس باعث افزایش سطح سموم در بدن شما می‌شود که ریشه مو‌های شما را ضعیف می‌کند و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی می‌کند. با تمرین آرام سازی و تمرینات تنفسی به طور منظم استرس را از بین ببرید.

* به کیفیت خوابتان اهمیت دهید

خواب کافی و با کیفیت به راه‌اندازی مجدد کل سیستم بدنی شما کمک می‌کند. شش تا هفت ساعت خوابیدن باعث سم‌زدایی و شادابی ذهن و بدن شما می‌شود، استرس را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کمبود خواب می‌تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش دهد و فولیکول‌های مو را ضعیف کند و در نتیجه باعث ریزش مو شود. اگر در خوابیدن مشکل دارید، کتاب بخوانید یا به موسیقی آرام‌بخش گوش دهید. همچنین قبل از رفتن به رختخواب همه وسایل الکترونیکی و چراغ‌ها را خاموش کنید.

عوامل خطر برای ریزش مو

برخی عوامل می‌توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* سابقه خانوادگی طاسی از طرف مادر یا پدر

* سن

* کاهش وزن قابل توجه

* برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس منتشر (لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک در پزشکی با علامت اختصاری SLE گونه‌ای از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی خودی عمل کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.)

* استرس

* تغذیه نامناسب

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا