عمومیمجله کسب و کار

معایب کوییک R

کوییک از تولیدات سایپاست. در حوالی سال ۱۳۹۶ روانه بازار شد و از آن محصولات داخلی است که در هنگام ورودش به بازار نظرات مشتریان را به خود جلب کرد. اما مانند تولیدات مختلف داخلی اشکالات و ایراداتی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم از معایب کوییک برایتان بگوییم. البته ابتدا آن را معرفی می‌کنیم و مدل‌های مختلفش را نام می‌بریم. آماده‌اید؟

آشنایی با خودروی کوییک و مدل‌های آن

نظرات مختلفی درباره کوییک وجود دارد. بعضی معتقدند که این خودرو نسخه هاچ‌بک سایناست و بعضی هم آن را تیبا می‌دانند. در هر حال، باید گفت که این خودرو از موارد متوسطی است که مانند سایر محصولات ایران‌خودرو و سایپا نمی‌تواند در بازارهای بین‌المللی عرض‌اندام کند و حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

پیش از آنکه وارد مقوله ایرادات و اشکالات این خودرو شویم، اجازه بدهید که به شما مدل‌های مختلف آن را معرفی کنیم:

  • کوییک معمولی
  • کوییک R؛ شبیه کوییک دنده‌ای معمولی با تغییراتی جزئی در ظاهر
  • کوئیک S؛ فیس‌لیفتی از کوییک معمولی با تغییراتی در ظاهر
  • کوئیک G؛ نسخه فول‌آپشن کوییک
  • کوئیک پلاس‌ اتوماتیک؛ مجهز به دنده اتوماتیک پیوسته

اما معایب کوییک دنده ای R یا انواع دیگر این خودرو چیست. در ادامه برایتان خواهیم گفت.

ایرادات ظاهری

از نقطه‌نظر ظاهر و بدنه، ایراداتی در مدل‌های مختلف کوییک وجود دارد. بررسی‌های مستدل بنا به آمار و سنجش کوییک‌های عرضه‌شده به بازار نشان می‌دهد که برخی از موارد موجود در بازار از این خودرو دچار آسیب‌دیدگی سرشاسی هستند.

علاوه بر این، رنگ‌شدگی ستون، درب و سقف و گل‌گیر هم از معایب کوییک به‌شمار می‌روند. در این بخش‌ها، خط‌وخش‌ها و قلم‌گیری‌هایی هم دیده می‌شود. بخش‌هایی از بدنه کوییک‌ها هم دچار آسیب و فرورفتگی است.

وجود این مشکلات در عرضه انواع مختلف کوییک باعث می‌شود که اعتبارش تاحد زیادی مخدوش شود. البته فقط کوییک نیست که با چنین مشکلاتی به بازار ارائه می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. بسیاری از تولیدات ایران‌خودرو و سایپا همین مشکلات را دارند.

ایرادات فنی

در این بخش از بررسی معایب کوییک می‌خواهیم به سراغ مشکلات و ایرادات فنی‌اش برویم. در میان مواردی که به بازار عرضه شده و در اختیار مشتریان قرار گرفته، مشکلاتی در بخش‌های موتور و انتقال قدرت دیده می‌شود.

چه مشکلاتی؟ دور موتور در شروع حرکت به‌کندی افزایش پیدا می‌کند. این عیب در برخی از مدل‌های کوییک دیده می‌شود و از جمله معایب کوییک آر هم هست. علاوه بر آن، صدا و لرزشی غیرعادی هم در موتور احساس می‌شود. البته این مشکلات در همه کوییک‌های بازار دیده نمی‌شوند اما بسامد بالایی در متوسط محصولات ارائه‌شده به بازار دارند و به همین خاطر است که دانستن درباره‌شان در انتخاب و خرید کمک می‌کند.

از نقطه‌نظر فنی، کوییک ایرادات دیگری هم دارد. برای نمونه، فرمان در حین حرکت به یک سمت کشیده می‌شود. این مشکل تجربه رانندگی مطلوب را مخدوش می‌کند و خوشایند نیست.

و فرمان و هم در برخی موارد به‌خوبی کار نمی‌کنند و صداهایی غیرعادی از آنها شنیده می‌شود. در مرور معایب کوییک باید بدانید که دسته موتور هم ایراداتی دارد و گاهی معیوب است.

مشکلات آپشن‌ها و تجهیزات جانبی

آپشن‌ها و تجهیزات جانبی کوییک هم خالی از مشکل نیستند. اگر سری به کابین آن بزنیم، متوجه می‌شویم که در برخی از محصولات عرضه‌شده به مشتریان، کیفیت صندلی‌ها چندان جالب نیست. چطور؟ واقعیت این است که صندلی‌ها از استحکام کافی برخوردار نیستند و طراحی و جنس مواد به‌کاررفته در آنها می‌توانست بسیار بهتر از حالت فعلی باشد.

پای وجود ایراداتی در خصوص دریچه‌های سیستم تهویه هم به میان است. این دریچه‌ها اشکالاتی دارند و به‌طور کامل عمل نمی‌کنند. معیوب‌بودن آنها می‌تواند روند تهویه را در خودرو مخدوش کند.

یکی از ایرادات دیگری که در کوییک و بسیاری از تولیدات ایرانی دیده می‌شود، مشکلاتی است که در آینه برقی و مکانیکی خودروها وجود دارد. نصب و آب‌بندی شیشه‌ها هم استاندارد نیست و ایراد دارد. این مشکلات در بخش‌های جانبی و آپشن‌های خودرو به‌سادگی قابل‌رفع‌اند.

در واقع، پای مشکلی فنی و بسیار پیچیده که به میان نبوده است. مشکل کجاست؟ برنامه‌ریزی و نقص در فرایندهای تولید که متأسفانه در بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور وجود دارد. کیفیت‌سنجی محصولات در روند تولید نیازمند دقت و توجه زیادی است. با وجود نظارت‌ها و سنجش‌های درست، دیگر چنین مشکلاتی در خودروسازی رخ نخواهد داد.

در مدل‌های به‌روزتر و اتوماتیک‌ کوییک هم ایرادات دیگری دیده می‌شوند. برای مثال، دوربین دنده عقب به‌خوبی کار نمی‌کند یا نمایشگر LCD معیوب است. سنسور پارک هم در موارد مختلفی از محصولات عرضه‌شده به مشتریان درست عمل نمی‌کند. آپشن‌ها برای ایجاد رفاه بیشتر هستند. اگر بنا باشد که به‌درستی عمل نکنند و معیوب باشند، نبودشان بهتر از وجودشان خواهد بود؛ قبول دارید؟

چرا کوییک نخریم | کوییک در سربالایی | مزایا و معایب کوییک آر

هزینه‌ها و قطعات مصرفی

کوییک هم مانند هر خودروی دیگری نیازمند صرف هزینه‌هایی است. سرویس‌های دوره‌ای این خودرو هم هزینه‌هایی برایتان به‌همراه دارند. بعد از پیمودن هر ۱۰هزار کیلومتر یا هر ۱۲ماه، باید برای سرویس‌های دوره‌ای این خودرو به نمایندگی‌های مجاز سایپا مراجعه کنید.

لازم است که به‌عنوان صاحب خودرو هزینه مواد مصرفی و سرویس‌های ادواری را بپردازید. علاوه بر سرویس‌های ادواری باید بدانید که برخی از به‌مرور زمان نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به اشاره کرد. هزینه تعویض این قطعه برای کوییک در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزارتومان خواهد بود.

تسمه دینام این خودرو هم تقریبا حوالی ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. هزینه قطعات مصرفی دیگرش هم در حوالی زمستان ۱۴۰۰ به این شرح هستند:

  • شمع موتور؛ تقریبا ۶۰هزار تومان
  • لنت ترمز عقب؛ تقریبا ۲۰۰ تا۲۵۰ هزار تومان
  • تیغه برف‌پاک‌کن؛ حوالی۱۳۰ هزار تومان
  • تعویض فیلترها؛ عوض‌کردن فیلترها از جمله و حوالی ۱۰۰ هزار تومان.

در آخر

معایب کوییک را با هم مرور کردیم. این اشکالات با استخراج اطلاعاتی ممکن شده که منحصرا در اختیار سایت کارنامه قرار دارند. پایگاه داده قوی و معتبری که کارنامه در اختیار دارد، امکان بررسی و اعلام معایب کوییک را فراهم کرده است.

بخشی از معایب از اساس نشان می‌دهند که این خودرو در حد استانداردهای جهانی نیست. برخی هم نشان از کیفیت نامطلوب تولید دارند. در هر حال، باید پذیرفت که صنعت خودروسازی ایران دارای ظرفیت‌های بسیار شگفت‌انگیزی است که متأسفانه به‌خوبی از آنها استفاده نمی‌شود.

البته مشکلات متعددی از جمله تحریم‌ها گریبان‌گیر بازار تولید و فروش اقساطی کوییک است. با این وجود، در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که کوییک و مدل‌های مختلف آن در دسته محصولات متوسط بازار ایرانی قرار می‌گیرند.

اگر بودجه‌تان متناسب با خرید محصول ایرانی است و دوست دارید که از بازار وطن خودرو تهیه کنید، با نگاهی به معایب کوییک درباره خریدش تصمیم‌گیری کنید. چنانچه شما هم تجربه استفاده از این خودرو را دارید و معایبی به غیر از موارد این مقاله را می‌شناسید، حتما ما را هم در جریان بگذارید.

 

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا